De Parkshuttle, het zelfrijdende vervoersysteem op het bedrijventerrein Rivium in Capelle aan den IJssel, gaat eind 2019 voor het eerst de weg op. De onbemande shuttle rijdt dan autonoom op de openbare weg tussen het andere verkeer. Volgens de Utrechtse ontwikkelaar 2getthere en de gemeente Capelle is het de eerste keer dat een shuttle zonder chauffeur aan het verkeer gaat deelnemen. De eerste autonome shuttlerit wordt mogelijk gemaakt door De Verkeersonderneming die 4,25 miljoen euro investeert.
‘We hopen in 2019 de weg op te gaan met de shuttle. Er zijn nog twee belangrijke zaken die gestalte moeten krijgen. De eerste is dat de technologie volledig ontwikkeld, robuust en getest moet zijn. Het gaat hierbij om de derde generatie zelfrijdende voertuigen, die geschikt zijn om gemengd met ander verkeer te kunnen rijden. De shuttles zijn lichter, bi-directioneel waardoor keerlussen tot de verleden tijd horen en uitgerust met airconditioning. Ten tweede moet de wetgeving herzien worden. De huidige wet verplicht namelijk de aanwezigheid van een persoon in het voertuig. In de toekomst zouden beveiligingscamera’s in het voertuig met constante monitoring voldoende zijn. Ook moet de wet voorzien dat we met de shuttle de openbare weg op mogen’, aldus Robbert Lohmann, cco van 2getthere.
2400 passagiers
Op dit moment vervoert de Parkshuttle dagelijks ruim 2400 passagiers zonder tussenkomst van een chauffeur. Als het aan de gemeente Capelle ligt worden dat er veel meer. Wethouder Van Sluis: ‘We verkennen ook de mogelijkheden om op korte termijn de Parkshuttle naar de Erasmus Universiteit door te laten rijden. Door deze uitbreiding van de route en de aansluiting op vervoer over water verwachten we een flinke groei in aantal passagiers. Ook spelen we alvast in op de ontwikkeling van Feyenoord City, waar bezoekers van voetbalwedstrijden en evenementen straks vanaf het Rivium met de waterbus naar het stadion kunnen.’
Europese test zelfrijdend vervoer
De technologische ontwikkelingen van de shuttle vallen samen met het bericht dat Minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu eind 2017 wil starten met grootschalige Europese tests met zelfrijdend vervoer op Nederlandse wegen. Het gaat onder meer om truckplatooning en voertuigen die via datacommunicatie met elkaar op de autopiloot rijden. Nu gelden in elk land nog verschillende ontheffingsprocedures die doorlopen moeten worden voordat een zelfrijdend voertuig de openbare weg op kan. Het moet op termijn eenvoudiger zijn om in de lidstaten van de EU tests uit te voeren. Eind 2017, uiterlijk begin 2018 moeten nieuwe EU-brede tests worden uitgevoerd. Nederland, Duitsland, Zweden, Spanje en Oostenrijk trekken de kar als het gaat om experimenten met zelfrijdend en connected vervoer.
De Verkeersonderneming
De investering van 4,25 miljoen euro is afkomstig van De Verkeersonderneming. Deze organisatie is in 2008 opgericht en is een publiek-private samenwerking van gemeente Rotterdam en Metropoolregio Rotterdam Den Haag, het ministerie van Infrastructuur en Milieu (Rijkswaterstaat) en het Havenbedrijf Rotterdam. De Verkeersonderneming is de uitvoeringsorganisatie voor het programma Beter Benutten van het ministerie van Infrastructuur en Milieu in de regio Rotterdam.