Een aantal leveranciers, die betrokken zijn bij Operatie BRP (Basisregistratie Personen), snapt niet dat minister Plasterk op het laatste moment de stekker uit het project trekt. Volgens Pinkroccade en Gemboxx was het systeem voor een groot deel klaar. Voor het indienen van schadeclaims is het nog te vroeg: dat hangt ook af van het overleg dat VNG met de minister heeft over een 'ordentelijke beëindiging'.
‘Wij ondersteunen het standpunt van de Nederlandse Vereniging van Burgerzaken: de NVVB vindt dat het systeem moet worden afgebouwd’, zegt Tjerk Venrooy, directeur Publiekszaken bij Pinkroccade Local Government. Venrooy, die ongeveer een jaar geleden van King (Kwaliteitsinstituut Nederlandse Gemeenten) overstapte naar Pinkroccade, noemt de beslissing van Plasterk om te stoppen met het programma ‘laat in de tijd genomen.’ De cruciale mijlpalen waren in het programma immers al gepasseerd, benadrukt hij. ‘Wij vinden het een zwaar besluit van de minister.’
Hij wijst er op dat het enige moeilijke onderdeel wat nog geregeld moest worden, de manier van het bijhouden van nieuw berichtenverkeer was en de bijbehorende arbitrage rond berichtenspecificaties. Die is nodig indien er interpretatieverschillen zouden ontstaan tussen hoe een bericht zou worden aangeleverd via een burgerzakenmodule en hoe die zou worden verwerkt in de centrale BRP-voorziening. ‘Wij zijn als Pinkroccade gehoord door het Bureau ICT Toetsing en hebben dit standpunt gemeld. Maar het BIT heeft ook andere partijen bevraagd en kennelijk is het bureau tot een andere conclusie gekomen.’
Haarscheurtjes
Pinkroccade heeft speciaal voor de Operatie BRP het platform iBurgerzaken ontwikkeld: een omgeving waarbinnen overheidsdiensten zijn gedigitaliseerd en burgers de beschikking krijgen over apps waarmee ze zelf 24 uur per dag zaken kunnen regelen rond bijvoorbeeld huwelijk, verhuizing, rijbewijs en bouwvergunning. Daarnaast heeft de overheidsautomatiseerder een materiedeskundige op deeltijdbasis geleverd aan het programmabureau BRP om mee te werken aan de bouw van onder meer de koppelvlakken voor de centrale voorzieningen BRP.
Venrooy benadrukt dat Pinkroccade, na de aankondiging van Plasterk, nu al zijn kaarten zet op wat hij ‘de lokale BRP’ noemt: de ondersteuning aan gemeentes in hun digitaliseringslag en het vervolmaken van iBurgerzaken. In 2013 zag Pinkroccade al de eerste haarscheurtjes in Operatie BRP verschijnen en begon het bedrijf zich af te vragen of het project wel af zou komen. Toen is gekozen om met twee scenario’s te werken: wel of geen BRP, waarbij in beide gevallen is door geïnvesteerd in het iBurgerzaken-platform. Venrooy: ‘Momenteel werken 128 gemeenten geheel of gedeeltelijk met iBurgerzaken en dit aantal én het gebruik willen wij gaan uitbreiden.’
Schadeclaim?
Formeel is Operatie BRP nog niet stilgezet maar het stopzetten zal geen al te grote gevolgen hebben voor Pinkroccade is zijn inschatting. ‘We zullen een aantal aanpassingen moeten doorvoeren om gegevens decentraal op te slaan die anders in het centrale deel van de BRP stonden. Maar op functioneel gebied hebben wij voor de digitale dienstverlening van gemeenten het merendeel al geregeld in ons iBurgerzaken-platform.’
Op dit moment overweegt Pinkroccade dan ook niet om een schadeclaim in te dienen, zoals het bedrijf wel in 2014 wilde doen. Toen dreigde het ministerie van BZK ook al het programma stop te zetten, maar kwam het daar uiteindelijk toch van terug. Of de messen mogelijk nog geslepen gaan worden, hangt af van het interbestuurlijk overleg dat volgende week plaatsvindt tussen VNG en de minister, stelt Venrooy. Dan zal er volgens hem duidelijkheid moeten komen over hoe het programma ‘ordentelijk’, zoals Plasterk het noemt, wordt ontmanteld en of een plan B komt over hoe dan de broodnodige modernisering van de GBA tot stand moet komen.
De automatiseerder kwam drie jaar geleden nog in conflict met een aantal gemeenten vanwege de doorgevoerde tariefsverhoging. Die was volgens Pinkroccade nodig om de innovatie, onder andere gevraagd door de Operatie BRP, te kunnen financieren. Is Venrooy niet bevreesd dat gemeenten nu om lagere tarieven gaan eisen omdat BRP stopt? ‘Nee, we hebben inmiddels in de praktijk bewezen wat de toegevoegde waarde is van ons iBurgerzakenplatform. Gemeenten kunnen er hun digitale dienstverlening middels selfservice naar hun hoger peil brengen en op de kosten besparen door processen te automatiseren’.
Gemboxx
Ook Gemboxx, een andere aanbieder die veel geld heeft gestoken in een burgerzakenmodule voor de BRP – de Gemeentelijke Burger Boxx – vindt het doodzonde dat er een punt achter Operatie BRP wordt gezet. Algemeen directeur Swier Jan Miedema, overigens niet gehoord door het BIT, hoopt dat er nog een oplossing komt waar alle gemeenten baat bij hebben. ‘Technisch gezien is er geen goed argument om nu te stoppen. De grootste problemen zijn vorig jaar opgelost. De kwaliteit van het BRP-systeem is sindsdien met sprongen vooruitgegaan’, beweert Miedema. Hij denkt dat het negatieve rapport van het BIT en het besluit van de minister zijn gebaseerd op ‘niet verifieerbare politieke analyses.’
