Uit het interbestuurlijk overleg tussen de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) en minister Plasterk van BZK is niets meer gekomen dan een herhaling van zetten. De VNG heeft de minister nogmaals gemeld dat zij verbijsterd is over het stoppen van de Basisregistratie Personen (BRP). Inmiddels is Hans Leijtens aangesteld als bewindvoerder om leiding te geven aan het afbouwen van de operatie BRP (oBRP).
De minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) maakte in het Algemeen Overleg (AO) op 5 juli jongstleden bekend een punt te zetten achter de oBRP. In aanloop naar het overleg had Plasterk nog een bezinningsperiode aangekondigd. Tijdens het debat in het AO besloot hij alsnog met de oBRP te stoppen en daarmee de ontwikkeling van de nieuwe centrale BRP-voorzieningen.
De VNG begrijpt niets van de houding van de minister en zegt verbijsterd te zijn over het beëindigen van de BRP. Volgens de vereniging is getemporiseerd doorwerken aan de BRP verstandiger. Tijdens het interbestuurlijk overleg van medio vorige week is de verbijstering niet minder geworden, laat zegsman Edward Ernst, woordvoerder VNG, weten. Het interbestuurlijk overleg vond medio vorige week plaats. Volgens Ernst zijn er over het overleg geen bijzonderheden te melden.
Bewindvoerder
De minister heeft tijdens dit overleg nogmaals aangegeven dat het programma op een ordentelijke manier wordt stopgezet. De voorbereiding hiervan is in gang gezet. De Rijksdienst voor identiteitsgegevens (Rvig), onderdeel van BZK, meldt dat Hans Leijtens als ‘bewindvoerder’ is belast met het leidinggeven aan de afbouw van de oBRP. Leijtens is buitengewoon adviseur van het ministerie van BZK. Hij stapte begin dit jaar nog op als directeur-generaal van de Belastingdienst.
Samen met de RvIG, die de BRP in beheer zou nemen, brengt Leijtens in kaart hoe de werkzaamheden ordentelijk kunnen beëindigen. De Tweede Kamer zal hierover uiterlijk 15 september aanstaande nader worden geïnformeerd.
GBA-V
Daarnaast worden drie onafhankelijke deskundigen aangesteld die analyseren welke lessen uit de oBRP te trekken zijn. Ook kijken zij naar de mogelijkheid van het verder ontwikkelen van de bestaande centrale voorziening GBA-Verstrekkingen (GBA-V). Op dit moment vindt de opslag van de gegevens per gemeente plaats, waarbij gemeenten de gegevens van hun inwoners gestandaardiseerd uitwisselen; dit berichtenverkeer gaat via de GBA-V. Deze gegevens worden minimaal eenmaal per 24 uur geactualiseerd. De GBA-V is echter verouderd.
RvIG zegt met afnemers van de GBA-V en gemeenten in contact te willen blijven over hoe over een eventuele doorontwikkeling vorm is te geven.
Hans Leijtens, met een prachtige militaire staat van dienst, die, m.i., de ‘mindere stap’ maakte naar de belastingsdienst. Schoenmaker hou je bij je leest zou het devies moeten zijn. Nu wordt hij wederom ‘van stal gehaald’… om iets te gaan doen waar hij eveneens geen enkele affiniteit mee heeft.
Een blind paard kan gelukkig geen schade meer aanrichten en persoonlijk wil ik dan ook niet eens begrijpen waarom er sprake zou moeten zijn van een ‘ordelijke beeindiging’ van deze tientallenMiljoenen #fuck#p. Want mijn beste mijnheer Plasterk, als je ergens geen verstand van hebt maar net doet als bestuurder het wel te kunnen klaren, krijg je dit, wat valt hier niet te begrijpen?
Ordentelijke beeindiging
Die is heel eenvoudig. Je kapt alle banden met alle commerciele partijen af die betrokken zijn geweest bij dit traject en geeft ze een bestuurlijke akte mee. U kunt de komende vijf jaar niet meedingen naar grote overheidsprojecten. Immers, er zijn twee kanten betrokken bij dit gehele debacle.
Een tweede stap mijnheer Plasterk? U bent tenslotte politiek copo die capi der incompetenten en impotenten, het boetekleed aantrekken. Uw excuses maken aan de Nederlandse belastingbetaler, rug recht, ontslag nemen.
Aanstelling van drie onafhankelijke deskundigen
Totaal onnodig of er moeten wat politieke ex’malloten’ extra cashen uit het politieke vriendencorps. Immers, je kijkt even naar Bit, loopt naar de dichtstbijzijnde kast ‘Digitale Automatisering’ en vind daar hopelijk het boekje ITIL Change en Release Management en je bent voor de rest van je leven bij. Scheelt het gevaar dat IT professionals de bevindingen van het trio straks afschieten.
Beste mijnheer Plasterk, er is een titan rule voor zaken zoals waar u zich bevind, die echt menig zichzelf ‘waarderende’ IT project manager zich ook niet van bewust blijkt. Als je project dreigt te ontsporen doe je één eenvoudig ding. Je stop waar je mee bezig bent, ijkt, stuurt bij en start op. Je trekt dan niet een blik met poppetjes open en verlangt aanvullende miljoenen want dat is namelijk op zich al een zeer veeg teken.
En voor de commerciele clubs die mede aan de basis van dit miljardenfalen staan, je mag je met recht en reden kapot schamen. Als je namelijk toe staat de de meest basale beginselen van IT proces en project management door je klant geweld kan worden aangedaan, heb je a: van IT proces en verloop geen enkele verstand en b: weet je niet wat klant management in houd en als laatste, je hebt als commerciele partij een zorgverplichting naar je klant toe. Dat is men klaarblijkelijk ook even vergeten.
