Automatiseerder Capgemini heeft de overname van de callcenter-dienstverlener Prosodie afgerond. Dit Franse bedrijf is gespecialiseerd in het afhandelen en beheren van online transactieprocessen voor grote klanten, onder meer met spraakherkenningssoftware. Prosodie is actief in Frankrijk, Spanje, Italië en België. Er werken bijna negenhonderd man. Capgemini heeft 382 miljoen euro betaald voor zijn landgenoot.
Voor Capgemini betekent dit de zesde overname in een half jaar tijd. Eind 2010 kocht het Franse ict-concern zijn Duitse branchegenoot CS Consulting op en nam het een meerderheid in de Braziliaanse ict-dienstverlener CPM Braxis. Dit jaar acquireerde het de Franse automatiseerders Avantias en Artesys en lijfde het de Amerikaanse BI Consulting Group in. Het bedrijf zegt op zoek te zijn naar versterkingen op het gebied van klantspecifieke oplossingen in de markten waar het al lang actief is.
Volgens Capgemini is Prosodie een gezond bedrijf dat de afgelopen vier jaar ondanks de crisis een stevige groei heeft doorgemaakt. Het bedrijf draaide in 2010 een winstgevende omzet van 172,3 miljoen euro. Prosodie kocht zelf eind mei twee bedrijven: het Franse Internet-Fr en het Italiaanse LevelIP. De huidige eigenaren zijn investeerder Apax Partners en het managementteam.
Prosodie wordt onderdeel van Capgemini's New Business Model (NBM)-dienstenlijn.