Bijna driekwart van de overheidswebsites voldoet niet aan de nieuwe toegankelijkheidswetgeving die op 23 september 2020 ingaat. Voor ruim vier miljoen Nederlanders met een beperking is het daardoor nog steeds lastig om gebruik te maken van websites van gemeenten, ministeries en overheidsinstanties.
Dit blijkt uit onderzoek van DigitaalToegankelijk.com onder 926 overheidswebsites. Dit bureau uit Utrecht ontwikkelt en adviseert over apps, websites en webapplicaties met een sociaal-maatschappelijk karakter.
Overheidsorganisaties in Europese lidstaten moeten vanaf 23 september voldoen aan internationale richtlijnen om webcontent toegankelijk te maken voor mensen met een functiebeperking. Het gaat om de Richtlijnen voor Toegankelijkheid van Webcontent (Web Content Accessibility Guidelines, WCAG) 2.1, die door het World Wide Web Consortium (W3C) is ontwikkeld. Het zijn technische richtlijnen om digitale content toegankelijk te maken voor mensen met een functiebeperking.
Niet voldoen
Volgens DigitaalToegankelijk.com voldoet daags voor het verstrijken van de deadline voor de nieuwe toegankelijkheidswetgeving ruim 71 procent van alle overheidswebsites niet aan de gestelde eisen. Bijna een kwart van de Nederlanders kampt met een beperking; voor hen is een drempelloze digitale toegang van (semi-)overheidswebsites dus nog steeds niet goed geregeld. Veel mensen denken bij een beperking vooral aan mensen die blind, doof of immobiel zijn, maar het zijn ook mensen met dyslexie, die kleurenblind zijn of met een cognitieve beperking kampen.
Dit, terwijl al sinds 1 juli 2018 het ‘Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid’ van kracht is. In dit besluit staat dat websites en mobiele apps van (semi-)overheidsinstanties moeten voldoen aan de toegankelijkheidseisen van de WCAG 2.1. Zo moet het voor mensen met een beperking ook mogelijk worden om zonder problemen online een paspoort of parkeervergunning aan te vragen of je donorregistratie te regelen. Om dat te bereiken, zijn overheden en gemeenten verplicht om uiterlijk op 23 september aanstaande een toegankelijkheidsverklaring te plaatsen op hun website.
Laksheid
In zo’n verklaring staat aan welke toegankelijkheidseisen de website op dat moment voldoet. Ook moet in de tekst worden opgenomen welke acties de organisatie onderneemt om de site toegankelijk te houden. Volgens de overheid is deze verklaring niet alleen een verantwoording aan de politiek, maar ook een uitleg aan bezoekers van de website. Deze verklaringen worden gepubliceerd in het Register van toegankelijkheidsverklaringen. Uit dit register blijkt dus nu dat een klein driekwart van de overheidswebsites niet of nauwelijks voldoet.
Daarbij valt na het turven door DigitaalToegankelijk.com op dat slechts 191 van de 355 gemeenten hun verklaring hebben geregistreerd in het Register van toegankelijkheidsverklaringen. Van de provinciale websites zijn enkel negen van de twaalf bekend in het register. De waterschappen doen het nog slechter, slechts een derde van de waterschappen heeft een verklaring geüpload. Deze lakse situatie komt overeen met die bij de ziekenhuizen. Daar bleek uit eerder onderzoek al dat 82 van 84 ziekenhuizen niet voldeden aan de toegankelijkheidsnorm.
Wanneer men meer achtergrond wilt over ons onderzoek, dan verwijs ik u graag naar het volledige artikel op ons platform Digitaal Toegankelijk.com. Het platform rondom Digitale Toegankelijkheid en de WCAG: https://digitaaltoegankelijk.com/nieuws/ruim-71-procent-overheidswebsites-niet-digitaal-toegankelijk/ Je kan ons altijd via de chat of onze e-mail een vraag stellen over digitale toegankelijkheid.
Er was een lange overgangsregeling, waarin stond, dat nieuwe websites aan de regels moesten voldoen, maar dat bestaande websites nog tijd hadden, om e.e.a. aan de regels te laten voldoen.
Er is ook een keer gesteld, dat gebrek aan geld, gebrek aan kennis en gebrek aan tijd geen excuus zijn, omdat de tijd (2 jaar ?) ruim voldoende was.
Verder vallen websites van samenwerkingsverbanden en gemeenschappelijke regelingen ook onder overheids-websites.
De vraag is nu, of een overheid die zich bewust niet aan de regels wil houden, dit wel van de burgers kan, of mag eisen!
Wij hebben de verklaring net ingediend. Vooral het gebrek aan sancties is een reden dat hier weinig mee gedaan werd. Verder worden websites al snel afgekeurd. Bijvoorbeed het Kadaster https://www.toegankelijkheidsverklaring.nl/register/1150 scoort zeer laag terwijl dit enkel voor video’s op de website geldt (waarvoor je het Kadaster niet eens bezoekt). De A-level compliance is echter ook weer niet zo moeilijk dat hier niet aan voldaan kan worden. Het is wel een principieel ding gebleken want je spreekt ook over een huisstijl die niet aan juiste contrastwaarden voldoet. Streekt de media-bobo’s nog wel eens tegen de haren binnen overheidsorganisaties.
@ADRIAAN MOL:Gebrek aan sancties kan en mag nooit een argument zijn.
Wanneer je als fietser geen richting aangeeft, volgt er ook (bijna) nooit een sanctie, omdat dit geen prioriteit van de politie heeft.
Dit betekent niet, dat je als fietser geen richting hoeft aan te geven, het is en blijft een overtreding van de wet waar iedereen je op aan kan en mag spreken.
@ron bakker: inderdaad en het verrast me dat er zo achter wordt gelopen. Niet heel veel, ook kijkende naar de tragedie omtrent het DSO en overheid, maar toch. Kanttekening is dat er veel verklaringen vandaag online springen op het register.
Met de verplichting, om in een OpenStandaard te communiceren is het niet anders, er zijn nog steeds overheden die downloads aanbieden in Microsoft Office format, terwijl dat alleen is toegestaan, als dezelfde informatie ook in een goedgekeurde OpenStandaard wordt aangeboden (b.v. ODF, of PDF).
OffTopic:
Daarbij gaat mijn voorkeur uit naar HTML, omdat je dan kan werken met een variabele opmaak zodat lezen op een PC en op een Slimfoon beiden mogelijk zijn.
Natuurlijk kunnen we ons ontzettend druk gaan maken over ambtenaren die ambtenaren aan het werk houden door zinloze regels te bedenken die niet alleen ingevoerd moeten worden maar ook nog eens gehandhaafd. Want deze zichzelf instandhoudende banenmachine is uiteindelijk alleen maar ‘window-dressing’ omdat die 4 miljoen Nederlanders die digitaal minder zelfredzaam zijn zich toch nog opmerkelijk goed weten te redden in Nederland doordat er meer is dan een digitaal overheidsloket.
Mooi artikel waarin de status en maatschappelijk belang van Digitaal Toegankelijkheid nogmaals wordt benadrukt en om aandacht vraagt.
Recentelijk heb ik een onderzoek uitgevoerd bij gemeenten en vandaag bij MBO instellingen afgerond. We hebben gezamenlijk vele stappen te zetten om inclusie naar next level te brengen. Het begint m.i. bij bewustwording en het inzien van het belang van dit thema.
nou celil, zo te horen kan je zo aan de slag als ambtenaar ..
(-_-) zzz