Een meerderheid in de Tweede Kamer wil dat de Sociale Verzekeringsbank (SVB) de persoonsgebonden budgetten (pgb's) niet langer uitbetaalt. Sinds de SVB vorig jaar verantwoordelijk werd voor de controle en uitbetaling van pgb-gelden, regent het onophoudelijk klachten. Uit meerdere onderzoeksrapporten, waaronder van het Bureau ICT-toetsing (BIT), blijkt dat het computersysteem bij de SVB krakkemikkig is. De Tweede Kamer heeft er geen vertrouwen meer in dat het nog goed komt en grijpt in. Dit meldt het AD.
Volgens het AD wil de Tweede Kamer dat verantwoordelijk staatssecretaris Martin van Rijn voor de zomer met een alternatief voor de uitbetaling van de PGB-gelden komen. Tot nu toe wilde Van Rijn de SVB zélf de problemen laten oplossen, maar de Kamer gunt hem die tijd niet meer. Het meest voor de hand ligt als de uitkering van de pgb’s dichter bij de mensen komt te liggen, bijvoorbeeld bij de gemeenten of de regionale zorgkantoren. De wens van de Kamer betekent een nieuwe grote reorganisatie in het zorgbestel. Naar verwachting kan de nieuwe uitkeerder pas vanaf 2018 alle taken overnemen, aldus het dagblad.
De Kamer praat dinsdagavond over de automatisering bij de SVB. Tijdens dat plenaire debat zal de eis worden neergelegd om te zoeken naar een andere uitvoerder. Ook zal het rapport van het BIT worden behandeld. Het bureau was door het ministerie ingeschakeld om onderzoek te doen naar het project ‘Vervanging betalingssysteem PGB bij SVB’.
De bevindingen van het BIT logen er niet om. Het bureau acht de kans klein dat dit project in de huidige opzet slaagt, omdat het voorgestelde plan ernstig tekortschiet. Zo houdt het plan te weinig rekening met de PGB-keten, is de uitvoerbaarheid onvoldoende doordacht, schat de SVB het project te optimistisch in en is de financiering nog onduidelijk. Het BIT adviseert om het SVB-plan onderdeel te maken van het verbeterplan voor de gehele keten.
Het BIT geeft in zijn rapport een aantal adviezen, zoals het aanstellen van een extern adviseur om de wisselwerking tussen de ict en de bedrijfsvoering bij het SVB nog eens te onderzoeken, het instellen van een kwaliteitsbewaker binnen de cio-office van de SVB en het doorzetten van de voorgestelde portaalverbeteringen. Wat er nu met deze adviezen gaat gebeuren, zal tijdens het plenaire debat aan de orde komen.
Signaal
Computable-opiniemaker René Veldwijk heeft zich in een aantal bijdragen uitgelaten over het ict-drama achter het PGB. In zijn opinieartikel van afgelopen februari wees hij er al op dat ‘de politiek nu van het BIT een signaal heeft gekregen dat niet meer valt te negeren. Het komt de komende jaren niet goed met de PGB-uitvoering, tenzij er stevig wordt ingegrepen. Alleen wordt het niet beter als de zwakke en conformistische adviezen van het BIT worden opgevolgd.’
Deze catastrophe was inderdaad te voorspellen, omdat de capabilities van CG, SVB en Oracle niet in complex Contract Accounting liggen. Ze hebben het met grote inspanning en kunstgrepen [Accounting applicaties uit Amerikaanse telecom sector] geprobeerd…. Maar positief:
Waarom niet dit PGB onderbrengen bij grote Contract Accounting partijen die in Nederland! hun sporen op dit gebied bewezen hebben! Zoals Min Financien en de grote NUTS diensten providers in NL? Dit zou op redelijk korte termijn in 2017 solide opgelost kunnen worden!
De-centralisatie naar gemeeenten lost het funktionele – en inderdaad weerbarstige – accounting probleem niet op, maar explodeerd het!
Voor vragen en commentaar, met vriendelijke groet,
edgar.blumenthal@gmail.com
Al voor het overhevelen van het hele systeem naar de SVB, overigens met alle egards voor de mensen die op de kantoren van het SVB werken, heb ik mij afgevraagd hoe het mogelijk is dat de IT leverancier van het SVB niet gewoon om de rem is gaan staan.
Het is namelijk vragen om problemen plots processen en procedures te moeten opstarten van een materie waarvoor de kennis hiervan nog niet eens op ordentelijke manier op niveau is gebracht. De te voorspellen problemen komen uit en die hebben, what’s new in IT, doorlopende consequenties met enorme gevolgen en impact.
De roependen in de politiek die nu om het hardst roepen er geen fiducie meer in te hebben….
U zou zich mede kapot moeten schamen. Het is namelijk zeer eenvoudig. Er is een wetmatigheid in IT die stelt,’ Aanname is de moeder van alle f#ck #ups.’ U heeft een controlerende taak en u had en heeft moeten controleren a: dat de systemen van het SVB toereikend waren en zijn en b: Meteen op de rem moeten staan als dat voor implementatiedatum niet zo was geweest.
Een van de meest basale eisen die gemeengoed zijn in automatiseren zijn 1. pilot en 2. roll back.
Het is een totale akte van onvermogen voor alle betrokkenen in dit debacle dat er niet gewoon vol op de rem is gaan staan door het ontbreken van alleen al deze twee cruciale wetmatigheden.
Je kunt prachtig allerlei commissies instellen en tot conclusies trekken maar wanneer je zaken niet naar werkend niveau terug kan draaien dan is dit soort publicaties vooral voor de bühne bedoeld. Want de tijd die men tot nu toe had kunnen nemen en benutten het systeem beter en compliant te krijgen zou dan nu moeten worden gedaan door een zoektocht naar een partij die het wel zou kunnen?
Ik teken hier dan ook bijzonder graag aan dat het hier gaat om persoonsgebonden data. We zien steeds vaker welke problemen er blijken op te treden als private partijen de regie krijgen over dergelijke datastromen.
Ik ben benieuwd welk kamerlid ruggengraat heeft echt op te staan. Het blijft een beschamende vertoning.
Als altijd geldt ‘Het is niet ingewikkeld, het wordt ingewikkeld gemáákt’.
Het PGB is er voor de client.
Dat impliceert dat ál het ander daaraan faciliterend is.
Dat geldt dus voor de gehele PGB-keten.
Probleem is dat velen verantwoordelijk zijn, maar weinigen tot niemand accountable is.
Dat is een overhead die pijnloos gemist kan worden.
‘De simpelste oplossing is meestal de beste’.
Daar hoef je geen duur adviesbureau voor in te huren.
De politiek heeft de zorgstaat effectief om zeep geholpen, van gezondheidszorg tot pensioenzorg.
Als je geen onderdeel bent van de oplossing, ben je hoogstwaarschijnlijk onderdeel van het probleem.
@ P.J. Westerhof
Ook hier gaan de universele wetmatigheden weer op. De vier Assassins van een goed (IT ICT) process, Impotentie, Incompetentie, Politiek, Commercie, of een combinatie van die vier. Zoals ik al zei, een volkomen voorspelbare doch beschamende vertoning.
Ik zit met een gemengd gevoel bij deze wens. Al die mensen zitten dus rond 2018 weer in onzekerheid of het allemaal goed gaat. Ik heb al jaren PGB en ik voorzie gewoon weer dat ik rond die tijd weer dagen aan de telefoon hang omdat er problemen zijn. Aan de andere kant moet je natuurlijk niet door willen met een brak systeem want dat is niet toekomst bestendig. Moeilijke situatie