PQR heeft het kort geding verloren dat het tegen de Nationale Politie had aangespannen inzake de aanbesteding voor server- en storageapparatuur. De rechtbank in Den Haag oordeelde dat de politie terecht PQR heeft uitgesloten van deze tender. De infrastructuurdienstverlener bleek een oud prijzenblad te hebben ingestuurd alsook een verboden negatief percentage te hanteren. De gunning aan Misco Solutions gaat definitief door.
Wrang is de uitspraak wel, want de politie moest tijdens het aanbestedingstraject voortdurend het prijzenblad voor de ‘total cost of ownership’ aanpassen naar aanleiding van aanvullende vragen en opmerkingen van inschrijvers, waaronder PQR.
De inschrijving sloot op 1 april 2016. De politie had vlak daarvoor tot twee keer toe (23 en 25 maart) het prijzenblad weer moeten aanpassen. PQR stuurde op 1 april per abuis het ingevulde prijzenblad van 23 augustus mee met zijn inschrijving en niet dat van 25 maart. Het bedrijf corrigeerde deze fout op 4 april. De politie was echter onverbiddelijk en sloot PQR uit omdat de inschrijving ‘een gebrek bevat dat zich niet meer voor herstel leent.’
Daarnaast constateerde de politie dat PQR in het prijzenblad bij het onderdeel ‘servicelevel 0’ voor de merken Dell, EMC en HP een negatief percentage had ingevuld. Dat mocht niet, volgens het bestek, en zou eveneens tot uitsluiting hebben geleid. Na PQR bleek Misco Solutions de economisch meest voordelige inschrijving te hebben gedaan; de opdracht werd dan ook aan dit bedrijf (voorlopig) gegund.
Kort geding
PQR stapte daarop naar de rechter en voerde tijdens de rechtszitting als argument aan dat de politie zelf voor een onduidelijke situatie heeft gezorgd door steeds het prijzenblad te wijzigen. Daardoor zag het bedrijf de laatste correctie in eerste instantie over het hoofd. Bovendien vindt het bedrijf dat het zijn inschrijving niet heeft veranderd na 1 april; alleen het tco-formulier kreeg een andere totaalprijs omdat de rekenformule bleek te zijn gewijzigd. Er is dus in de ogen van PQR geen sprake van een ‘gebrek dat niet kan worden hersteld’.
Extra verwarrend in het bestek was volgens PQR dat de waarden bij de velden waar het bedrijf een negatief percentage invulde, zwart kleurden en rood als er een positief percentage werd ingevuld. Ook twee andere leveranciers raakten hiervan mogelijk in de war; zij schreven namelijk ook in met negatieve percentages en werden eveneens uitgesloten. PQR noemde in zijn pleidooi het uit maatschappelijk oogpunt ongewenst dat bij zo’n grote opdracht drie van de vier inschrijvers voortijdig afvallen. Heraanbesteding is dan op zijn plaats, aldus PQR.
Ongewenst
De voorzieningenrechter in Den Haag is hier niet in meegegaan en vindt dat de inschrijfregels helder genoeg waren (‘op het insturen van oude of andere prijzenbladen volgt uitsluiting’) en dat de politie duidelijk heeft gecommuniceerd welke prijzenblad moest worden aangehouden. ‘De beginselen van gelijke behandeling en transparantie verzetten zich tegen de mogelijkheid dat een inschrijver zijn inschrijving nadien nog wijzigt of aanvult’, aldus de rechter.
Ook de klacht over het onduidelijke bestek verwerpt de rechter. PQR had daarover kunnen klagen, maar heeft dat nagelaten. Dat er van de vier inschrijvers drie voortijdig afvielen is inderdaad maatschappelijk ongewenst, luidt verder het oordeel, maar leidt niet tot een andere conclusie. De aanbestedingsrechtelijke regels zijn immers niet geschonden, aldus de rechter.
Hard gelag
De aanbesteding ‘Server en Storage Apparatuur 2015’ behelst het leveren door één contractpartner van apparatuur met daarbij ondersteunende diensten (onderhoud, installatie, verhuizing et cetera) aan de politie, inclusief het Meldkamer Diensten Centrum en de Politieacademie. Het gaat om het onderhouden van een installed base van vijf merken – Dell, EMC, Netapp, HDS en HP – maar ook om het doorleveren van nieuwe spullen. Op basis van eerdere leveringen schat de politie de geraamde waarde op minimaal 11,2 miljoen euro. Maar dat bedrag kan door doorlevering veel hoger uitvallen.
Het contract met de huidige leverancier PQR liep op 30 april 2016 af (en was tijdelijk verlengd). Het verliezen van dit contract betekent een hard gelag voor de infrastructuurdienstverlener uit De Meern. De politie is al jarenlang een grote klant van het bedrijf.
servicelevel 0.
daar kan ik me als burger alles bij voorstellen. Het resultaat in notedop.
toch heeft PQR er moeite mee. Dat kan toch nog veel negatiever moeten ze gedacht hebben.
En er staat nogal wat op het spel, minimaal 11.2 miljoen euro.
kleurtjes om het allemaal duidelijker te maken of juist niet mochten niet baten. Rood en zwart. Zwart is fout, rood is goed, volgens politie dan. Vast de schuld van een slecht communicerende ict-er of is dat dubbel-op ? Leuker konden ze het waarschijnlijk niet maken. Velen verward, maar de krokodil blijft paars en ja, die staat daar. Rekenformules mbt TCO die zijn gewijzigd ? Kunnen we de aanbestedingcriminaliteit niet gewoon gedogen ? Zolang het maar voor eigen gebruik is natuurlijk.
Door te participeren verklaart PQR zich te conformeren aan de spelregels. Dit is net zoiets als Britten die na de BRexit een herstemming willen.
Inkoop moet facilterend zijn en heeft en moet topics nog steeds de op juiste merites te beoordelen. Politie slaat door…inkoop is een doel geworden en men ziet het hogere doel niet meer… Niemand binnen politie die juiste proporties meer ziet…of het lef heeft dit aan te kaarten. Zo krijg je de leveranciers die je verdient en daar is zeker de veiligheid en niet bij gebaat…dramatisch en op naar de volgende rechtzaak ..