De short message service (sms) wordt een steeds belangrijker communicatiemiddel in notificatie, authenticatie, transactie en interactie. Of het nu gaat over de Eurovisie Songfestival-stemming, internetbankieren of simpelweg het parkeergeld betalen, steeds vaker speelt sms een essentiële rol. Dat meent althans Jeroen van Glabbeek, medeoprichter van sms-specialist CM, en de bedenker van de nieuwe website www.sms.nl.
De website www.sms.nl geeft een informatief en inspirerend overzicht van alle voordelen die sms te bieden heeft, met name bedoeld voor ict-professionals, marketeers, veiligheidsexperts, hrm-adviseurs en iedereen voor wie een snel en betrouwbaar bereik van zijn doelgroepen belangrijk is. Het platform moet partijen een podium geven om hun ideeën aan te bieden. Dat kunnen bijdragen zijn in de vorm van nieuwsberichten, columns, recensies of casebeschrijvingen. Uiteindelijk moet SMS.nl een effectief platform worden om kennis en ideeën te delen.
Een van de promotors van de website is Jeroen van Glabbeek, medeoprichter van SMS-specialist CM in Breda en mede-initiatiefnemer van Mobile Convention Amsterdam. ‘Overheden, multinationals, goede doelen en media zijn afhankelijk van sms’, meent Van Glabbeek. ‘Het is eigenlijk vreemd dat tot nog toe geen enkele website zich heeft gespecialiseerd in artikelen over de toepassingen van sms. Je staat er bijna niet meer bij stil dat iedereen sms gebruikt. Vergelijk het met elektriciteit: je weet niet wat je mist, tot je het niet meer hebt.’
Op zich goede website en het zal zeker leiden tot verbreding van het toepassingsgebruik. Echter de basis achter SMS is niet lekker. dat is niet dat SMS gene gegarandeerde ontvangst heeft in de basis-dienstverlening, maar:
Op bit-niveau teruggerekend is een sms ongeveer 1500 keer zo duur als spraak, maar ook factoren duurder dan data-bitjes uit de databundel. Dat laatste is nu juist de reden, mede door een geheel ander business model, dat sms in de vorm zoals het vele jaren geleden bedacht is, qua verkeersomvang en dus de 99,999% winst componenten voor providers aan het imploderen is. Nu zijn vele toepassingen, zoals die in de website gegeven worden wel om te zetten op enig moment, naar een minder dure, of niet dure basis.
@Maarten
De “kracht” van SMS is dat het basisfunctionaliteit is van elke telefoon, en dat het gebruikte protocol standaard is (ik durf niet te zeggen of de standaard wereldwijd is, maar het is zeker wijd verbreid).
De diverse platforms die gebruikt worden op de slimmere toestellen, de verschillende communicatie-applicaties en het feit dat niet iedere mobiele telefoon ook een smartphone is en/of data-abonnement heeft maakt dat het moeilijk dit in te zetten als generieke oplossing.
Wat interessant zou zijn eens uit te (laten) zoeken of het “factoren duurder zijn” van SMS opweegt tegen de extra investeringen die gedaan zouden moeten worden om alle smartphones te kunnen gebruiken voor genoemde doeleinden.
@PaVaKe
een sms is ongeveer 1400 keer duurder dan een minuut spraak bij de meeste “gerenommeerde” providers. Dat is ook de reden dat whatsapp bedacht is, dat loopt via de databundel. Op bitkostenniveau is dat de goedkoopste oplossing. De meeste smartphones hebben dat of kunnen dat.
Ombouwen smartphone, gemiddelde levensduur is hooguit drie jaar en komt er een “killerapp” die op een nieuwe draait, dan zijn de “oude” zo vervangen door de markt hype
@ Pavake
second thought…
eigenlijk zou elke bit even duur moeten zijn. Het onderscheid tussen realtime en niet realtime is er eigenlijk niet meer met 4G versus 3G/GSM, 4G is op basis van 50 Mbit/s is 1500 keer zo snel als een GSM kanaal (30 Kbit/s), kortom een bit is een bit , “vroeger” was er nog een provider die zei: geen boodschap aan de boodschap, of te wel “all bits are equal”….
Tegenwoordig proberen ze daar weer juist onderscheid in aan te brengen om tarief differentiatie aan te brengen. Dat komt weer doordat ze met antieke business modellen werken…
SMS is geldklopperij eerste klas. Want men heeft van een ‘afvalproduct’ wat SMS feitelijk is een ‘premium service’ weten te maken. Maar elk iniatief om dit in leven te houden door er nog meer toepassingen voor te bedenken is voor zowel consumenten als bedrijven nadelig. Alleen de telecom providers en ICT bedrijven die hier belang bij hebben zien hier de financiele voordelen van.
Op het moment dat je actief produkten aan de man moet brengen is het eigenlijk al te laat in deze wereld van virale marketing en exponentiele propagatie van nieuwe hypes.
Ik denk dat PaVaKe gelijk heeft. SMS is misschien niet het goedkoopste of meest effectieve medium. Het is op dit moment nog wel het meest aangewezen medium omdat vrijwel iedereen met een mobiele telefoon over SMS functionaliteit beschikt. Dat kan je (nog) niet zeggen van alternatieven als WhatsApp. Op het moment dat smartphones met een data abonnement gemeengoed zijn zal SMS snel plaatsmaken voor de een of andere App.
@Rene
SMS volumes nemen de laatste paar jaar sterk af. Dat komt door:
1. de onbedoelde whatsapppromotie van KPN, dat veel abo een databundel verplicht meekrijgen,
2. smartphone producenten via bv hun eigen messenger structuur berichten om vrijwel niet kunnen rondpompen etc
3. databundel bitjes factoren goedkoper zijn dan sms bundelbitjes
4. SMS als toepassing kan wel iets aan een vendorlockin doen, maar is sterk tanende door alle andere text-apps.
Daarnaast SMS verzenden zegt niets over de aankomst van het bericht. Het is dus qua zekerheid ook nog een antieke dienst.
@maarten
Neemt nog steeds niet weg dat alle mobiele telefoons voorzien zijn van SMS, en lang niet alle mensen een smartphone hebben.
Whatsapp is misschien “slimmer” op het gebied van zekerheid, maar mensen die bijvoorbeeld alleen gebruik maken van wifi@home ipv de databundels van de telecomleveranciers bereik je soms ook pas na enkele uren.
@Pascal
voor het moment heb je zeker gelijk, maar het is een kwestie van tijd, …
het smart-phone segment groeit sneller dan net dumphone segment
dump-phones worden ook slimmer