De Frans-Nederlandse ict-dienstverlener Atos is in de prijzen gevallen met zijn initiatief voor het einde van 2013 binnen de eigen muren communicatie via e-mail af te schaffen. Het programma Zero E-mail heeft de Global Visionary Innovation Award 2012 gewonnen. De prijs werd toegekend door het marktonderzoeksbureau Frost & Sullivan in Londen.
Ceo Thierry Breton van Atos startte het initiatief voor het afschaffen van interne e-mails in februari 2011. Hij beoordeelt interne e-mails als digitale vervuiling. Atos ontving de prijs voor het succesvol implementeren van innovatieve instrumenten, het promoten van sociale media en het gebruik van alternatieve communicatiemiddelen, het delen van documenten en het management van projecten.
Programmamanager Archana Amarnath van Frost & Sullivan motiveert de prijs: ‘Het ambitieuze zero-e-mail-initiatief van Atos zal zeker worden overgenomen door veel organisaties die ook een alternatief voor de e-mailoverload zoeken. Atos kiest voor een pragmatische aanpak om haar doelen te bereiken.’
‘Ons zero-e-mailprogramma is omarmd door onze medewerkers’, zegt ceo Rob Pols van Atos Benelux. ‘Zij willen graag op een slimmere manier werken. Degenen die betrokken waren bij de eerste pilots merken dat sociale samenwerking effectiever is dan e-mail. Zij rapporteren hogere productiviteit, een betere samenwerking en een toename in het delen van kennis.’
Bluekiwi
Atos rolt intern de laatste versie van de samenwerkingssoftware Bluekiwi uit. Het softwarepakket biedt een werkomgeving die lijkt op Facebook, waar medewerkers met elkaar in projecten samenwerken, chatten, documenten delen en hun eigen netwerk binnen de organisatie opbouwen.
Eigenlijk moet dit zijn: Atos zet eindelijk na jaren moderne communicatiemiddelen efficienter in en wint prijs.
Michel,
OK, duidelijk en zo ist ook!
Atos? Is dat geen Hyundai (auto) – brengen die nu ook al post rond?
Atos, wel een goed gekozen naam – ligt ook zo lekker in de mond – had ook een snoepje kunnen zijn.
Jij nog een Atosje?
Nou, nu je het zo zegt, doe mij er maar 1-tje.
Ik heb een jaar of wat hierover gelezen en dacht “kansloos”, nu lees ik “binnen de eigen muren” en moet ik zeggen dat ik het al beter begrijp.
Leuk dat dit initiatief beloond is (en terecht).
Waar ik wel benieuwd naar ben: Hoe gaat het nu? Wordt er intern echt geen e-mail meer gebruikt? En belangrijker: Heeft het ook opgeleverd wat er voor ogen stond?
Ik wil meer weten dus, wie kan mij verder informeren?
Na 20 jaar free format email is Atos op toepassingsgerichte email overgegaan “thats all”. Niet zo bijzonder dus.
Eigenlijk heeft dat nog lang geduurd; waar vind je nog een communicatietoepassing die 20 jaar vrijwel ongewijzigd is meegegaan.
Ik mis het innovatieve aspect (aanname dat een “Global Visionary Innovation Award 2012” toegekend wordt voor innovatie…?). Zeker als er sprake is van het inzetten van een ander medium voor hetzelfde doel.
Aardige is dat Atos wat aandacht krijgt…
Yammer nee sluit er perfect op aan CapGemini gebruikt het al jaren succesvol. Eindelijk volgen nu ook andere zoals ATOS
Ik kan nog steeds moeilijk geloven dat we zonder e-mail kunnen. Ik gebruik het bijna als Chat en als mijn actielijst. En de inbox is ook altijd redelijk leeg – meteen archiveren dus.
Mijn eerste reactie was dat ATOS failliet zou gaan. Zover zal het zeker niet komen.
Dat samenwerken het grootste probleem is van IT-projecten, daar ga ik helemaal in mee. Dus alles wat dat doet verbeteren is meer dan welkom.
Dan zou dus Facebook, Twitter, Yammer, Linkedin e.d. ook geen emails als reminder moeten sturen.
Grootste grap is natuurlijk dat het gewoon een andere front-end is. Uiteindelijk zijn de beheerlasten natuurlijk vrijwel hetzelfde.