Tijdens de jaarlijkse actie ‘April Awareness’ test adviesbureau LBVD dit jaar de beveiligde verbinding van websites van Nederlandse organisaties. Organisaties die deelnemen aan April Awareness kunnen hiermee aantonen dat ze op dit onderdeel veilig opereren in de digitale wereld. Organisaties die minder goed scoren ontdekken wat ze moeten doen om op dit gebied veilig te worden. Deelname aan April Awareness is kosteloos.
Met April Awareness haakt LBVD dit jaar in op de stelling van marktonderzoeksbureau Gartner dat de ‘Nexus of Force’s grote veranderingen teweeg gaat brengen in de digitale wereld. De Nexus of Forces is de invloed van de cloud, social, mobiel en informatie op de technologische groei, die zal leiden tot de ontwikkeling van nieuwe beveiligingstechnologieën en diensten.
April Awareness is een jaarlijks terugkerende actie met als doel Nederland meer te laten nadenken over veiligheid in de digitale wereld. De digitale wereld brengt functionaliteit, gemak, maar ook risico’s met zich mee. LBVD wil bereiken dat organisaties zich bewuster worden van deze risico’s en op die manier samen de digitale wereld leefbaar maken. In voorgaande jaren lieten organisaties zich onder meer aanvallen met phishing e-mails, bezochten mystery guests de organisaties en lieten ze zich vrijwillig hacken door LBVD.
Onderzoek
Tijdens April Awareness 2015 test LBVD hoe veilig de verbindingen van websites van Nederlandse organisaties zijn. Omdat het een jubileumjaar is, doen alle bestaande opdrachtgevers en nieuwsbriefleden van LBVD kosteloos mee met April Awareness. Zij hoeven zich hiervoor niet aan te melden.
Elke deelnemer doet mee met de benchmark en ontvangt een rapportage waarin LBVD laat zien hoe ze scoren ten opzichte van andere organisaties binnen het onderzoek. Organisaties die nog geen opdrachtgever zijn van LBVD en wel mee willen doen met April Awareness, kunnen zich aanmelden via www.aprilawareness.nl of aprilawareness@lbvd.nl.
In april 2015 treedt LBVD naar buiten met de geanonimiseerde onderzoeksresultaten. LBVD heeft met April Awareness uitsluitend goede bedoelingen. De resultaten zijn niet te herleiden naar personen en of bedrijven.