Vodafone Nederland dient een claim in tegen KPN. Vodafone zegt zeker 115 miljoen euro te zijn misgelopen doordat KPN zijn machtspositie als netwerkleverancier heeft misbruikt. Volgens Vodafone heeft KPN bewust de levering van netwerktoegang en een virtueel isp-platform (internet service provider) vertraagd. Daardoor kon Vodafone drie jaar lang niet landelijk een gecombineerd aanbod voor bellen, internet en telefonie aanbieden en verloor het klanten aan concurrenten zoals KPN.
‘Anti-competitief gedrag’, luidt de aanklacht officieel. Vodafone stelt dat het als gevolg van de vertraging van de oplevering van netwerktoegang en het virtuele isp-platform tussen 2011 en 2014 niet effectief kon concurreren met KPN en andere kabelbedrijven in de Nederlandse telecommarkt.
Vodafone-woordvoerder Joost Galema: ‘Sinds 2010 zagen we klanten overstappen naar aanbieders van gecombineerde pakketten voor telefonie, internet en digitale televisie. We beschikten op dat moment niet over een landelijk dekkend netwerk en ict-faciliteiten om naast telefonie ook internet en digitale tv aan te bieden.’
Hij vertelt dat KPN werd ingeschakeld om een netwerktoegangsdienst te leveren en een virtueel isp-platform te bouwen om de diensten aan te kunnen bieden. Galema: ‘Die oplevering zou drie maanden duren en dan zouden we met vijf maanden live kunnen met het nieuwe productaanbod.’
Volgens Vodafone is er een isp-platform opgeleverd dat alleen werd ondersteund door het glasvezelnetwerk. Galema: Dat voldeed niet aan de eisen, we zouden ook toegang krijgen tot het kopernetwerk (dsl) maar die oplevering werd telkens vertraagd en is uiteindelijk nooit opgeleverd.’
Vodafone Nederland neemt in 2013 glasvezelspecialist Wiericke over om toch tot een platform te komen waarmee het de gecombineerde diensten aan kan bieden, vertelt Galema. Uiteindelijk gaat Vodafone in september 2014 de markt op met het gecombineerde aanbod van telefonie, internet en tv. Het bedrijf claimt nu dat die introductie drie jaar vertraagd is doordat KPN de netwerktoegang en de bouw van het isp-platform moedwillig vertraagde om de concurrent op afstand te houden.
Vodafone schrijft in een persbericht over de claim: ”Hoewel KPN de afgesproken diensten niet leverde, introduceerde KPN onder eigen merk en dat van dochterbedrijf Telfort wel vergelijkbare ‘alles-in-één’ pakketten. Hiermee beperkte KPN voor Vodafone de mogelijkheid om in een cruciale fase van de markt significant marktaandeel te verkrijgen. In die periode stapten namelijk meer dan honderdduizend huishoudens per kwartaal over op ‘alles-in-één’ producten.’
KPN
Vodafone Nederland heeft zijn claim voorgelegd aan de Rechtbank van Den Haag en vraagt in eerste instantie om bevestiging van het onrechtmatig handelen van KPN. De schade raamt Vodafone op 115 miljoen. Als de claim van anti-competatief gedrag gegrond wordt verklaard, beslist Vodafone over de hoogte van de claim. De 115 miljoen is een eerste raming.
KPN laat aan persbureau ANP laten weten zich niet te herkennen in het beeld dat Vodafone schetst. Het bedrijf reageert dat het een ‘professionele’ relatie heeft met de concurrent en wacht de dagvaarding af.
Vodafone’s ziet zich in de claim tegen KPN gesteund door vergelijkbare zaken in andere Europese landen. Daar lopen ook claims van aanbieders en toezichthouders tegen voormalig staatsbedrijven die hun machtspositie hebben misbruikt of daarvan worden verdacht. Als voorbeelden noemt de aanbieder: ‘In maart 2015 is Vodafone Tsjechië gestart met een juridische procedure ter waarde van veerien miljoen euro tegen O2 voor misbruik van zijn dominante positie. In oktober 2014 heeft de Europese Commissie Slovak Telekom en moedermaatschappij Deutsche Telekom een boete opgelegd van 39 miljoen euro voor onrechtmatige gedrag in de Slowaakse breedbandmarkt. Deutsche Telekom kreeg een extra boete van 31 miljoen euro omdat het een herhaling betrof.’ In Ierland, Engeland, Spanje en Italië zijn vergelijkbare claims ingediend.