Investeringsmaatschappij 5square neemt een minderheidsbelang in de Amsterdamse start-up So Wifi. Het bedrijf ontwikkelt een app waarmee gebruikers gratis toegang krijgen tot Wi-Fi-netwerken. De partijen doen geen uitspraken over het exacte percentage of het investeringsbedrag, maar het gaat om ‘enkele miljoenen euro’s’. So Wifi zet het kapitaal in om de internationale groei te versnellen.
De Amsterdamse start-up So Wifi, die in 2012 van start ging, biedt een applicatie waarmee gebruikers toegang krijgen tot ruim een miljoen gratis Wi-Fi-hotspots. Deze toegang verloopt via sociale media. Het bedrijf werkt voor de app samen met bedrijven in de horeca- en retailindustrie, die op hun beurt relevantie marketinggegevens krijgen over de Wi-Fi-gebruikers. Daarnaast krijgen bedrijven de mogelijkheid om met de gebruikers in contact te blijven.
‘Als je op reis bent, is het vinden van gratis en betrouwbare Wi-Fi niet altijd even eenvoudig’, vertelt Daan Donders (31), oprichter en ceo van So Wifi. ‘Met onze app hoef je straks niet meer op zoek naar een toegangspunt of te vragen om een wachtwoord. Je kiest via de app een gratis netwerk in de buurt en met een druk op de knop heb je een verbinding.’
So Wifi heeft naar eigen zeggen al 21.000 locaties in 38 landen uitgerust met hun technologie. De onderneming werkt samen met Coca-Cola, Burger King, KFC, G-Star en Hünkemoller en sloot recent een partnership met reisbedrijf TripAdvisor.