De technologische onderneming Bluetrace krijgt van het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP) een gele kaart. Uit onderzoek van het CBP blijkt dat Bluetrace zich niet aan de regels houdt bij het volgen van winkelend publiek via Wi-Fi-signalen.
Bluetrace heeft Wi-Fi-trackers ontwikkeld die signalen opvangen van smartphones die verbinding maken met Wi-Fi-punten. De bedrijven waarvoor Bluetrace technologie verzorgt, kunnen zien wie de winkel voorbijlopen, de winkel bezoeken en hoe lang ze in de winkel blijven. Uit onderzoek van CBP blijkt dat ze hiernaast meer gegevens verzamelen die niet relevant zijn voor het vaststellen van bezoekersaantallen. Ook is er voor deze gegevens geen bewaartermijn, de data worden dus niet verwijderd. Dit alles blijkt in strijd te zijn met de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp).
Het bedrijf heeft aangegeven al eerder dit jaar overleg te hebben gehad met CBP en op de kritiek in te spelen. Zo hebben zij het traceren van de Wi-Fi-signalen beperkt naar de openingstijden van de winkels, hebben zij aangegeven de gegevens niet langer dan 48 uur op te slaan en volgen zij alleen consumenten die de winkel daadwerkelijk binnengaan. Het CBP zal binnenkort aangeven of het bedrijf na de aanpassingen wel aan de eisen voldoet.
Uiteraard is dit een goed signaal dat we de overheid werkelijk tot actie zien over gaan. Aan de andere kant, me sec even beperkend tot mijn kennis van de CPB regelgeving vind ik het jammer zo’n artikel te lezen. Bluetrace had kunnen weten dat de eerdere ingezette modus niet correct was en dat je naam op deze wijze in de publiciteit komend niet echt reclame is natuurlijk.
Jammer.