De gemeente Heemstede en de gemeente Bloemendaal brengen hun gezamenlijke ict-omgeving onder bij OGD ict-diensten. OGD kwam het beste uit de bus in een Europese aanbesteding. De gemeentes gaan zich richten op digitalisering en de regie van de ict-omgeving. Daarom hebben ze ervoor gekozen om het beheer uit te besteden. Het vierjarige contract vertegenwoordigt een waarde van bijna 4,5 miljoen euro en kan maximaal drie keer met een jaar worden verlengd.
OGD implementeert een nieuwe, virtuele werkplek op basis van Citrix bij de gemeenten. Ongeveer 365 medewerkers verdeeld over Bloemendaal en Heemstede zullen gebruik gaan maken van deze nieuwe virtuele werkplek. De applicaties van de gemeentes zullen hierdoor overal, altijd en vanaf elk device toegankelijk zijn voor haar medewerkers. Ook krijgen de werknemers constante ict-ondersteuning van de servicedesk van OGD.
De ict-dienstverlener draait de benodigde server- en netwerkinfrastructuur op zijn eigen IaaS-platform. Dit platform moet de gemeenten meer inzicht en flexibiliteit bieden. Zo houden de gemeenten grip op de kosten en kunnen zij flexibel op- en afschalen in het aantal gebruikers en applicaties. Het is de bedoeling dat voor november 2019 de migratie plaatsvindt zodat vanaf dan het beheer voor minimaal vier jaar kan worden uitgevoerd.
Digitaliseringsslag
Doordat OGD voor het ict-beheer wordt ingeschakeld kunnen Heemstede en Bloemendaal zich gaan concentreren op de vraag in welke richting de digitalisering zich verder moet ontwikkelen en wat daarvoor nodig is. De gemeentes willen via een digitaliseringsslag de dienstverlening aan inwoners verbeteren. Hiervoor is GRIT, de Gemeenschappelijke Regeling die ICT-diensten levert aan de gemeenten Heemstede en Bloemendaal, verantwoordelijk. Deze dienst is overigens ook de opdrachtgever van deze opdracht.
OGD-directeur Roel Nikkessen is zeer te spreken over het feit dat Bloemendaal en Heemstede de automatisering gezamenlijk gaan inkopen en beheren. ‘Dit is een stap die we nog niet veel tegenkomen. Het is in ieder geval bedoeld om een betere bijdrage te kunnen gaan leveren aan de digitale ervaring van de burgers van beide gemeenten. Hierbij gaan wij de ict niet benaderen vanuit de techniek, maar vanuit de mens. Zo willen we burgers en medewerkers een betere digitale dienstverlening laten ervaren.’