De omzet van KPN in 2014 bedraagt 8,02 miljard euro. Dat is een daling van 5 procent (2013: 8,44 miljard). De nettowinst bedroeg 239 miljoen euro, 18 procent minder dan in 2013 (293 miljoen euro). Ondanks de slechte resultaten is chief executive officer (ceo) Eelco Blok optimistisch over 2015. Hij houdt zich vast aan het tot stand komen van de omzetdaling in het slotkwartaal en aan het groeiend aantal klanten. De krimp op de zakelijke markt houdt echter aan, al stijgt de vraag naar nieuwe diensten wel.
In het vierde kwartaal van 2014 behaalde KPN ongeveer evenveel omzet (2,07 miljard euro) als in dezelfde periode in 2013. De groei van het aantal klanten en de positieve impact van een belastingteruggaaf (44 miljoen euro) compenseerden de aanhoudende krimp van de zakelijke markt. Zonder een belastingmeevaller mee te tellen daalde de omzet met 2,1 procent. Maar in eerdere kwartalen lagen de dalingspercentages tussen de 5 en 7 procent.
Het negatieve nettoresultaat in het slotkwartaal van 2014 (-37 miljoen euro) werd voornamelijk beïnvloed door hogere financiële kosten in verband met de terugkoop van obligaties (211 miljoen euro). Wel leed KPN een kleiner verlies dan in het vierde kwartaal van 2013 (-108 miljoen).
Verandering
‘2014 was voor KPN een jaar van transformatie waarin we goede strategische voortgang hebben geboekt. Na de verkoop van E-Plus hebben we onze positie in Nederland verder versterkt door het resterende belang in de glasvezel joint venture Reggefiber te kopen. Dankzij de investeringen die we hebben gedaan in onze klanten, producten en netwerken, groeien de klantenaantallen en is de klanttevredenheid in Nederland niet eerder zo hoog geweest’, aldus bestuursvoorzitter Blok.
In 2015 wil KPN de netwerk- en it-capaciteit verder verhogen en opnieuw op de kosten besparen. In het afgelopen jaar sneed het ict-concern opnieuw in het personeelsbestand; het aantal arbeidsplaatsen verminderde met ongeveer zevenhonderd. Ook verkoopt het bedrijf aan de lopende band bedrijfsonderdelen; gisteren kondigde KPN aan het callcenter SNT Duitsland van de hand te doen.
Doelstelling is om in 2016 ruim vierhonderd miljoen euro minder aan kosten te hebben ten opzichte van 2013. Dat was eerder ruim driehonderd miljoen euro. In de periode 2013-2016 heeft KPN dan naar verwachting het totaal aantal arbeidsplaatsen met 2000 tot 2500 teruggebracht. Eind 2013 telde het bedrijf nog 18.949 arbeidsplaatsen.
Groei en krimp
Volgens KPN steeg het aantal klanten in 2014 binnen de belangrijkste diensten van de onderdelen Consumentenmarkt en Zakelijke Markt in Nederland, gedreven door de hoge investeringen in netwerken, producten en klanten van de afgelopen jaren. In het consumentensegment wist KPN zijn positie te versterken door sterke groei van het aantal breedbandklanten en een stabiliserende omzet uit mobiele diensten.
De krimp van de totale zakelijke markt hield echter aan; De omzet zakte met 8,8 procent van 3,2 miljard euro in 2013 naar 2,9 miljard euro in 2014. Klanten blijven hun productportfolio rationaliseren, aldus KPN. Verder zette de daling van de traditionele diensten met hoge marge in het vierde kwartaal door, al steeg de vraag naar nieuwe diensten als cloud en machine-to-machine.
Ook zag de divisie Zakelijke Markt een verdere groei van gebundelde diensten. Het aantal ‘multi play’ werkplekken steeg in het vierde kwartaal met 44.000 naar 301.000. Multi-play wil zeggen dat een zakelijke klant in een bundel meer diensten afneemt, bijvoorbeeld de combinatie vast en mobiel, of mobiel en een laptop of alledrie. Verder steeg het aantal 4G-klanten. Aan het eind van het vierde kwartaal hadden 733.000 zakelijke klanten 4G van KPN, vergeleken met 612.000 aan het eind van het derde kwartaal van 2014.
Ondanks deze toenames kondigde KPN afgelopen december aan het onderdeel Zakelijke Markt opnieuw te herstructureren. Daarbij worden 580 arbeidsplaatsen geschrapt.
Wat een onzin verhaal in de media, KPN krijgt meer klanten. Nee, ze kopen met geld van de bank bedrijven op en hebben dus meer slachtoffers.
Dan ben je halverwege en is het één rechte weg verder
Dat moet de organisatie vertrouwen geven.
Het licht aan de tunnel is een aanstormende trein met een Duitse, Mexicaanse of andere machinist die KPN komt opslokken meneer Blok !
KPN heeft de strategie van Philips in het verleden. Zoveel mogelijk wegsnijden in de organisatie om kosten te besparen en verder zoveel mogelijk verkopen, vervolgens terugtrekken op de Nederlandse markt….Dat laatste heeft Philips dan niet gedaan, maar wat gaat nou zorgen voor meer omzet en winst? Ik zie het licht nog niet….
Werkelijk onbegrijpelijk hoe een dergelijk bericht zoveel negatieve en geëmotioneerde reacties oplevert. KPN is een beursgenoteerd bedrijf en de aandeelhouders willen vooruitgang zien. Zoals we allemaal weten is de rekensom: winst = omzet – kosten.
Het saneren van kosten is een hele effectieve methode om de winst te verhogen, mits de juiste kosten worden gesaneerd. Ik heb daar in dit geval alle vertrouwen in, en als KPN belegger doet mij dat deugd.
En als er t.z.t. toch een ‘Slimme’ machinist voorbij komt, moet hij gewoon meer centjes neertellen. Simple as that.