Vicrea, leverancier van geografische informatiesoftware en registratiesystemen in de gemeentemarkt, gooit zijn tarieven fors omhoog. Gemeenten, die de software onder andere voor de BAG (Basisadministratie Adressen en Gebouwen) gebruiken, zijn ontstemd en willen met het Amersfoortse softwarebedrijf in gesprek. Volgens Vicrea is de verhoging noodzakelijk om de investeringen in innovatie te kunnen betalen.
Onder meer de gemeente Houten is met de tariefsverhoging geconfronteerd. ‘Vicrea heeft de verhoging – een verdubbeling in ons geval – schriftelijk bij ons aangekondigd. Uit contacten met collega’s in het land weten we dat het in sommige gevallen om meer dan een verdubbeling gaat’, laat een woordvoerder weten. De gemeente Houten accepteert deze tariefswijziging niet en wil met Vicrea hierover in gesprek.
Volgens Jeroen Brakel, business development manager, heeft de verhoging te maken met de investeringen die nodig zijn om het bedrijf verder te professionaliseren met als doel ‘een algehele kwaliteitsverbetering van diensten, processen en producten’ en met het proactief inspelen op trends die voor opdrachtgevers van groot belang worden.
Proactief
Hij wijst er bijvoorbeeld op dat Vicrea invulling gaat geven aan de wens van gemeenten om waar mogelijk open source software te gebruiken. Ook stelt het bedrijf zijn oplossingen beschikbaar als ‘multi tenant’-software, waardoor het voor gemeenten en samenwerkingsverbanden mogelijk wordt om efficiënter samen te werken en kostenreductie te realiseren.
‘Vicrea acht zich verantwoordelijk voor het proactief vertalen van deze ontwikkelingen ten bate van extra toegevoegde waarde voor de klant. Om deze professionaliseringsslag te maken en de beoogde technologische ontwikkelingen door te voeren in onze software, moet nu al – fors – worden geïnvesteerd in kennis en financiën. Wij vinden het redelijk om deze verantwoordelijkheid te delen met onze opdrachtgevers’, stelt Brakel.
Pinkroccade
De tariefsverhoging en de onrust die daardoor ontstaan is in gemeenteland is vergelijkbaar met de situatie rond Pinkroccade Local Government die in de zomer 2014 de producttarieven met zo’n 40 tot 50 procent verhoogde. Ook toen ontstond er veel protest onder gemeenten en ook toen verdedigde het softwarebedrijf zich door te wijzen op de miljoeneninvesteringen die nodig waren voor innovaties.
Pinkroccade is al een aantal jaar onderdeel van de TSS-groep, die eind 2013 in handen is gekomen van de Canadese softwareconglomeraat Constellation Software Inc (CSI). Naar verluidt eiste de nieuwe eigenaar al snel hogere marges. Saillant detail is dat Vicrea afgelopen juni is overgenomen door TSS/CSI.
Kennelijk is het gangbaar Canadees beleid om na een overname hogere marges te eisen, waardoor de tarieven omhoog gaan, maar Vicrea-manager Brakel ontkent dat. ‘De aanpassingen die wij doorvoeren in onze organisatie, propositie, productportfolio en dergelijke zijn het resultaat van een strategische herijking die al is ingezet voor de overname. Een belangrijke basis hiervoor is het in begin 2016 uitgevoerde klanttevredenheidsonderzoek.’
In gesprek
De business development-manager van het softwarebedrijf beseft dat de tariefaanpassing voor opdrachtgevers het meest in het oog springt en dat hieruit reacties kunnen ontstaan. ‘Echter’, meent hij, ‘vanuit het grotere plaatje – waaronder nieuwe service level agreements, standaard escrow, multi tenancy en open platforms – en de lange termijnambitie om blijvend innovatie te bieden, zijn wij overtuigd van de juistheid van deze strategie en de meerwaarde voor de opdrachtgevers.’ Het bedrijf verhuist ook nog eens eind dit jaar naar een nieuw pand in Amersfoort.
Brakel meldt dat Vicrea het gesprek zal aangaan met zijn klanten. Inmiddels is er contact opgenomen met de gemeente Houten.
Lijkt me een simpel probleem. Overstappen naar een andere leverancier en daarbij eisen dat er jaarlijks tussen de 5 en 10% voor R&D is opgenomen. De latende leverancier dient ondersteuning te verlenen totdat de conversie naar een andere leverancier is afgerond. Zal we geld kosten. Of het kan niet , dat is dan een gevalletje locked in. Bij mijn weten neem je altijd in een contract op met hoeveel tarieven mogen stijgen “lonen volgens tabel cbs statline etc…”. Daarmee voorkom je dit soort stijgingen. Daarnaast ook om de consequenties van overnames af te dekken neem je een artikel op d.w.z. mocht er van overname sprake zijn dan zijn de consequenties onderdeel van de prijs van overname en niet voor de klant.
Pfft, dat doen de gemeenten jaarlijks, zonder dat je kunt reageren. Merken ze eens hoe leuk dit is 🙁
Ben het met B. van Schagen eens.
Maar ik snap niet waar de gemeentes over klagen. Het is toch maar publiek geld.
Alle overheden denken toch: Als het maar duur is, dan zal het wel goed zijn. Wordt het systeem opeens een stuk beter van. De consument betaald de rekening wel, want daar liggen de ambtenaren echt niet wakker van.
Zie je wel, cloud (multi tenant) en opensource zijn veel duurder dan traditionele IT 😉
Vicrea kan er niets aan doen. Het was gewoon een logische stap na “strategische herijking” op “basis van het uitgevoerde klanttevredenheidsonderzoek”.
Om u nog beter van dienst te kunnen zijn gaan we de prijzen verdubbelen.
Overstappen naar wat dan?
Gevalletje van vendor lockin waarbij de vendor dus makkelijk het dubbele durft te vragen.
Wat ik me afvraag is in hoeverre Vicrea onder de prijs van de concurrenten is gaan zitten om deze klanten binnen te halen. De concurrenten hebben die ‘investeringen in kennis en financieen’ ongetwijfeld meegerekend in hun tarieven. Zou het primaire doel niet geweest zijn om de waarde van het bedrijf op te krikken voordat het verkocht werd aan TSS/CSI? Komt het bekende spreekwoord “goedkoop is duurkoop” toch weer om de hoek kijken?
Gemeentes zijn toch ook verplicht Europees aan te besteden, dan kan een bedrijf niet eenzijdig de tarieven aanpassen….. maar de gemeentes gunnen die vast al jaren uit de hand…. dan krijg je dit.