De politie heeft met het Aanvalsplan Informatievoorziening niet de resultaten geboekt die in 2011 met de Tweede Kamer zijn afgesproken. Agenten beschikken nog onvoldoende over ict-middelen die hen helpen bij de uitvoering van hun dagelijkse taken. Ook zijn operationele systemen onvoldoende vernieuwd. Bovendien is er een kloof tussen de bussiness en ict en zijn ict-verantwoordelijken bij de politie onvoldoende transparant naar toezichthouders over de voortgang van ict-vernieuwingen.
Dat staat in een eindrapportage van de review board, een raad van toezicht, die 16 november 2017 naar minister van Justitie en Veiligheid, Ferdinand Grapperhaus is gestuurd.
Meer gebruikersgemak, betere informatie-uitwisseling, een flexibel en toekomstvaste ict-omgeving, lagere beheerkosten en meer continuiteit van dienstverening, dat waren in 2011 de belangrijkste punten in een aanvalsplan van de informatievoorziening en ict bij de politie.
Er is volgens de review board veel bereikt zo is anno 31 oktober 2017 ongeveer driekwart van de gemaakte afspraken in het aanvalsprogramma gehaald en is het aantal grote storingen gedaald (van ruim vierduizend in 2010 naar 358 in 2017) en het ict-landschap vereenvoudigd (van twaalfhonderd naar 370 applicaties), en zijn werkplek en ondersteunende omgevingen zoals bedrijfsvoeringsystemen voor facilitair management, financiën, personeelsadministratie, opleidingen, enzovoort gestandaardiseerd.
Kritiek
Met de standaardsystemen zit het dus goed, oordeelt de board, maar met de systemen voor de ondersteuning van de dagelijkse werkzaamheden is het minder goed gesteld, In het eindrapport staat: ‘Voor de landelijke opsporing is een tijdelijk systeem, Summ-IT, opgeleverd. Daarnaast is een aparte voorziening ontwikkeld om diverse systemen te bevragen (BVI-IB). Het operationeel politie proces (OPP)-systeem waarmee verschillende bestaande applicaties waaronder BVH en Summ-IT worden vervangen, is op 31 oktober 2017 voor 36 procent gereed.’
De toezichthouders schrijft dat dienders niet worden ondersteund zoals bij de start van het Aanvalsplan ICT is beoogd en zijn er voor de agenten op straat weinig zichtbare producten opgeleverd die hen ten dienste staan.
Uitzondering is MEOS (Mobiel Effectiever Op Straat) een app waarmee agenten op straat toegang hebben tot verschillende systemen en identiteitsbewijzen kunnen controleren. Stap voor stap zullen meerdere functies worden toegevoegd. Opvallend is dat de review board meldt dat de MEOS-app oorspronkelijk niet in de scope van het aanvalsplan stond.
Rapporten
Eerder was er in een Gartner-rapport in opdracht van de centrale ondernemingsraad (cor) van de politie al kritiek op de ict bij de politie. Naast het rapport van de review board, verschijnt er eind 2017 nog een rapport van de korpsleiding over de ict-vernieuwingen bij de politie.
Niet alleen IT doelstelling wordt niet gehaald, maar ook de ergonomie van de meldkamer is niet echt anno 2017.
Ach, hoe verrassend weer allemaal ….
Wat nog wel eens wordt vergeten is dat na jarenlange verwaarlozing de politie haar ICT op orde moest brengen in een grote en complexe reorganisatie. Daarbij was het kiezen tussen zowel verbeteren en stabiliseren en vernieuwen. Hoezeer je het ook zou willen, vernieuwen is erg lastig als je omgeving nog aan het veranderen is en het fundament niet op orde. Voeg daar aan toe dat je door de politiek wordt gestuurd en ook nog met een Openbaar Ministerie te maken hebt waar ook allerlei eigen belangen spelen. Veel ICT is specifiek, kun je niet kant en klaar kopen en legacy sleep je deels lange tijd mee.
Geen enkel commercieel bedrijf met de omvang van de politie heeft met deze combinatie van factoren te maken, En om het nog wat ingewikkelder te maken, de starre opzet van de interne organisatie, vakbonden die dwars liggen en alleen een focus op het behoud van banen hebben en deels het gebrek aan competente eigen medewerkers (goede kun je moeilijk krijgen met het huidige loongebouw en slechte kom je niet vanaf) maakt dat je niet snel kunt schakelen. Een ‘flexibele schil’ kan wat helpen maar is niet echt ideaal want behoud van kennis en kunde is dan lastig en dit geld kun je (deels) beter aan intern kennis opbouwen besteden.
Alles bij elkaar is het nog een klein wonder dat ze zover gekomen zijn. Als je de interviews van Erik Akerboom leest is wel duidelijk dat hij veel dingen anders wil maar hij is geen CEO zoals in het bedrijfsleven die een ruk aan het stuur kan geven en als het nodig is een deel in de organisatie eruit snijden. Meer macht in de politietop zou al een flink stuk helpen waarschijnlijk om e.e.a. wat op te schudden.