De Nationale Politie heeft nog steeds geen standpunt ingenomen over de rol van Comparex en Agile als licentiepartners voor standaard software. In de aanbesteding hiervoor vormde het houden van minicompetities tussen de geselecteerde partijen een belangrijk uitgangspunt. Maar Comparex nam Agile in maart 2013 over. Deze overname vormde voor het ministerie van Veiligheid & Justitie juist de aanleiding om een soortgelijke aanbesteding opnieuw uit te schrijven. De politie zou hierin meelopen, maar heeft dit uiteindelijk niet gedaan.
Het ministerie van Veiligheid & Justitie (V&J) ontbond begin 2014 de contracten met Comparex en Agile en schreef een nieuwe aanbesteding voor de levering van standaard softwarebeheer uit. Aanleiding was de overname van Agile door Comparex in maart 2013. Het ministerie had vlak daarvoor juist deze twee partijen geselecteerd als licentiepartners en vond na ampel beraad dat de overname de opzet van de aanbesteding, waarbij twee partners elkaar in minicompetities scherp moeten houden, in de wielen reed. De nieuwe aanbesteding leidde uiteindelijk afgelopen juli tot vijf nieuwe partners: Comparex, Protinus, Fujitsu, Insight en SoftwareOne.
De politie had eerder, in de loop van 2012, een vergelijkbare licentie-aanbesteding gegund aan Comparex en Agile. Tot op heden is er echter geen gebruik gemaakt van een ontbindingsclausule, zoals V&J wel gedaan heeft. Een woordvoerster stelt dat – ruim anderhalf jaar na de melding dat Comparex Agile zou overnemen – de politie nog geen standpunt heeft ingenomen over de in praktijk onwenselijke situatie dat minicompetities door de overname geen zin meer hebben. Het lijkt er op dat de Nationale Politie, nota bene een onderdeel van V&J, deze onwenselijke situatie voor lief neemt en het contract met beide softwareresellers uitdient.
Niet mogelijk
Er was even sprake van dat de politie mee zou lopen met de nieuwe licentie-aanbesteding van V&J. Naar verluidt ontstond er echter onenigheid over wie penvoerder van de aanbesteding zou moeten worden. De zegsvrouw ontkent dat echter en stelt ‘in overweging te hebben om deel te nemen aan de aanbesteding standaard programmatuur van het ministerie V&J.’
Volgens een zegsman van het ministerie is op een later moment meedoen aan de V&J-deal echter niet mogelijk. ‘De politie moet als eigenstandig rechtspersoon een eigen aanbestedingstraject volgen en lift in beginsel nooit mee met V&J-aanbestedingen. Bovendien heeft V&J niet de mogelijkheid om de politie zomaar achteraf te laten meeliften. Zoiets moet tevoren altijd duidelijk zijn bij de aanbesteding, al was het maar voor het ict-bedrijf dat als winnaar uit de aanbesteding komt om te weten hoeveel gebruikers er moeten worden bediend.’
Slecht gesternte
De politie heeft het de laatste tijd last met ict-aanbestedingen. Zo werd de miljoenenaanbesteding voor opslag, servers en ‘converged infrastructuur’ afgelopen maart stopgezet. Dit naar aanleiding van zowel interne vragen als vragen vanuit de markt over de opzet ervan. De aanbesteding bestond uit twee percelen: een voor het aantrekken van drie wederverkopers en een voor het selecteren van één partij voor het onderhoud.
De scheidslijnen tussen de twee percelen bleken niet strak genoeg. De politie mikte erop dat de aanbesteding in gewijzigde vorm afgelopen mei/juni opnieuw zou starten, maar dat is tot op heden niet gebeurd. ‘De besluitvorming over de aard en omvang van de aan te besteden servers en storage is gaande en dan zal er meer duidelijkheid komen over het vervolg van de nieuwe aanbesteding’, aldus de woordvoerster.
Heibel
Verder schreef de Nationale Politie afgelopen maart noodgedwongen opnieuw een nieuwe aanbesteding voor multifunctionals uit. Het gaat om een vijfjarig contract met een geraamde waarde van 17,5 miljoen euro. De vorige aanbesteding was door Canon gewonnen, maar concurrent Ricoh wist in september 2013 de gunning vanwege vormfouten in een kort geding tegen te houden. Volgens de zegsvrouw van de politie zijn inmiddels alle inschrijvingen binnen.
Dan is er ook nog de aanbesteding rond de nieuwe portofoons voor het communicatiesysteem C2000. Daar was al veel heibel over met protesterende leveranciers, maar de aanbesteding ervan is inmiddels stilgelegd na geluiden over fraude en omkoping bij een aantal inkoopprocessen, waaronder portofoons, blaasapparatuur en auto’s. De korpsleiding laat hier onderzoek naar doen; vijf politiemensen zijn in dit kader geschorst.