In een notendop Plasterk, #Incompetentie #Impotentie #Commercie #Politiek
De vier factoren waardoor elk IT project en traject zal falen, ieder individueel of een combinatie van de vier. Have you pik.
free of charge.
Een beschamende vertoning.
Ik vraag mij af waarom het zo belangrijk wordt geacht dat verandering in GBA data sneller dan nu moeten doorgegeven worden. Eens per dag lijkt mij voldoende. En ik weet dat er geen enkel instantie is dat die gegevens binnen een dag heeft verwerkt. Onder de snelste zijn de IND en KvK (ongeveer een week), de traagste is (natuurlijk!) de SVB (twee tot drie maanden).
@Roger James
Die vraag is vrij eenvoudig te beantwoorden. Opsporing en monitoren van ‘subversieve elementen’ of ’terroristen’ en de opsporing hiervan gaat wat sneller met een realtime versie dan dat je achter het net vist. Het is niet gezegd dat het realtime bijhouden en gebruiken van het gba aanslagen voorkomt maar die ene keer zou natuurlijk al mooi en voldoende kunnen zijn.
Daarnaast is de Nederlandse verheid de laatste vijf jaar drastisch aan het inzetten op burgercontrole. Dat zie je in tal van systeemkoppelingen, wettelijke inzet, (harnassing) van de burger in digitaal opzicht op elk vlak dat er van enige vrijheid van het individue vrijwel geen sprake meer is.
Klassieke fout
De klassieke fout die men heeft gemaakt hier is te denken dat zij verschillende systemen van oa gba, SVB, IND en kvk, even als voorbeeld, denkt te kunnen koppelen. Ik kan je nu al uit ervaring zeggen dat de IND een aantal eisen heeft gesteld die zeker een negatieve impact heeft gehad op de loop der dingen evenals dat er een aantal ambtenaren zijn geweest, niet in de laatste plaats Plasterk en diens voorganger, Jet Bussenmaker,als politiek verantwoordelijken, geen enkele kennis van zaken hebben.
De ‘wens’ op realtime niveau te komen is voornamelijk de ‘wens/eis’ van IND en zeker niet in de laatste plaats ingegeven door de dringende wens van vreemde mogendheden en diensten.
@Roger
De near real-time inzage in de GBA is een requirement van de AIVD ingefluistert door de NSA.
De VNG is een clubje van bestuurders waarvan ik mij altijd heb afgevraagd of ze überhaupt wel weten of zelfs geïnteresseerd zijn in wat er buiten hun eigen omgeving afspeelt.
@Johan en René
Jongens, dit is min of weer het antwoord dat ik had verwacht.
Wie gelooft dat terroristen, zware criminelen, enz., zich überhaupt bij een gemeente gaan aanmelden?
En ook als er toch “interessante” mensen zijn die dat wel doen, hebben zij net zoals iedereen 5 dagen de tijd op een verhuizing te melden dus real-time toegang tot die data is waardeloos.
Ik ben bang dat het niet alleen ministers zijn die geen kennis van zaken hebben.
Ik vraag me af of de VNG ook nog zo graag door wil met de nieuwe GBA als zij de rekening daarvoor mogen gaan betalen. Denk dat ze dan snel tot dezelfde conclusie komen als Plasterk.
Daarnaast vraag ik me af wanneer de overheid nou eindelijk eens gaat leren van al die ict-debacels. Belastingdienst, SVB, GBA, noem ze maar op, overall gaan miljoenen over de balk, niemand wordt er verantwoordelijk gehouden, en een paar adviesbureaus, ZZP’ers en ict-huizen smeren een dik belegde boterham.
@ Roger James
Ik ken u niet persoonlijk maar kan u alles vertellen van de wetmatigheden die zo vaak in de IT worden veronachtzaamt waardoor de schade enorm is.
Professioneel vs persoonlijk
Je stelt dat je ons antwoord wel ‘min of meer’ verwachtte. In de laatste zin geef je dan ook nog eens mee dat ‘je bang bent dat niet alleen ministers geen verstand van zaken hebben van IT….’ Zonder dan verder de bal op te pakken …..
Een titanen regel in IT is ‘Never assume, always verify…’ Zoals ik al zei, wij kennen elkaar niet persoonlijk niet professioneel, dus haal ik even de schouders op.
Terreur en contra terreur
Ik kan, met een gerust geweten, bogen op een aantal jaren intrinsieke ervaringen en kennis op dit vlak. Vanuit die optiek kan ik mij wel degelijk vinden in real time omgeving voor data omdat er dan digitaal correlatie mogelijk word. Of je daarmee die eenling tegenhoud, waar het vaak om gaat is dan een tweede. Er zijn in de digitale wereld veel meer paralellen te trekken real time, daar laat ik het graag even bij.
Tip voor de toekomst
Hou het professioneel on topic. Dat wij professioneel onze mening/visie hebben op de gang van zaken bij de overheid vs IT dat moge duidelijk zijn.
@Roger
Spijker op z’n kop!
Overigens vraag ik me af waarom er moet worden afgebouwd. Maak een back-up van alle documenten en opgeleverde code voor het geval Ronald Plasterk weer eens iets doms heeft gedaan en stop gewoon. Of moet er nog een miljoen of wat naar een falende dienstverlener worden gesluisd, omdat ze contractueel beloofde miljoenen nog niet naar binnen hebben gehakt?