De Nationale Politie boekt vooruitgang op ict-gebied maar heeft de blik te veel gericht op de verbetering en instandhouding van de bestaande systemen. Het in de lucht houden van bestaande ict-systemen, die verouderd zijn en aan vervanging toe, kost steeds meer geld. Dat dreigt ten koste te gaan van het budget voor de broodnodige ict-vernieuwing, die pas in 2020 beschikbaar komt en waardoor de politiemedewerker weinig merkt van verbetering. Dit stelt de Algemene Rekenkamer in het onderzoek ‘ICT politie 2016’.
Met het beheer, het onderhoud en de noodzakelijke vernieuwing van de politie-ict is veel geld gemoeid: van 566 miljoen euro in 2016 tot 661 miljoen euro in 2020. Het nieuwe onderzoek van de Algemene Rekenkamer richtte zich op de twee belangrijkste systemen, die 80 procent van het politiewerk op het gebied van handhaving en opsporing ondersteunen. Deze twee, de Basisvoorziening Handhaving (BVH) en Summ-IT, zijn stabieler gemaakt en licht verbeterd. De waardering van de agenten voor het gebruiksgemak van het ict-systeem dat de handhaving ondersteunt, BVH, is gestegen van 5,9 naar 6,3.
Dit neemt niet weg dat politiemedewerkers nog steeds regelmatig gefrustreerd raken over de ervaringen met het BVH-systeem. Onderzoekers van de Rekenkamer waren er bijvoorbeeld getuige van bij de administratieve nasleep van vaak redelijk overzichtelijke voorvallen. Daarbij zagen zij dat er veel tijd mee gemoeid kan zijn. Zo kostte het vijf agenten een half uur papierwerk op het bureau om een ongevalletje, waarbij een man en vrouw samen onderuit gingen met de fiets, af te handelen. Een psychotische vrouw, die na tussenkomst van de politie het doktersadvies ter harte nam om naar de opvang voor verwarde personen te gaan, kreeg in de administratie – bij gebrek aan beter – het etiket: ‘arrestanten/diversen’. En iemand die zichzelf aangaf bij het politiebureau bezorgde de agenten hoofdbrekens bij het administreren hiervan. Het ict-systeem accepteerde het politiebureau niet als locatie waar iemand kan worden gearresteerd.
Waarschuwing
Het wordt dus hoog tijd voor vernieuwing van deze systemen, stelt de rekenkamer. In augustus 2015 is besloten de vervanging van BVH en Summ-IT uit te stellen. Het nieuwe systeem voor handhaving en opsporing komt pas rond 2020 volledig beschikbaar. Daardoor is het doel – de informatievoorziening van de politie gebruiksvriendelijk, betrouwbaar, veilig, flexibel, toekomstvast en betaalbaar te krijgen – naar achteren geschoven, schrijft de overheidswaakhond.
De keuze om in eerste instantie de bestaande ict-infrastructuur te stabiliseren en te verbeteren, vindt de Algemene Rekenkamer op zich logisch. Maar tegelijkertijd wordt in het rapport gewaarschuwd dat het in de lucht houden van bestaande ict-systemen, die verouderd zijn en aan vervanging toe, steeds meer geld zal kosten. Dat brengt het risico met zich mee dat dit nog meer ten koste gaat van vernieuwing, waardoor de politiemedewerker weinig merkt van verbetering.
‘Vernieuwing binnen het operationele politieproces is nodig om nu, maar zeker ook in de toekomst, goed werk te kunnen leveren. Deze vernieuwing dreigt in het gedrang te raken’, aldus de Rekenkamer. Het advies is daarom ‘zo spoedig mogelijk ruimte te maken voor vernieuwing’. Het nieuwe systeem is bedoeld voor handhaving en opsporing. Dit voorkomt straks dubbele invoer van gegevens en bevordert de onderlinge informatie-uitwisseling tussen het handhavings- en opsporingsproces. Door met twee ict-systemen tegelijk te werken, neemt de administratieve belasting voor de agent nu nog niet af.