Het zal me niet verbazen als er met die MFC’s iedere vijf jaar ook nog een heleboel document-processing en -management per leverancier naar binnen en naar buiten gezeuld wordt. Wel 2500 of zo identieke mfc’s (lekker makkelijk met de cartridge inkoop en zo), maar vooral niks substantieels in de infrastructuur regelen. Dat is natuurlijk ook niet meer nodig met al die identieke MFC’s. Daarom is dat zo belangrijk. En over vijf jaar beginnen we heerlijk bij af en stommelen we gewoon weer een andere kant op.
Beste Rik,
Je kunt je wellicht de “verkrampte” situatie voorstellen, dat diegene die nu enigszins betrokken is bij het aanbestedingsproces, zich wel 2 keer achter zijn oren krabt om hierin lastige beslissingen te nemen… En zo hoort het eigenlijk ook. Echter is er nog niet voldoende verstreken voor een “zelf”reinigende ronde. De “rotte appels” zie elders in dit Forum zijn nog niet allemaal van de “boom” gevallen, geduld nog even?
Op Printen zou eigenlijk de “dood”straf moeten staan, met de komst van de Rijkscloud (of is een shared service center toch een betere benaming) zou het inzien van documenten en andersoortige paperassen, een “fluitje” moeten zijn! En Ja dat kan gelukkig ook veilig! (2-factor auth.) dus zo veel mogelijk Paperless zou eigenlijk het credo moeten
zijn!
Ennuh Rob,
die dingen praten toch allemaal snmp 3.0 en hebben een HTML interface, wat kan men dan niet centraal managen vraag ik me af? cursusje PRTG geef ik zo…
@Ron: Tja, alleen probeert iedere mfc-distributeur zich te onderscheiden met E-Copy Sharescan applicaties op die html-interface. Bij voorkeur geheel gescheiden van niet gescande documenten en bij voorkeur zover mogelijk weggebleven van platformen zoals File Classification Infrastructure (http://technet.microsoft.com/en-us/library/ee344836(v=WS.10).aspx). Liever in een klein meegeleverd mini-wereldje het wiel opnieuw uitvinden, want dan kun je veel meer geld verdienen.
Mocht ik mij vergissen, houd ik mij van harte aanbevolen. Ik heb het nog niet anders zien gebeuren.
@Ron
Betreffende discussie ‘paperless’ wens ik je veel succes met tablet op toilet, niet elk proces is namelijk geschikt voor digitalisering. Verder betwijfel ik of je cursus voldoende zal zijn, niet zelden moet je met ouderwetse CLI aan de gang omdat SNMP wat weg heeft van ‘Poolse Landdag’ waardoor nog wat ‘vertaalfoutjes’ zitten in PRTG.
Wel ben ik het eens met idee dat niet gericht moet worden op levering van standaard applicatie of printer maar een interoperabel beheer, je ziet de migratieproblemen inderdaad nu al weer aankomen.
@Ewout
Nu durf ik helemaal nooit meer een tablet aan te raken…
En je hebt gelijk. Lezen van papier is nog steeds comfortabeler en zekerder dan digitaal, dus soms wil je papier (bijv. de troonrede, kun je je voorstellen dat de WiFi het even niet doet?)
En elke keer maar wisselen van leverancier kost ook effort en dus geld.
@Ewout
Okay , okay wat nuance …. 😉
Met Paperless wilde ik een beetje aanzet geven om het afdrukken van zaken op papier te beperken , tot die stukken die echt noodzakelijk zijn! Er wordt , en dat hoeft geen betoog, teveel onnodig afgedrukt in NL! Gelukkig kun je op die mooie MFC’s quota met bewaking (lees kosten) instellen. en daarmee kun je verantwoord afdrukbeleid (in) voeren.
Ennuh , vertaalfoutjes bij PRTG , laat die Duitsers het niet horen, ze zijn net als ik behoorlijk kien op hun (platform onafhankelijke ) monitoring oplossing… maar goed is techneuten dicussie dus ander draadje !
Ik zie overigens bij de technische vacatures binnen de Overheid functieomschrijvingen vaak eisen niet terug, die ik in mijn dagelijkse praktijk nodig heb om interoperabel beheer toe te passen… Ik zie de “CUMULUS” wolken al weer hangen! (voor de intimi)
De aarzeling bij de Politie komt doordat ze eerst politieke rugdekking willen.
In de pas verschenen rapporten van de Commissie Toezicht Beheer Politie staat dat de kwaliteit en expertise van de ondersteunende diensten zoals ICT ontoereikend is.
De belangrijkste redenen zijn
– de grote reorganisatie na de eerdere niet geheel afgeronde reorganisaties,
– lijken in de kast bij de oude korpsen,
– een organisatiestructuur die nog steeds niet voldoet,
– het veelvuldig aanpassen van doelen en beleid door de politiek,
– het toevoegen van extra doelen door de politiek,
– te veel gelijktijdige prioriteiten,
– (politiek) te optimistische plannen in geld en tijd,
– te weinig personeel om de oude systemen in de lucht te houden,
– hoog ziekteverzuim,
– personeel dat steeds meer gedemotiveerd raakt door de organisatie.