Hackers hebben op 9 november 2018 mogelijk toegang gehad tot klantenbestanden van Dell. Het technologiebedrijf kan niet uitsluiten dat daarbij persoonlijke gegevens en versleutelde wachtwoorden zijn buitgemaakt. Nadat Dell de inbraakpoging op zijn netwerk had geconstateerd, traden beveiligingsmaatregelen in werking.
‘We hebben ongeautoriseerde activiteiten op het netwerk opgemerkt en onmogelijk gemaakt’, schrijft het techbedrijf in een communiqué. ‘De activiteiten waren erop gericht klantinformatie van Dell.com te ontvreemden. Hoewel het mogelijk is dat enkele gegevens zijn verwijderd van Dells netwerk, heeft ons onderzoek niet vastgesteld dat daadwerkelijk iets is ontvreemd.’ Volgens het bedrijf bleef gevoelige informatie zoals creditcardgegevens ongemoeid. Van de getroffen accounts werd het wachtwoord gereset.
Dell heeft het datalek inmiddels gemeld bij de Amerikaanse autoriteiten. Ook schakelt de onderneming een onafhankelijk bureau voor digitaal forensisch onderzoek in. Het is niet bekend of informatie van Nederlandse klanten is buitgemaakt. Klanten wordt aangeraden om regelmatig hun wachtwoord te wijzigen en nergens hetzelfde wachtwoord te gebruiken.