Bij de Fraudehelpdesk werd in het afgelopen jaar voor 47 miljoen euro aan schade door fraude gemeld. In 2020 was dit ruim 41 miljoen euro. In totaal kwamen er bij deze instantie 530.000 meldingen binnen.
Daarbij viel de forse toename in het aantal meldingen over frauduleuze online-aan- en verkopen het meest op. De fraude op marktplaatsen en bij webwinkels steeg van 4.827 naar 6.066 meldingen, een toename van een kwart. In 2019 waren er 2.371 meldingen. De meeste gevallen betroffen aankopen die wel waren betaald maar niet geleverd. Ook het omgekeerde kwam vaak voor, bij transacties tussen particulieren.
Ook de schade door beleggingsfraude (19 miljoen euro) nam flink toe (45 procent). Zeer fors was de toename van gevallen waarbij melders de dupe bleken van meerdere fraudevormen. De stijging bedroeg hier tweeduizend procent.
De laatste maanden van 2021 zag de Fraudehelpdesk een explosie van meldingen over geautomatiseerde telefoontjes, zogenaamd van de politie of juridische organisaties.
De meeste meldingen kwamen binnen over cybercrime. Over hacken, phishing, computervredebreuk, malware en helpdeskfraude ontving het landelijk meldpunt voor oplichting 9.933 meldingen. In 2020 waren dat er 8.982. Daarna volgden meldingen over identiteitsfraude. Onder meer WhatsApp-fraude valt daaronder. Het aantal slachtoffers van dit soort oplichting halveerde overigens van 1.340 tot 635 meldingen. Maar de kans is groot dat het werkelijke aantal slachtoffers hoger ligt omdat aangiftes bij de politie buiten deze cijfers vallen.