De gemeente Utrecht heeft in totaal een half miljoen euro schade geleden als gevolg van een ict-storing afgelopen zomer. Daardoor konden medewerkers niet bij hun systemen komen. Het geraamde bedrag is een schatting op basis van niet geleverd werk.
Dat meldt De Utrechtse Internet Courant (DUIC) op basis van inzage in een evaluatie van de storing. ‘Op 11 juni waren door een storing alle ict-systemen, inclusief telefonie, van de gemeente Utrecht uit de lucht. Geen van de medewerkers kon gedurende deze werkdag gebruik maken van de ict-systemen’, schrijft DUIC.
Het bedrag is een schatting en opgebouwd aan de hand van het aantal uren dat ambtenaren en medewerkers niet productief waren. Het gaat om maximaal 12.000 uur tegen een gemiddeld uurtarief van 40 euro (480.000 euro en daarnaast nog 20.000 euro directe herstelkosten).
‘De impact van de storing was zo groot, omdat het incident in de kern van ons ict-netwerk ontstond’, schrijft wethouder Voortman in de evaluatie. De gemeente wil nu de complexiteit van het systeem verminderen.
Paspoort ophalen
Niet al het werk van ambtenaren en medewerkers is platgelegd door de ict-storing. Inwoners die een afspraak hadden, konden wel documenten afhalen, zoals een paspoort, id-bewijs of rijbewijs. Ook bij spoedeisende zaken was er een mogelijkheid om contact op te nemen via een speciaal telefoonnummer, staat in de evaluatie.