Netwerkleverancier Cisco is sinds december 2011 gestopt met de verkoop van zijn Umi personal telepresence-oplossing voor de consumentenmarkt. Umi-klanten krijgen de komende jaren nog wel ondersteuning van de netwerkgigant. Klanten kunnen hierdoor blijven communiceren met andere Umi-gebruikers. Met deze beslissing verdwijnt het laatste consumentenproduct dat Cisco zelf ontwikkelde. Cisco bedient nu alleen nog via zijn dochteronderneming Linksys de consumentenmarkt met netwerkproducten.
Cisco introduceerde Cisco Umi telepresence in oktober 2010. Umi was volgens Cisco een consumentenproduct dat familie en vrienden samen moest brengen in HD-video. Cisco umi kon worden aangesloten op een HD-televisie en een breedband internetverbinding. Cisco Umi bestond uit een HD-camera, een console en een afstandsbediening en Cisco bracht hiermee zijn telepresence-expertise uit het bedrijfsleven naar de woonkamer.
Cisco Umi moest het opnemen tegen het gratis beschikbare Skype en andere gratis chat- en videoprogramma's. Umi had een aankoopprijs van zeshonderd dollar en een abonnement kosste bijna 25 dollar per maand. Dat was voor veel Amerikaanse klanten te duur. Cisco Umi zou naar verwachting in de loop van 2011 in Europa op de markt komen, maar dat is nooit gebeurd.
Cloud en switches
Tijdens de reorganisatie van Cisco, die in het voorjaar van 2011 begon, zou Umi worden ondergebracht in het zakelijke telepresence-portfolio, maar uiteindelijk neemt Cisco dus afscheid van Umi. Hiermee komt een einde aan Cisco's eigen avontuur in de consumentenmarkt. Eerder stopte Cisco de productie van zijn Flip-videocamera. De netwerkgigant verkoopt nu alleen nog thuisnetwerkproducten via zijn Linksys-divisie.
Cisco zelf stort zich nu volledig weer op de zakelijke markt. Zo wil Cisco meer cloudtechnologie aanbieden, bijvoorbeeld met het raamwerk CloudVerse. Door meer focus op de zakelijke markt wist Cisco recentelijk weer marktaandeel terug te pakken op het gebied van ethernet switches.