Volgens Miedema kan het BRP-systeem begin 2018 worden opgeleverd en met de implementatie ervan worden begonnen. Hij begrijpt niet waar het BIT de conclusies vandaan haalt dat verder bouwen 33 maanden en vijftig miljoen euro extra kost. ‘Kolder. Gemboxx heeft het BRP-systeem herhaaldelijke malen getest met een gevulde productiedatabase. Het systeem werkt gewoon.’
Exxellence
De Hengelose softwareleverancier Exxellence was een paar jaar geleden als ‘afnemende leverancier’ nog betrokken bij Operatie BRP. Het bedrijf ontwikkelde met studenten van de Universiteit Twente een ‘proof of concept’ voor het koppelen van zijn zaaksysteem aan de landelijke BRP-voorziening. ‘De poc slaagde, waarna het programmabureau wilde dat wij doorgingen met bouwen. Maar omdat er zo werd geschoven met de planning wilden we dat pas doen als er een definitieve business case op tafel lag. Het was voor ons te onzeker’, zegt algemeen directeur Michel Veenhuis.
Die is er niet gekomen; uiteindelijk is Exxellence er zo’n kleine twee ton bij ingeschoten, schat Veenhuis in. ‘Maar dat had twee miljoen kunnen zijn als we hadden doorgebouwd’. Hij betreurt het afblazen van het project, want het was in zijn ogen een kans om op de gemeentemarkt op het gebied van Burgerzaken meer concurrentie te krijgen. Nu delen daar als vanouds Pinkroccade en Centric (en een beetje Procura) de lakens uit.
Centric
Over Centric gesproken, die stuurde gisteren een verklaring uit dat het bedrijf niet als bouwer of softwareontwikkelaar is betrokken bij de landelijke BRP-activiteiten. Wel stelt de ict-dienstverlener dat het zijn Key2Burgerzaken-systemen, dat veel gemeenten gebruiken om de gegevens van burgers te administreren, zou laten aansluiten op de landelijke voorziening BRP. Met verschillende andere partijen heeft Centric daarvoor in 2014 een convenant gesloten.
‘Wij hebben dan ook continu geïnvesteerd in onze oplossingen en hebben de uitwisseling van gegevens doorlopend getest met de BRP op verzoek van het landelijke programma. Deze investeringen waren voor onze eigen rekening en maken dan ook geen deel uit van de miljoenen waarover wordt gesproken in de berichtgeving rondom de Operatie BRP’, aldus het bedrijf. Centric zegt mee te willen denken over de toekomst van de gemeentelijke administratie, nu de BRP is gestaakt.
Operatie BRP
Operatie BRP is gericht op het ontwikkelen van een centrale opslag van de persoonsgegevens van burgers: de Basisregistratie Personen. Daarnaast zijn er de decentrale systemen die de BRP voeden en bijhouden, de Burgerzakenmodules. De bedoeling is-was dat gemeenten hun huidige GBA-systemen vervangen door nieuwe Burgerzakenmodules die aansluiten op het centrale deel van de BRP. Die modules kunnen gemeenten dan via hun bestaande leverancier aanschaffen of via een aanbesteding bij een nieuwe leverancier.
Op dit moment vindt de opslag van de gegevens per gemeente plaats, waarbij gemeenten de gegevens van hun inwoners gestandaardiseerd uitwisselen via berichtenverkeer (de GBA-V: GBA-verstrekkingsvoorziening). Deze gegevens worden minimaal eenmaal per 24 uur geactualiseerd. De GBA-V is zwaar verouderd.
Niets gedaan of bijna klaar ?
Temporiseren of stoppen ?
Tariefsverhoging of verlaging ?
BRP of iBurgerzaken ?
Verbazing alom, terwijl Plasterk zo ordentelijk bezig is.
Daar hoort een complottheorie bij : “het negatieve rapport van het BIT en het besluit van de minister zijn gebaseerd op ‘niet verifieerbare politieke analyses.'”
Starre besluitvorming met agile verantwoording. Politiek heeft het allemaal.
Doodzonde vinden de grote spelers het.
Begrijpelijk. 100 miljoen voor een NAW kaartenbak en dan hogere tarieven eisen tbv innovatie.
Doodzonde.
Er is veel geschreven voor allerlei moderne testtechnieken, waarbij iedereen involved wordt.
Toch hebben partijen als Gemboxx, Centric, Pinkroccade moeite met de vraag : Doetie-het-of-doetie-het-niet ?
En spelende minister, wat hebben we nu geleerd ? Kweetniet.
Leveranciers verbaast…dan ben ik verbaast of misschien ook niet. Traditioneel denken is troef en echt lef ontbreekt bij leveranciers. Vanuit gemeenteperspectief blij met deze kans om vanaf scratch vanuit de huidige situatie van 0 opnieuw te bouwen. #Plus1Gemeente #Bendevan5 #GemeenteMolenwaard
Oftewel van het BRP afhankelijke partijen doen ‘huilie hulie’ omdat hun investeringen voor niets bleken? Daar ben je ondernemer voor. Of verwacht je dat de overheid net zoals met de banken je broek voor je ophouden?
Je had ook eerder aan de bel kunnen trekken…..
Schadevergoeding voor schade geleden door het eigen handelen?
Van mensen die door de geschiedenis heen over en weer werkzaam waren bij Pink-KING-Pink-KING?
Belangenverstrengeling?