KPN gaat een chief cybersecurity officer aanstellen, die de taak krijgt KPN's systemen optimaal te beveiligen. Dit is één van de maatregelen die KPN neemt naar aanleiding het hackincident in februari 2012. Wie in deze functie aan de slag gaat is nog niet bekend, KPN zoekt nog een kandidaat en wil deze zo snel mogelijk benoemen.
De nieuwe functionaris gaat leiding geven aan een nieuw op te richten Cybersecurity Unit. De nieuwe unit moet er op toezien dat de kwaliteit, veiligheid en effectiviteit van KPN's it-organisatie worden vergroot. Daarnaast wordt er een Cybersecurity Operating Center opgezet. Analoog aan de manier waarop het telecomnetwerk van KPN 24 uur per dag wordt bewaakt vanuit een controlecentrum, zullen ook de verkeersstromen rond de internetnetwerken en it-systemen worden bewaakt. Daarmee moeten hackincidenten zoveel mogelijk worden voorkomen.
KPN wil zelf geen commentaar geven op de veiligheidsmaatregelen die genomen zijn. Een woordvoerder laat aan Computable weten dat het bedrijf in een vergevorderd stadium is met het opzetten van de nieuwe unit en het nieuwe center en dat er ook al naar een chief cybersecurity officer wordt gezocht. KPN wil niet zeggen hoe deze persoon wordt gezocht of wat zijn functie precies gaat inhouden. Wel zegt de woordvoerder dat het een nieuwe functie betreft die naast de al bestaande chief security officer vervuld gaat worden. Voor de Cybersecurity Unit en Cybersecurity Operating Center wordt nu gekeken wat zij precies gaan doen en hier worden dan de juiste mensen in geplaatst. Dit kan intern ingevuld worden, maar KPN sluit ook niet uit dat er mensen van buitenaf bij komen.
Klantgegevens
Ict-dienstverlener KPN maakte in februari na een roerig weekend de balans op nadat het interne netwerk was gehackt. Het bedrijf voerde in stilte een volledig nieuw beveiligde omgeving in en schakelde twee miljoen e-mailaccounts uit en weer in nadat er mogelijk klantgegevens waren gelekt.
De maatregelen die ict-dienstverlener KPN na de hack moest nemen waren feitelijk onnodig doordat een Amerikaanse hacker wilde pronken met een hack die hij niet heeft gedaan. Dit meende een Nederlandse ethical hacker die anoniem wil blijven. ‘Een man uit Chicago heeft de naam van KPN geschaad en heeft het bedrijf op onnodige, torenhoge kosten gejaagd.'
Schadeclaims
Het schademeldpunt voor klanten die nadeel hebben ondervonden van het tijdelijk afsluiten van hun mailaccount is vorige week gesloten. In totaal hebben 1260 klanten het meldpunt bezocht. Er zijn 995 claims ingediend, waarvan er 750 zijn toegewezen, 203 zijn afgewezen en 42 zijn nog in behandeling zijn. In totaal zal KPN ongeveer honderdduizend euro uitkeren.