De Utrechtse leverancier 2getthere, specialist in automatische voertuigen, legt in Dubai een compleet nieuw autonoom voertuigensysteem aan. Via het netwerk, dat het in aanbouw zijnde Bluewaters Island verbindt met het metrostelsel van de stad, zijn straks vijfduizend passagiers per uur te transporteren. It-dienstverlener SLTN uit Hilversum is als partner bij het project betrokken en verzorgt de systeemintegratie.
De oplossing die 2getthere levert, past in Dubai’s doelstelling om in 2035 een kwart van het transport plaats te laten vinden via automatische systemen. Het geautomatiseerde transportsysteem op Bluewaters omvat straks vijfentwintig zogenaamde group rapid transit (grt)- voertuigen zonder bestuurder, met elk een capaciteit van vierentwintig passagiers. Het verbindt stations op het eiland met Nakheel Harbour en Tower Metro Station over een afstand van ongeveer tweeënhalve kilometer. Het heeft in eerste instantie een capaciteit van 3.350 passagiers per uur per richting. Later bestaat de mogelijkheid om de capaciteit uit te breiden naar vijfduizend mensen per uur per richting. De reistijd zal ongeveer vierenhalve minuut bedragen.
Derde generatie
De toepassing is de eerste waar een derde-generatie-grt-voertuig van 2getthere zal worden ingezet. De voertuigen zijn lichter, bi-directioneel waardoor keerlussen tot de verleden tijd horen en uitgerust met airconditioning. Ze zijn zowel op een gescheiden rijbaan, zoals bij Bluewaters het geval is, als op de openbare weg in te zetten.
2getthere-ceo Carel van Helsdingen ziet in de opdracht een erkenning voor het systeem van de Utrechtse onderneming. ‘We geloofden vanaf het begin dat ons systeem en onze technologie de beste oplossing was voor deze verbinding. Het is een erkenning dat we dit contract gewonnen hebben. De toekenning van het project aan 2getthere toont ook duidelijk de toegenomen belangstelling voor onze systemen in het Midden-Oosten. Dit is grotendeels gebaseerd op onze resultaten in Masdar City (Verenigde Arabische Emiraten) en in Capelle aan den IJssel, waar we vergelijkbare systemen hebben draaien en waar eveneens sprake is van een hoge beschikbaarheid en betrouwbaarheid onder vaak ongunstige weersomstandigheden.’
Tweede samenwerking met SLTN
Het is voor 2getthere de tweede keer dat het samenwerkt met it-dienstverlener SLTN aan een project in het Midden-Oosten. Ceo Eugene Tuijnman is enthousiast: ‘SLTN is trots dat wij de it-systeemintegratie mogen uitvoeren. Nadat we samen in 2010 een soortgelijk project in Masdar City (Abu Dhabi) hadden opgeleverd onder uitdagende omstandigheden was de basis voor de uitstekende samenwerking met 2getthere gelegd. Sinds 2010 heeft het project in Abu Dhabi meer dan een miljoen passagiers via autonoom rijdende auto’s vervoerd.’
Smart city Dubai
2getthere zal het project via United Technical Services (2getthere Middle East), de joint venture in het Midden-Oosten, gaan realiseren. Coo Ziad Al Askari over het project: ‘Zijne Hoogheid Sheikh Mohammed Bin Rashid Al Maktoum, minister-president en vicepresident van de Verenigde Arabische Emiraten en emir van Dubai, ontvouwde onlangs een strategie voor slim zelfrijdend transport als onderdeel van de strategie van Dubai om de slimste stad ter wereld te worden. In 2030 zal 25 procent van alle vormen van transport in Dubai door automatische voertuigen worden uitgevoerd. We zijn trots dat we aan dit doel kunnen bijdragen.’
Hoewel de onderneming al in 1997 het eerste onbemande vervoerssysteem leverde aan Schiphol, geldt 2getthere nog steeds als relatief onbekend binnen de Nederlandse maakindustrie. Het bedrijf richt zich dan ook voornamelijk op de markten in Azië en het Midden-Oosten, waar zijn mobiliteitsoplossingen (zowel autonoom rijdende taxi’s als minibussen) al vaker worden ingezet binnen de stedelijke infrastructuur. In Nederland rijden de zelfrijdende voertuigen van 2getthere op bedrijventerrein Rivium in Capelle aan de IJssel.