Verbetering
Buiten deze ict-systemen staan de politie zo’n vijfhonderd andere applicaties ter beschikking, waaronder verschillende apps voor op de smartphone. Agenten geven aan dat er met de mobiele toepassingen een stap vooruit is gezet. Zo kan informatie sneller en zonder tussenkomst van de meldkamer worden opgevraagd. De apps binnen het zogenaamde Meos (Mobiel effectiever op straat) maken het daarnaast mogelijk om met de smartphone een bekeuring uit te schrijven die direct naar het CJIB wordt verstuurd. Agenten hoeven voor de administratieve afhandeling hiervan dus niet terug naar het bureau. Maar de koppeling tussen al die applicaties laat nog te wensen over, constateert de rekenkamer.
Het onderzoek strekte zich ook uit tot de sturing en beheersing van de ict van de politie. Volgens de Algemene Rekenkamer zijn op dit gebied verbeteringen geboekt. De vorming van de nationale politie heeft een eind gemaakt aan de versnippering op dit punt. Ook staan ict-vraagstukken nu standaard op de agenda van de vergaderingen van de korpsleiding.
Waakhond
De Algemene Rekenkamer volgt sinds 2003 de ict-ontwikkelingen bij de politie. Het onderzoek dat nu is gedaan beschrijft de stand van zaken in 2016 en is een vervolg op onderzoek uit 2011. Voor de periode 2017 – 2020 heeft de politie 456 miljoen euro extra beschikbaar voor investeringen in de ict van de politie. ‘Voor dit moment zijn er voldoende middelen om de ict-ambities waar te maken’, stelt de waakhond. ‘Maar het uitblijven van de benodigde vernieuwing binnen het primaire politieproces en de toenemende beheerlasten baren ons zorgen.’
Waarom zo bizar duur?
En waarom moet alle systemen steeds compleet vernieuwd worden? Bijzonder merkwaardig!
Waarom het zo duur moet zijn? Omdat er allerlei consultants aan moeten verdienen. Bijvoorbeeld.
Ik ben nog steeds van mening dat de politie net zo effectief kan zijn als ze nu is, en tegen veel lagere kosten. Door botweg al die “automatisering” eruit kieperen en de bureautjes te voorzien van typmachines. Door dus een situatie te scheppen zoals die werkte in een tijd voordat het oplossingspercentage schrikbarend zakte.
Radicaal, en in context effectief. Simpelweg omdat wat er nu gebeurt eruitziet als huilen met de pet op. Want ja, natuurlijk zou “automatisering” alles beter maken, maar als de prijs blijkt dat alles slechter wordt, uh, dan, uh, nou, uh, kun je beter die prijs niet betalen en iets pakken dat wel werkt. Ook al heeft het een zekere zweem van steentijd-chic.
Maarja, als je eerlijk bent wordt het ineens stukken moeilijker om vol te houden dat je al je dure consultantuurtjes en -factuurtjes ook waard bent. Het moet wel ergens op lijken, “modern” bijvoorbeeld, maar het hoeft verder weinig te zijn, zoals “betrouwbaar”. Dus echt effectieve oplossingen gaat niemand voorstellen.
Gorilla’s schijnen beter te beleggen dan experts. Waarom dan ook geen waakhond voor ICT plannen ? Nieuwe systeem pas in 2020 beschikbaar, maar oude systemen stabiliseren kost weer veel geld.
Men onderzoekt de ict-ontwikkelingen bij de politie sinds 2003, 2011 en 2016. Conclusie : unstable legacy i+ dubbel administreren is blijkbaar niet de oplossing. Het advies is daarom ‘zo spoedig mogelijk ruimte te maken voor vernieuwing’. Kijk, daar kunnen we wat mee 😉
Bureaucratie, aanbesteding en politiek gekonkel. Dus de aanbesteder kan er een potje van maken en de organisatie tegen zichzelf uitspelen en zorgen dat er uiteindelijk een half werkende oplevering plaats vind die dubbel zo veel kost en jaren is uitgelopen.
Openstandaarden, zoals deze verplicht zijn sinds november 2008 en het pas-toe-of-leg-uit systeem, zoals voorgeschreven is door de rijksoverheid, zijn bij vele ICT’ers binnen justitie/politie compleet onbekend.
Ze hebben zelfs een keer een ODT bestand (van mij) geweigerd, met de opmerking dat wanneer ik wil dat zij het lezen, ik het maar moet aanbieden in een leesbaar formaat.
Na het wijzen naar de regels op de overheids-website, werd ik bestempeld als eigenwijs.
Er is nog een lange weg te gaan ………….
@F.
