De politie kampt met grote problemen rondom de systemen voor navigatie en positiebepaling in dienstauto's. Door haperende apparatuur komen agenten op de verkeerde plek uit en ontstaan gevaarlijke situaties. In de meldkamer is bovendien niet duidelijk waar een politieauto zich bevindt.
Dat staat in een brief van de Amsterdamse politiechef Aalbersberg en OR-voorzitter Lonnee, gericht aan korpschef Akerboom. De brief is via het AD en de Telegraaf naar buiten gekomen.
In de brandbrief slaan Aalbersberg en Lonnee alarm over het pbs (plaatsbepalingsysteem), een verzamelnaam voor de systemen die de politie gebruikt voor de positiebepaling van de voertuigen van de korpsen, ME en verkeerspolitie. Volgens de schrijver zijn er uit alle korpsen klachten over het functioneren van het systeem. Ook nadat een groot deel van de systemen een update heeft gehad.
‘Er is sprake van verbindingsproblemen, oude kaarten, onnauwkeurige plaatsbepaling en instabiliteit. Tal van voertuigen zijn daardoor niet operationeel inzetbaar. Tussen teams ontstaat strijd om het gebruik van nog wel functionerende voertuigen. Daarnaast verhoogt de gebrekkige werking de werkdruk op het Operationeel Centrum. Door het uitblijven van oplossingen nemen de frustraties onder medewerkers toe’, vermeldt de brief. De schrijvers van de brandbrief vragen de korpschef snel in te grijpen.
PBS
De pbs die door de politie wordt gebruikt wordt geleverd door CityGIS/Interno uit Den Haag. Dat bedrijf wilde niet reageren op vragen van Computable over de problemen met pbs en verwijst voor woordvoering door naar de politie.
Tabletje met 4G Simmetje er in, Google Maps gebruiken. Krijgen ze ook meteen realtime verkeersdrukte te zien en welke route het snelste is….
Volgens de leverancier van de software levert men
“‘Mission Critical’, ‘Multidisciplinair’, ‘Net-Centrisch’ of desgewenst een ‘Gedeeld Operationeel Beeld’ zijn voor CityGIS reeds jaren dagelijkse kost. Kortom, úw waarborg voor uitmuntende resultaten, meer veiligheid, hoge productiviteit, maximale informatiebeschikbaarheid en lage bedrijfs- c.q. operationele kosten.”
Mijn vraag is nu, marketing is geen waarborg voor “excellence”, nooit geweest overigens!
Wanneer dit product niet goed “genoeg” blijkt voor onze weerkorpsen , waarom heeft men dit ooit wel goedgekeurd voor aanschaf? Wie hebben dat goedgekeurd? En mogen we deze mensen om uitleg vragen?
De leverancier zegt volgens eigen zeggen maatschappelijke verantwoordelijkheid als vanzelfsprekend te zien, dus die mogen zich best wel verantwoorden, lijkt me? Wanneer er ergens iets niet helemaal in orde is, en niet meer hersteld kan worden, dan zal men met de billen bloot moeten, zo werkt dat lijkt me. (Of gewoon einde oefening?) toch een beetje jammer van al die belastingcentjes, niet? Waarom levert men niet wat er wordt gevraagd? en wat men zelf propageert, namelijk “mission critical” oftewel 24x7x365. Dat heeft u de BV Nederland verkocht, dus zult u moeten opleveren!
Ron J Buitenhuis
Je constatering over marketing onderschrijf ik, goede wijn behoeft tenslotte geen krans.
Voor het overige ben ik benieuwd of dit systeem gebaseerd is op Galileo welk pas in 2020 in staat is om operationele plaatsbepaling zoals gewenst mogelijk te maken of het GPS-systeem wat door het Amerikaanse leger opzettelijk onnauwkeurig gemaakt kan worden. Ik haal dit even aan omdat we soms nog weleens afhankelijk worden van oplossingen die we simpelweg niet onder controle hebben.
Mission critical systemen ontwerpen gaat dus om de wet van Murphy en ergens heb ik het idee dat er gewoon wat teveel bezuinigd is en niet alleen bij de leverancier.
“Tussen teams ontstaat strijd om het gebruik van nog wel functionerende voertuigen.”
😀
@Ewout
De Galileo-vraag stellen is ‘m beantwoorden 😉
En overigens ben ik het grondig met je oneens als het gaat om marketing. Jij kunt specialist zijn op willekeurig welk gebied, maar als niemand dat weet, hoe gaan mensen dan jou als specialist onderkennen of vragen gebruik te mogen maken van jouw expertise?
Meer in het algemeen is het natuurlijk van de zotte dat er weer een situatie naar boven komt waaruit blijkt dat het om een of andere reden maar niet lukt om dit soort projecten tot een goed einde te brengen. Ik vraag me vervolgens wel af hoe dat dan zit met volgsystemen voor verdachten. Lukt het daar ook niet? Of is dat een andere leverancier met een systeem dat wel werkt?
Oftewel ze zijn in zee gestapt met een MKBer van 30 personen die de boel niet op orde krijgt omdat ze boven hun kunnen werken? Heel erg bot gesteld.
Veel verschillende problemen.
– oude kaarten, geautomatiseerd dagelijks updaten?
-verbindingsproblemen is eerder een verkeerde 4g leverancier
-onnauwkeurigheid kan alleen als er erg oude gps apparatuur wordt gebruikt mijn telefoon van 200 euro doet dit al heel goed.
instabiliteit van de software is natuurlijk wel citygis aan te rekenen.
Uiteraard zal er gps gebruikt worden. die 1 meter nauwkeurig is en dat is voor de politie goed genoeg.
Robert D
Dus jij bent van mening dat marketing WEL een waarborg is voor “excellence” en je hier dus blind op kunt varen in je besluitvorming?
Ach, de vraag stellen is hem beantwoorden;-)