Provincie Gelderland gunt de Europese aanbesteding ICT Hardware aan ict-leverancier Infotheek uit Leiden. De overeenkomst betreft de levering van vaste werkplekapparatuur, het faciliteren van een webportal en ict-advies over het kernassortiment. De basisduur van de raamovereenkomst is twee jaar met een verlengoptie van twee keer één jaar.
Reden voor de aanbesteding van provincie Gelderland is onder andere het vernieuwde Huis der Provincie dat in juli af moet zijn. De inrichting van het pand gaat uit van het nieuwe werken. Zo krijgen medewerkers een ict-budget, waarmee zij naar eigen inzicht apparatuur kunnen aanschaffen. Om deze aanschaf te realiseren, faciliteert Infotheek een op maat gemaakte webportal. Hierdoor wordt het voor de provinciemedewerkers mogelijk om apparatuur te kiezen en plaats- en tijdonafhankelijk te werken.
Uitbesteding
Infotheek gaat ook samenwerken met ict-dienstverlener OGD uit Delft, die de uitbesteding van de provincie verzorgt. Salesmanager Ruben Veldkamp: ‘OGD gaat de komende jaren de infrastructuur, hosting, werkplek en servicedesk-dienstverlening verzorgen voor de provincie. Wij gaan met hen samenwerken op strategisch, tactisch en operationeel niveau.’
De provincie Gelderland gunde eind januari 2017 de aanbesteding ‘infrastructuur, hosting, werkplek en servicedesk’ aan OGD. Het gaat om een contract voor minimaal vier jaar en maximaal acht jaar. Een contractwaarde is niet bekendgemaakt, maar de huidige jaarlijkse kosten voor de onderdelen uit de opdracht bedragen zo’n 5,65 miljoen euro per jaar.
De it-uitbesteding is omstreden omdat de provincie over een goedwerkende afdeling Informatievoorziening & Automatisering (I&A) beschikte. Volgens het provinciebestuur zou deze afdeling echter niet toegerust zijn om de snelle digitale ontwikkelingen in de komende tijd bij te houden. De markt – lees een it-partner – zou dat beter en goedkoper kunnen. Van deze provincie-afdeling blijft alleen een regie-organisatie bestaan.