ABN Amro investeert tien miljoen euro in fintech start-ups. Hiervoor is het investeringsfonds ‘Digital Impact Fund’ opgericht. De bank steekt het geld in jonge bedrijven die zich bezighouden met digitalisering van financiële producten en diensten. Dit met het doel om de kennis, technologie en innovatiekracht van de start-ups in te zetten om de klanten van ABN beter te bedienen.
De bank investeert met het investeringsfonds ‘Digital Impact Fund’ tien miljoen euro in fintechs die zich in de groeifase bevinden. Hun producten en technologieën moeten ‘nuttig zijn voor de klanten van ABN of voor de bedrijfsvoering’. Per organisatie kan een bedrag tussen de 250.000 en 1,5 miljoen euro worden uitgereikt. De start-ups hoeven niet van Nederlandse bodem te zijn, maar de voorkeur gaat uit naar Europese fintechs.
Frank Verkerk, directeur digital banking bij ABN Amro: ‘Het oprichten van dit investeringsfonds is een logische vervolgstap in het kader van onze innovatie- en digitaliseringsstrategie. Door te investeren in deze fintech start-ups kan ABN Amro de kennis, technologie en innovatiekracht van deze bedrijven benutten om onze klanten nog beter te bedienen. De start-ups kunnen op hun beurt profiteren van onze ervaring, expertise en netwerk van investeerders. Belangrijker nog is dat ze kunnen groeien omdat hun afzetmarkt groter wordt doordat ze ook onze klanten bereiken.’
Start-ups
Dit investeringsfonds is niet het eerste initiatief van ABN Amro dat zich richt op start-ups. Zo stelt het sinds juni dit jaar werkplekken beschikbaar binnen het voormalige bankkantoor op De Munt in Amsterdam. De bedrijven die intrekken in de nieuwe ruimte moeten profiteren van de kennis van financieringen, belastingen en het zakelijk netwerk van de bank.