Ambtenaren van de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) zijn overhaast, onbezonnen en zonder een deugdelijke voorbereiding te werk gegaan bij hun keuzes voor het nieuwe ict-zaaksysteem Spec. Pas tijdens de implementatie bleek dat Spec de toezichtprocessen binnen IGJ onvoldoende ondersteunt.
Dit blijkt uit een brief van demissionair minister Tamara van Erk (Medische Zorg) aan de Tweede Kamer. In het ict-project was al ruim 35 miljoen euro gestoken, toen duidelijk werd dat het project volkomen verkeerd was opgezet. Bovendien kon de ambtelijke leiding het project niet aan. De invoering van het systeem is eind vorig jaar tijdelijk stopgezet. De leverancier Dictu moest de boel weer ontvlechten. Minister Van Erk heeft Abdtopconsult laten uitzoeken hoe dit fiasco zich heeft kunnen voltrekken.
Pijnlijke conclusie
In een rapport wordt de pijnlijke conclusie getrokken dat IGJ niet in staat was om het veranderings- en it-ontwikkelingsproces te leiden en te sturen. IGJ kwam in de periode 2012-2017 onder politieke druk tot een grote veranderambitie voor de organisatie, waaronder een betere informatievoorziening. Bij de start ging het al mis. De ambities werden veel te hoog opgestapeld. Keuzes werden overhaast gemaakt, terwijl het bij de ambtenaren aan overzicht ontbrak. Het rapport concludeert dat de cruciale succesfactor van eigenaarschap in de lijnorganisatie van de IGJ gedurende grote delen van het Spec-project niet was vervuld. Een verkeerde cultuur en falend leiderschap droegen bij tot het ongeluk. Bij een eventuele herstart moet meer rekening worden gehouden met de variëteit per toezichtdomein.
Verder raadt de consultant aan nieuwe IV-functionaliteiten stapsgewijs in te vullen. De bestaande systemen moeten daarbij als vertrekpunt worden genomen. Belangrijk is daarbij de gebruiker centraal te stellen.
In de afgelopen maanden zijn de circa honderd IGJ-medewerkers die al met Spec werkten, teruggegaan naar de bestaande systemen. KPMG heeft de bestaande systemen onderzocht en concludeert dat de technische robuustheid voldoende is om de dienstverlening van IGJ in de komende jaren te ondersteunen. Wel gaat IGJ op advies van KPMG aan de slag met een aantal verbeterpunten voor het beheerproces, de monitoring en het trainen van medewerkers in het juiste gebruik van de applicaties en het werken met documenten.
Waarom ben ik helemaal niet meer verbaasd als ik alweer dit soort blunders lees van mensen die ik met mijn belastinggeld in leven houd??
De bestuurlijke incompetentie om een verandering te leiden en te sturen lijkt me een pijnlijke conclusie maar niet een onverwachte omdat al eerder vastgesteld werd dat er geen architectuurprincipes waren. Er waren geen richtinggevende kaders ondanks de mooie stip die aan de horizon gezet was want het was uiteindelijk een veranderproject en geen IT-project.
@een oudlid
Uiteraard zijn het meestal verandertrajecten. It wordt nu eenmaal altijd tot bijzaak gereduceerd in dit soort organisaties.