De zogenaamde jubelton wordt per 1 januari 2024 afgeschaft. De Belastingdienst zegt op korte termijn geen it-capaciteit te hebben om dit onderdeel uit de aangifte te verwijderen. Pas in 2023 is er in de ict-planning voldoende tijd en mankracht beschikbaar om deze schenkingsvrijstelling uit de achterliggende systemen te verwijderen.
Dit blijkt uit het antwoord van minister Sigrid Kaag (Financiën) naar aanleiding van vragen van een rits Tweede Kamerleden over het coalitie-akkoord van kabinet-Rutte IV. Een van die vragen handelt over de jubelton, het bedrag (105.302 euro) dat belastingvrij mag worden geschonken bij de aankoop van een eigen woning. Daar is kritiek op, omdat deze schenkingsvrijstelling de ongelijkheid op de woningmarkt vergroot. Het biedt bijvoorbeeld vermogende ouders de mogelijkheid een huis te kopen voor hun kinderen.
Het nieuwe kabinet wil die ongelijkheid aanpakken door de jubelton af te schaffen. De Kamerleden willen weten waarom dit pas in 2024 gebeurt en vragen zich af of het technisch mogelijk is de jubelton al eerder af te schaffen. Volgens minister Kaag kan dat niet omdat de Belastingdienst dit jaar druk is met de afronding van de overgang naar een nieuw systeem voor de schenk- en erfbelasting, waar overigens de schenkingsvrijstelling voor de eigen woning onderdeel van is. Pas in 2023 is er capaciteit beschikbaar voor het verwijderen van de schenkingsvrijstelling uit de aangifte. De jubelton sneuvelt daarom pas per 1 januari 2024.
Jonge regeling
It-overheidswatcher René Veldwijk toont zich hierover in een reactie verbaasd. Op Twitter schrijft hij dat het niet gaat om een stokoude, complexe regeling die in allerlei software is verweven maar om een jonge regeling. ‘Het standaardargument van oude, niet goed bijgehouden ict-systemen, dat we sinds ‘Wiebes’ horen gaat hier niet op’.’ Veldwijk meent dat de jubelton in de systemen van de fiscus makkelijk is aan te passen. ‘Omdat veranderingen in drempels, percentages, etc. bij de Belastingdienst de normaalste zaak van de wereld zijn kun je die ton in no time aanpassen, bijvoorbeeld door ‘m op nul euro te zetten’. In zijn ogen wordt de Tweede Kamer hierover misleid.
Volgens financieel journalist Jeroen van Wensen van EW kost het langer in de lucht houden van de jubelton een hoop geld. ‘Bierviltje: ongeveer 15.000 huiseigenaren profiteren, maar dat kost ‘de belastingbetaler’ eenmalig 152 miljoen euro’, laat hij op LinkedIn weten.
Uitfasering ETM
De Belastingdienst wees in 2018 al op de problemen op rond het automatiseringssysteem Enterprise Taks Management (ETM) van leverancier SPL (later overgenomen door Oracle, red.). Deze leverancier zou per 2020 stoppen met het onderhouden van dit systeem dat de fiscus gebruikt voor de inning en uitbetaling van een groot aantal belastingen en middelen waaronder de overdrachtsbelasting, verhuurdersheffing, kansspelbelasting en schenk- en erfbelasting. ETM verzorgt een belastingteruggave van circa vijf miljard euro.
De Belastingdienst moest met Oracle in overleg voor het continueren van het onderhoud (inmiddels verlengd tot 1 januari 2023) en daarnaast een nieuw systeem laten bouwen. Volgens de toenmalige planning zou de ETM-opvolger op zijn vroegst eind derde kwartaal 2021 gereed komen. Die planning is bijgesteld tot eind 2022. De fiscus benadrukt dat de vervanging van ETM een complexe klus is. Met name het realiseren van geautomatiseerde koppelingen tussen ict-systemen, zodat die via internet met elkaar kunnen communiceren, is een ingewikkelde operatie die meer tijd kost dan verwacht. De kosten voor de uitfasering van ETM zijn gestegen van 29,5 miljoen naar 35,9 miljoen euro, bleek uit een Kamerbrief over de uitloop van ict-projecten bij de Belastingdienst april vorig jaar.
Bijzonder, je zou verwachten dat in nieuwere systemen van de belastingdienst de mogelijkheid bestaat om fiscale regelingen een einddatum mee te geven? Dan zou het gewoon een kwestie zijn van de datum 2021-12-31 invullen en de regeling is niet meer van toepassing. Of denk ik te simpel?
Over het gelijk van René kan ik niet oordelen omdat ik niet bekend ben met de systemen maar de schenkingsvrijstelling van 152 miljoen ‘kost’ de belastingbetaler niks. Het levert de schatkist wel minder op en zorgt voor ongelijkheid maar dat geldt ook voor de startersvrijstelling.
152miljoen op te brengen door een werkende bevolking van 10miljoen. Maken wij ons hier niet druk om peanuts? Het kost op jaarbasis minder dan de maandelijkse stijging van de zorgverzekering.
Leverancier Oracle vragen om extended maintenance en een nieuw custom systeem te bouwen is dan ook wel vragen om ellende.
Wat Rene Veldwijk zegt, een jonge regeling die er nog maar net in zit, daar zou wat aan te doen moeten zijn. Ik vroeg me af, hoe snel zat die regeling er eigenlijk in? Inderdaad, desnoods maak je van 100.000 maar 0.
De ICT krijgt hier de schuld voor het niet afschaffen van de jubelton net zoals de algoritmes de schuld waren van de toeslagenaffaire. Ik denk dat het prima uitkomt dat de jubelton niet wordt afgeschaft. Iedere maatregel die de leenruimte aantast heeft invloed op de huizenmarkt en drukt de huizenprijzen. Niet voor niets wordt de HRA gewoon in stand gehouden en doet men niet aan tijdelijke huurcontracten en het reguleren van huurprijzen.
Het laatste nieuws is dat de ICT van de belastingdienst niet in staat is om 0% BTW op groente en fruit te verwerken terwijl het andersom vlug gepiept was.
dat valt me ook altijd op
@oudlid Het is een hele goedkope truc, de ICT praat niet terug en kan je gemakkelijk de schuld geven. Onlangs met die jubelton en nu met de BTW. Ik geloof er helemaal niets van.
Als er zelfs geen simpele oplossingen mogelijk zijn voor de afschaffing van de jubelton, dan kan de koppeling van de AOW al zeker niet snel genoeg afgeschaft worden. Want die afschaffing gaat gepaard met een zeer complexe fiscale compensatie, speciaal voor mensen die amper of geen belasting betalen. En die oplossing moet ook nog nog eerst uitgedacht moet worden, zo complex is die materie. Oftewel bullshit; laat Niccolò di Bernardo dei Rutte gewoon zeggen dat hij de regeling wil verlengen.