Vasco, leverancier van authenticatieoplossingen, breidt zijn activiteiten voor eindgebruikers sterk uit. Daar waar het bedrijf zich van oudsher richt op banken en een aantal niches, zoals gaming, wil het zijn Digipass-beveiligingsproduct nu ook aanbieden aan websites. Daarvoor is een 'Digipass-as-a-service'-strategie ontwikkeld, waarbij webapplicatieproviders en website-eigenaars de authenticatieoplossing in een basisvorm gratis aan hun klanten mogen aanbieden. Aan het premium-gebruik van dit Mydigipass.com hangt wel een betaalmodel.
Vasco, dat in Europa operationeel vanuit België wordt geleid, is bekend van de Digipass-beveiligingstechnologie die vooral bij banktransacties wordt gebruikt. Het beveiligingsbedrijf heeft een nieuwe strategie opgesteld waarbij het niet alleen producten verkoopt, maar ook diensten volgens een 'betaal naar gebruik'-opzet. De Digipass-applicaties worden gratis onder gebruikers verdeeld, terwijl het gebruik ervan deels betalend is.
Deze Digipass as a Service-strategie biedt een serviceprogramma aan iedereen die een website bezit met daarop inhoud, beveiligd met een wachtwoord. Zij kunnen kosteloos een button op hun website integreren. Gebruikers kunnen die activeren om zo een eenmalig wachtwoord (one-time password of otp) te genereren om in te loggen. Zij zijn daarmee van het probleem af dat ze wachtwoorden regelmatig vergeten. Het voordeel voor webapplicatieproviders is dat zij minder tijd en kosten kwijt zijn aan het wachtwoordbeheer voor hun klantenbestand. Bovendien kunnen ze de inhoud van hun website beveiligen met een eenmalig wachtwoord, dat veiliger is dan een statisch wachtwoord of een pincode, aldus Vasco.
Gratis en betaald
Het serviceprogramma heeft twee aanbiedingen: gratis en premium. Het gratis aanbod bevat een otp-authenticatie en een mobiele Digipass-applicatie voor de eindgebruiker. Het premium aanbod bevat daarbovenop een sterkere beveiliging (bijvoorbeeld om het delen van wachtwoorden tegen te gaan), mobiele authenticatieapplicaties voorzien van eigen logo en andere marketingmiddelen, telefonische ondersteuning en diensten, zoals statistieken over het gedrag van de gebruiker. De premium-categorie is een betaalde dienst. De webapplicatieprovider krijgt overigens een commissie voor elke eindgebruiker die het authenticatieportaal gebruikt om zich in te schrijven voor een andere premium-webapplicatieprovider.
Actie
Om massa te creëren is Vasco een actie begonnen, die op de CeBIT 2012 is gestart. Vijftig webapplicatieproviders die intekenen op het serviceprogramma kunnen één jaar gratis gebruik maken van de premiumdiensten. Op 23 april maakt Vasco bekend welke vijftig websites meedoen. Het bedrijf stelt voor de integratie van de Digipass-technologie een aantal hulpmiddelen ter beschikking, zoals Developer.mydigipass.com en Sandbox.mydigipass.com.