Bij de KPN-divisie Zakelijke Markt verdwijnen 580 banen. De telecom en ict-dienstverlenend kampt met een teruglopende vraag bij zakelijke afnemers van ict- en telecomdiensten en zet het mes in het personeelsbestand. KPN Zakelijke Markt telt in totaal ongeveer zevenduizend arbeidsplaatsen.
Volgens KPN-bestuursvoorzitter Eelco blok zijn er minder afnemers van abonnementen voor zakelijke telefonie en internet doordat bedrijven krimpen, minder vestigingen hebben en failliet gaan. Daardoor is er minder vraag naar zakelijke diensten voor telefonie en ict. Er worden voornamelijk banen geschrapt op de afdelingen voor sales-, marketing en product-management en bij ondersteunende functies op die afdelingen.
KPN schrijft in een toelichting op de maatregelen: ‘Onze zakelijke klanten stappen steeds vaker over van traditionele dienstverlening naar diensten en producten die gebaseerd zijn op (minder arbeidsintensieve) ip-technologie. Ook is er een toenemende vraag naar nieuwe diensten zoals cloud en hosting, security en m2m-oplossingen. Tegelijkertijd krimpen veel Nederlandse ondernemingen, bijvoorbeeld door het sluiten van vestigingen en worden investeringen in ict uitgesteld.’
De ict- en telecomdienstverlener vat samen: ‘De ontwikkelingen hebben geleid tot krimp van de zakelijke markt als geheel en hierdoor staat de omzet van KPN in het onderdeel Zakelijke Markt onder druk. De omzet uit nieuwe diensten is nog onvoldoende om dit te compenseren. Als gevolg van deze ontwikkelingen zullen we de kosten verlagen door middel van de herstructurering van het onderdeel Zakelijke Markt. Hierdoor wordt een simpeler besturingsmodel geïmplementeerd terwijl tegelijkertijd zal worden geïnvesteerd in nieuwe diensten en verdere verhoging van de kwaliteit van de dienstverlening.’
Een woordvoerder laat weten dat het bedrijf de activiteiten voor de zakelijke markt gaat vormgeven naar klantgroep: bijvoorbeeld grootzakelijke markt, mkb en zzp’ers.
Bovenop eerdere reorganisaties
De geschrapte banen komen Bovenop een in februari 2014 aangekondigde reorganisatie. Toen kondigde KPN aan de komende jaren 1500 tot 2000 extra voltijdsbanen, bovenop de 4650 banen die de afgelopen drie jaar al verdwenen, te schrappen.
KPN schrijft in het bericht over de maatregelen bij Zakelijke Markt dat het tweehonderd extra monteurs gaat aannemen voor het onderdeel Consumenten Markt om nieuwe klanten aan te sluiten en bestaande klanten beter van dienst te kunnen zijn.
Wat ik zo jammerlijk mistte bij de KPN, een Naam van weleer, is visie, is innovatie, is de wil om… nieuwe dingen te bedenken, Elan, maatschappelijke betrokkenheid.
Ten tijde van dat ene incident, waarbij men drie dagen nodig had om er achter te komen dat een gehackte lijst met namen, adresgegevens en wachtwoorden, helemaal niet van de KPN bleek, iets wat men feitelijk binnen enkele uren zou hebben moeten constateren, concludeerde ik al een paar dingen.
Men had de zaken domweg IT wise niet op orde volgens een eenvoudig standaard, men had geen IT crisis protocol en de impact voor dagen is enorm gebleken. Het afsluiten van alle email accounts, het rondsturen van wachtwoorden via email en brieven en top of the bill… een dame die destijds bij twee vandaag niets meer wist te melden dat ‘men toch vooral goed op hun wachtwoorden moest passen…. hoor’.
Destijds heb ik al in een open brief ditzelfde geroepen en vooral ook geroepen als gevestigde naam, eens te gaan innoveren. Je hebt alle elementen in huis er iets groots en moois van te maken en het valt mij moeilijk te verteren dat je dan uiteindelijk, na enkele jaren hervormingen en innovaties op de IT markt, tot hier komt.
Ik noem dat incompetent. Zoveel kennis in huis hebben maar niet met nieuwe producten en vindingen kunnen komen. Dat zou het management van KPN zich niet alleen moeten aantrekken, maar juist ook aan het denken moeten zetten.
De zoveelste vernietiging van Human Capital bij de KPN.
Jammer!