Alles, van vooronderzoek tot en met beheer, plus de hele regie eromheen, gebeurt door consultants, en alles op basis van uurtje factuurtje. De beleidsmakers en beslissingsbevoegden bij de politie hebben totaal geen verstand van ICT.
@Koos
Serieus, typemachines? Vastleggen, doorzoekbaar (en vindbaar) zijn basiseisen, die je met een typemachine niet hebt.
@Dino
Laten we dan beginnen met een gorilla als beleidsmaker bij de politie!
@Johan
Spijker op z’n kop!
@Ron
Als je een boodschap over te brengen hebt, dan moet je rekening houden met je publiek. Als je publiek bestaat uit bonentellers, dan kies je voor een presentatie waarbij je de focus legt op het beheersen van de kosten. Als je publiek bestaat uit ICT beveiligingsspecialisten, dan leg je de focus op (data)beveiliging. En als je publiek bestaat uit MS Office gebruikers, dan is het verpakken van je boodschap on een doc(x)-bestand slimmer dan wanneer je het in een odt-bestand stopt. Gelijk hebben betekent niet automatisch gelijk krijgen!
Natuurlijk wel, frank. Want hoe deden we dat vroeger? Dat het nu geheel automatisch (of geheel automagisch niet, zie politie-ict) achter de schermen gebeurt wil niet zeggen dat we vroeger nooit wat konden vinden. Dit is bestaande technologie en heeft tijden prima gewerkt.
Dat je je op dit detail doodstaart betekent dat je het punt gemist hebt: Heel die politie-ict werkt voor geen meter, terwijl het dat wel zou moeten.
En dus is het geheel niet beter dan de typmachine-oplossing. Die laatste is wel goedkoper. Maar daar kiezen we niet voor want we staren ons dood op “jamaar het moet met kompjoetors!”
En dus zeg ik, nog maar een keer, “oh ja joh? waarom dan wel? leg uit hoe dat beter is terwijl we zien dat dat niet zo is?”
Het gaat mij dan ook absoluut niet om het hoe, alleen maar dat het wel werkt, linksom of rechtsom. Maarja, als papier beter werkt, dan is dat een hele duidelijke “ga je schamen!” naar iedereen die er zonodig “digitalisatie” tegenaan wilde gooien met… dit bekende zooitje als resultaat.
Dus, frank, leg maar uit. Hoe is de huidige faalsituatie toch echt beter dan hoe we vroeger agenten met typmachines hadden, maar niet debacle na debacle in het nieuws zagen dat de politieadministratie zo’n criminele bende was.
Wat is er de afgelopen 4 jaar dan eigenlijk veranderd? : http://www.binnenlandsbestuur.nl/digitaal/nieuws/rem-op-vernieuwing-politie-ict.8298423.lynkx
Of de afgelopen 6 jaar? : https://www.computable.nl/artikel/nieuws/infrastructuur/3423895/250449/ict-systemen-politie-rammelen-nog-steeds.html
“Voor dit moment zijn er voldoende middelen om de ICT-ambities waar te maken”, stelt de Algemene Rekenkamer.
Naar aanleiding van de budgettering van het ‘Aanvalsplan Politie’ hebben we jaren geleden al voorgerekend dat de begrote 456 miljoen euro en de geschatte doorlooptijd onvoldoende zouden zijn.
@Koos
Vroeger hadden we mensen die snel en efficiënt papieren archieven konden maken, en ook snel en trefzeker iets terug konden vinden uit zo’n archief. Echter, dat is een uitgestorven ambacht.
Tegenwoordig hebben we computers en digitale opslag. Daarmee zijn hulpmiddelen te maken waarmee iedereen zaken efficiënt kan archiveren, op zo’n manier dat het ook snel en doeltreffend terug te vinden is. En dan niet op slechts één politiebureau, maar vcoor het hele district of landelijk (of wereldwijd als men de beveiliging niet goed geregeld heeft).
Als de politie niet goed digitaal kan archiveren en terugvinden, dan is er iets structureel fout aan de hulpmiddelen die ze hebben. Het is dan zaak om deze hulpmiddelen zo snel mogelijk te vervangen door betere hulpmiddelen, en niet tot 2020 te wachten.
Ik bied hierbij aan om dit voor slechts 200 miljoen euro te doen! Een koopje vergeleken bij wat het prutswerk wat ze nu hebben kost.