Cybercriminelen hebben de afgelopen maanden vol ingezet op phishing-aanvallen, met dank aan de coronapandemie. Het aantal aanvallen nam tijdens de eerste golf toe met 220 procent ten opzichte van het gemiddelde van vorig jaar. Dit blijkt uit het 'Phishing and Fraud Report' van F5 Labs.
De vierde editie van het jaarlijkse rapport laat zien dat het aantal phishing-incidenten inmiddels met vijftie procent jaar-op-jaar stijgt. De eerste golf van de coronapandemie liet echter een grote piek zien, en de verwachting is dat de cijfers ook nu in de tweede golf zullen stijgen. De drie belangrijkste doelen van de coronagerelateerde aanvallen waren donaties aan niet-bestaande goede doelen, het verzamelen van inloggegevens en het afleveren van malware. Bovendien zijn er niet alleen meer aanvallen, ze worden ook professioneler en geraffineerder, zegt F5 Labs.
Fraudeurs zijn nog creatiever geworden in het gebruik van domeinnamen. In de cijfers van 2020 tot nu toe blijkt dat iets meer dan de helft van de phishing-sites een merknaam of identiteit in de eigen url verwerkt. Amazon staat hierbij de laatste maanden bovenaan, gevolgd door Paypal, Apple, Whatsapp, Microsoft Office, Netflix en Instagram.
Het kapen van normale, weliswaar kwetsbare url’s was ook populair: WordPress-sites namen twintig procent van de algemene phishing-url’s voor hun rekening. In 2017 was dit nog niet eens vijf procent. Cybercriminelen letten ook op de eigen kosten, door gratis registrars te gebruiken voor bepaalde top-leveldomeinen. Hierbij staat .tk in de top vijf populairste domeinen ter wereld.
Doordat er steeds betere beveiliging is tegen botnets, blijken aanvallers over te stappen op zogenaamde click farms. Hierbij worden tientallen ‘medewerkers’ systematisch ingezet om in te loggen op een website met gestolen gegevens. Doordat de activiteit wordt gezien als ‘menselijk’ en via een standaardwebbrowser wordt deze handeling minder snel gedetecteerd als fraude.
Daarnaast groeit het aantal realtime phishing proxies (rtpp) waarmee multi-factorauthenticatie-codes worden achterhaald. De rttp handelt als een tussenpersoon en onderschept de interactie van een slachtoffer met een website. Omdat het realtime plaatsvindt, is het proces te automatiseren en kan het zelfs tijdgebaseerde authenticatie overnemen.