De Berlijnse scale-up Trinckle 3D wint de EIT Digital Challenge in de categorie Digital Industry. Hiermee ontvangt het honderdduizend euro aan groeikapitaal. De scale-up versloeg de vier finalisten ContactEngine (Verenigd Koninkrijk), Shipcloud (Duitsland), Houston Analytics (Finland) en Uwinloc (Frankrijk). Opmerkelijk, er waren geen Nederlandse finalisten, ook niet in de vier categorieën waarbij de prijzen nog moeten worden uitgereikt.
De EIT Digital Challenge is een jaarlijkse scale-up competitie van EIT Digital. Dat is een Europese innovatie- en educatie-organisatie. De wedstrijd is toegespitst op vijf categorieën: Digital Cities, Digital Industry, Digital Wellbeing, Digital Infrastructure en Digital Finance. Per categorie heeft de jury vijf scale-ups genomineerd. Zij maken per categorie kans op honderdduizend euro, opgesplitst in een geldprijs van vijftigduizend euro en een jaar lang ondersteuning van het acceleratieprogramma, EIT Digital Accelerator.
De finale voor de categorie ‘digital industry’ vond op 29 november plaats op de High Tech Campus in Eindhoven. De Duitse finalist Trinckle 3D sleepte de prijs in handen. De scale-up is in 2013 opgericht als spin-off van de Vrije Universität in Berlijn. Het levert een cloudgebaseerd platform om productconfiguraties bij 3d-prints te automatiseren. Dat doet het op basis van algoritmes.
Het product moet volgens ceo Florian Reichle leiden tot meer efficiëntie en een kostenbesparing om producten aan te sluiten om persoonlijke behoeften. Het bedrijf richt zich op de zorg, consumenten, industrie en automotive.
Jurilid en EIT Digital-medewerker Outi Toijala: ‘Het was een strijd tussen twee finalisten. Trinckle 3D richt zich op een belangrijke markt waar veel kosten bespaard kunnen worden. Het heeft een goede groeistrategie en heeft zich al bewezen door enkele klanten op te tekenen.’
Benelux
EIT Digital ontving voor de wedstrijd 136 aanmeldingen uit twintig landen. De vijfentwintig finalisten voor de vijf thema’s zijn afkomstig uit negen landen. Het gaat om België (2), Duitsland (6), Groot-Brittannië (6), Finland (4), Zweden (2), Estonia (1), Ierland (1) en Spanje (1).
Vanuit België ontving EIT Digital vier aanmeldingen. Twee drongen in de categorie Digital Cities door tot de finale. Het gaat om Parkd en Rombit. Zij streden op 28 november in Trento (Italië) om de prijs, maar gingen met lege handen naar huis. Daar won het Duitse Cleverciti.
Hoe het komt dat er geen Nederlandse finalisten zijn? Dolf Wittkämper, hoofd van het EIT Digital-acceleratieprogramma, vertelt dat er tijdens de aanmeldprocedure weinig animo vanuit Nederland was. En de acht scale-ups die wel meededen, zijn niet tot de finale doorgedrongen.
‘Waarom er zo weinig aanmelding waren, is giswerk’, vervolgt Wittkämper. ‘Misschien komt het doordat Nederlanders vanuit huis uit gewend zijn om dingen zelf op te pakken en daardoor minder geneigd zijn om hulp te vragen, zoals een deelname aan een acceleratieprogramma. En dat is jammer. Ik adviseer juist om alle hulp aan te nemen.’
In voorgaande jaren van de wedstrijd bleek de Benelux meer succes te boeken. In 2016 werd het Nederlandse bedrijf Quantoz Technology tweede in de categorie Digital Finance en behaalde het Belgische bedrijf Qompium in de categorie Digital Wellbeing de tweede plek. Het jaar daarvoor (2015) wonnen de Nederlandse Peeeks, de Belgische Sensolus en de Nederlandse Coblue. Ook in 2014 waren er twee Nederlandse winnaars (Athom en Undagrid).
3 finales
Er staan nog drie finales voor de EIT Digital Challenge op de planning. Op 30 november vindt de finale plaats voor ‘digital wellbeing’. In december strijden de finalisten op 4 december in de categorie ‘digital finance’. De laatste strijd gaat om de beste scale-up in ‘digital infrastructure’. Die finale vindt op 11 december plaats.