Van 27 oktober tot en met 6 november 2014 vindt Alert Online, de landelijke bewustwordingscampagne over internetbeveiliging, weer plaats. Ivo Opstelten, minister van Veiligheid en Justitie, heeft hiervoor vandaag bij Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) het startschot gegeven. NWO is een van de hoofdpartners van de campagne. In totaal vragen zo’n 140 partners van Alert Online uit de publieke en private sector gezamenlijk aandacht voor digitale veiligheid – thuis, onderweg en op werk. Dit jaar is het thema van de campagne ‘Kennis over cyber security’.
Alert Online is een gezamenlijk initiatief van overheid, bedrijfsleven en wetenschap met als doel om de kennis over online veiligheid in de samenleving te vergroten. Op de campagnewebsite www.alertonline.nl staan talloze tips en trucs – voor zowel particulieren als het bedrijfsleven – alsmede het programma van de campagne en de activiteiten van partners. Ook is de website www.veiliginternetten.nl van start gegaan. In deze voorlichtingssite zijn de websites www.digibewust.nl en www.waarschuwingsdienst.nl opgegaan.
Zo geven diverse partijen workshops en trainingen op het gebied van ict-beveiliging aan scholen, ondernemers en overheidsorganisaties. Instellingen als Defensie, ministeries, energienetbeheerder Tennet en de waterschappen organiseren in deze campagneweken diverse evenementen voor het eigen personeel. Het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties houdt zelfs een besloten diner voor bestuurders over informatieveiligheid.
Hacken
Verder organiseren diverse universiteiten en hogescholen, verenigingen, instellingen en automatiseerders allerlei evenementen, uiteenlopend van ontbijtsessies, lezingen en masterclasses tot aan seminars, al dan niet openbaar.
Alert Online valt deels samen met de vakbeurs Infosecurity die 29 en 30 oktober plaatsvindt in Jaarbeurs Utrecht. Daar geeft ict-opleider TSTC bijvoorbeeld hackdemo’s en Google Glass-demo’s om te laten zien hoe cybercriminelen gebruikmaken van nieuwe technologie.
Campagnes
Alert Online is de vierde ict-campagne die in korte tijd is georganiseerd. Het UWV organiseert in vrijwel dezelfde periode de ICT Matchweken. Kortgeleden liep er in het kader van de Europese Codeweek nog de nationale Codeweek, op initiatief van ECP en Kennisnet. In de week van 11-17 oktober werden er in heel Nederland activiteiten georganiseerd om kinderen kennis te laten maken met het thema coderen (‘de taal van de toekomst’). Ook is er nog de recent gestarte campagne Hier-waak-ik.nl (Boefproof) over het beveiligen van smartphones en het voorkomen van diefstal ervan. Dit betreft een initiatief van de Nederlandse telecomsector, verenigd in Nederland ICT, in samenwerking met het ministerie van Veiligheid & Justitie.
alertonline.nl de eerste link die ik klik, ‘pagina niet gevonden’.
Typerend voor het soort mensen die dit soort iniatieven laten starten door nog grotere n00bs dan zij zelf zijn.
Sorry Rik, ook jouw laatste alinea is weer aardig pretentieus, dat kan beter.
Opstelten en “bewustwordingscampagne over internetbeveiliging”, goed, hoe beschermt de nederlandse burger zijn privacy voor de al te nieuwsgierige blikken van Opstelten en zijn consorten?
Dit is echt het toppunt van ironie!
Oftwel goede sier maken met een PR verhaal terwijl de strategie is om de burgers bang te maken voor sporadische internet criminelen. Om dan onder het mom van veiligheid nog meer privacy schendende maatregelen te nemen.
Problem
Reaction
Solution