Volgens de Autoriteit Consument en Markt (ACM) zijn er geen concrete aanwijzingen van malversaties of prijsafspraken bij ict-projecten voor de rijksoverheid. Dat zegt een woordvoerder van de karteltoezichthouder tegen NRC Handelsblad.
ACM riep in oktober 2014 iedereen, die informatie heeft over de vervalsing van concurrentie rondom ict-overheidsaanbestedingen, op deze gegevens te delen met de mededingingswaakhond. Directe aanleiding was de tv-uitzending van Zembla op 2 oktober 2014 over de betrokkenheid van Ordina bij mogelijke frauduleuze handelingen in een aantal ict-aanbestedingen.
NRC deed recent navraag over de status. Volgens de krant leverde de oproep ACM ‘enkele tientallen’ tips op. Deze aanwijzingen zijn de afgelopen maanden door de financiële waakhond in een ‘vooronderzoek’ tegen het licht gehouden, maar in geen enkel geval zag de ACM aanleiding om een formeel onderzoek naar concurrentievervalsing te beginnen, aldus de krant.
Ik weet van “nederlands grootste IT aanbesteding” dat er afspraken zijn gemaakt tussen leveranciers, waarbij concurrentie op het gebied van hosting is weggenomen door ‘dienstafspraken’ waarbij de ene leverancier in ruil voor consultancy services aan de klant, alle hosting activiteiten zou uitbesteden aan de andere leverancier en de klant dus niets te kiezen had.
Nu is het zo dat die klant zelf semi-overheid is en het ze weinig kan schelen dat er concurrentievervalsing is, want de managers daar willen helemaal niets te kiezen hebben, want dan kunnen ze verkeerd kiezen en daarvoor verantwoordelijk worden gehouden. Ze willen alle verantwoordelijkheid uitbesteedt hebben aan 1 partij. En om dat mogelijk te maken gebruiken ze zelfs een methode om een open aanbesteding te omzeilen om zo de aanbesteding binnen de eigen vriendenkring te houden.
Geen klokkenluider die zijn mond open hoeft te doen want die heeft altijd meer te verliezen dan te winnen. Ik pleit er voor dat bij iedere aanbesteding een externe partij die verantwoordelijk is voor wethandhaving een audit moet plegen. Wanneer het gaat om miljoenen belastingcenten, dan is het in mijn ogen niet meer dan normaal dat er toezicht is TIJDENS het proces, en niet achteraf want alleen de daders weten zelf precies wat ze hebben uitgespookt en zullen nooit het achterste van hun tong laten zien en zullen het dus voor elkaar opnemen, en pottenkijkers worden er zoveel mogelijk buitengehouden en weten dus onmogelijk het hele verhaal dat in achterkamertjes wordt gevoerd.
Feit: Ik heb genoeg gezien om Nederland uit te roepen tot een bananenrepubliek wat betreft corruptie.
Als klokkenluider kun je ook naar een betrouwbare journalist gaan ipv de ACM. Dan is het wat makkelijker om te kunnen indiceren dat er belangenverstrengelingen zijn. Niemand die tegen de ACM het achterste van zijn/haar tong laat zien maar een journalist die zijn bronnen anoniem kan houden wellicht wel.
Ik zou ook bedenken om een ander systeem op te zetten voor keuzeselectie /aanbesteding voor leveranciers. en dit niet 1 x doen en dan 3,4,5, jaar doorlaten lopen voor veel te hoge tarieven en hiermee wel concurrentie uitschakelen.
Merkwaardig dat de Autoriteit Consument en Markt (ACM) geen concrete aanwijzingen hreft gevonden van malversaties of prijsafspraken bij ict-projecten voor de rijksoverheid. Enkele meldingen betreffende Microsoft en enkele Microsoft gespecialiseerde IT bedrijven die door onverklaarbare reden niet als serieus zijn gekwalificeerd om te worden mee genomen in het onderzoek. Het betreft hier om een vorm van misbruik te maken van een dominante positie, intimidatie, belangenverstrengeling en oneerlijk zakendoen. Een ieder die hier iets van vindt of niet doet wat er verwacht wordt kan erg in de problemen komen.. Zelf een IT manager bij de overheid die er een andere mening op na houdt is zijn baantje dan niet meer zeker. Laat nu de IT afdeling van Autoriteit Consument en Markt (ACM) bij een recente interne grote IT opdracht nu zelf betrokken is geraakt en heeft zich laten intimideren en de regie laten voorschrijven.
Veel mensen weten niet of vergeten dat het ‘netwerk’ van belangenverstrengelingen zeer uitgebreid is en men inmiddels zeer geraffineerd te werk gaat. Zorgen dat er niets belastents op papier komt, afspraken altijd vaag houden en creatief boekhouden. Elkaar de hand boven het hoofd houden, misbruik maken van halve waarheden en indien nodig eenvoudig glashard liegen.
Maar dat is niets anders dan in de lokale politiek waar incestueuze verhoudingen tussen wethouders en vastgoedontwikkelaars, bouwbedrijven, leveranciers ook voorkomen. Of op landelijk niveau de twijfelachtige relaties tussen politici en (semi-)publieke sector ook aan de orde van de dag zijn.
Iedereen die het vermoedt of weet van elkaar en als iemand niet met de wind meewaait dan wordt haar/zijn vuile was buiten gehangen en mag vertrekken.