Effect.ai heeft tijdens een vierdaagse crowdfundings-campagne ruim elf miljoen euro opgehaald. Die Amsterdamse startup werkt aan een manier om de ontwikkeling van kunstmatige intelligentie (ai) te decentraliseren met behulp van blockchain-technologie. Via het opgehaalde kapitaal wil Effect.ai een bèta-versie van de eerste fase van zijn platform op de markt brengen.
Effect.ai ontwikkelt een alternatief voor ‘centraal’ ontwikkelde kunstmatige intelligentie. Het gaat om de zogenaamde ‘The Effect Network’, dat wordt geïntroduceerd in drie fases: Effect M-Turk, Effect Smart Market en Effect Power.
De eerste fase, Effect M-Turk genaamd, moet het mogelijk maken om mensen datasets te laten maken en tegen betaling bepaalde taken uit te laten voeren (bijvoorbeeld het labelen van afbeeldingen met verkeersborden). De tweede fase (Effect Smart Market) creëert de mogelijkheid om functionerende algoritmen met elkaar samen te laten werken en beschikbaar te maken op een robuust handelsplatform. Tot slot moet Effect Power de mogelijkheid bieden om een algoritme te laten draaien op een netwerk in plaats van een centrale locatie.
De Amsterdamse startup hield een zogenaamde ‘Public Token Sale.’ Dat is een relatief nieuwe vorm van crowdfunding die voornamelijk wordt ingezet door bedrijven die actief zijn in de wereld van blockchain. Het succes van deze initiatieven wordt naar eigen zeggen in grote mate bepaald door de kwaliteit van het team en het project.
Binnen vier dagen werd ruim elf miljoen euro opgehaald. Hiermee wil het in het tweede kwartaal van 2018 een bèta-versie van de Effect M-Turk (de eerste fase van The Effect Network) op de markt brengen.