Ockham Groep heeft de brief van maatschap-partner René Veldwijk op zijn website gezet. Veldwijk wordt vandaag gehoord tijdens de tweede openbare hoorzitting van de tijdelijke commissie ICT-projecten bij de overheid. In deze brief zet Veldwijk uiteen hoe de twee grote projecten bij het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV) ontspoorden: het bouwen van een polisadministratie en het systeem voor de WIA (Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen). Veldwijk stuurde de brief vooraf naar de tijdelijke commissie. Zij zet de brief niet openbaar, maar laat die beslissing aan de inzender zelf over.
De brief van Veldwijk geeft een brisant beeld van wat er mis ging bij de bouw van de polisadministratie en het WIA-systeem van uitkeringsinstantie UWV. Kennis van deze mislukte projecten laat volgens Veldwijk scherp zien hoe aanbesteding en uitvoering van ict-projecten bij het Rijk werkelijk verlopen.
Tijdens zijn openbaar verhoor herhaalde Veldwijk zijn standpunt dat het bij de publieke ict om een faalindustrie gaat waarbij liever geldverlies dan gezichtsverlies wordt geleden. ‘De overheid is veel minder transparant dan ze zegt. Er wordt heel veel gefaald op ict-vlak en men komt er goed vanaf’, zei Veldwijk vandaag tegen de commissieleden.
Een oorzaak zoekt hij in de waanzinnige specificaties die voor nieuwe systemen worden bedacht. ‘Als je dingen maar moeilijk en complex maakt, gaat het op een gegeven moment vanzelf mis. Zoiets gebeurt niet uit onbekwaamheid of uit kwader trouw. Het is een systeemprobleem.’
Vijanden
Waar professor Hans Mulder in de eerste hoorzitting een voorstander bleek om de ontwikkeling van systemen op te knippen in kleine onderdelen, ziet Veldwijk dat niet zitten. ‘Dan gaat een ict-leverancier eerst de makkelijke onderdelen bouwen en worden de moeilijke zaken op de lange baan geschoven.’
Zelf is hij met zijn bedrijf betrokken geweest bij het vlot trekken van de bouw van de polisadministratie van het UWV. ‘Wij hebben na binnenkomst aan de mensen gevraagd welke functionaliteit niet echt nodig was. Daarna hebben we heel veel specificaties geschrapt en konden we een werkend systeem bouwen. Dat werd ons overigens niet in dank afgenomen door zowel topmanagers van het UWV als leveranciers. We werden ook tegengewerkt. Als je een ict-probleem simpel oplost bij het Rijk, maak je kennelijk vijanden.’
‘Dan gaat een ict-leverancier eerst de makkelijke onderdelen bouwen en worden de moeilijke zaken op de lange baan geschoven.’
Wat een nonsense. Daar ben je als opdrachtgever (in dit geval de overheid) toch zelf bij? In verreweg de meeste gevallen kun je als opdrachtgever zelf ook wel inschatten waar de uitdagingen liggen en dus aangeven dat je die als eerste opgelost wilt zien. Daarnaast zou een leverancier dit zelf ook al voor moeten stellen. En als dat niet gebeurt, mag je toch je vraagtekens zetten bij de bekwaamheid en betrouwbaarheid van je leverancier.
En hoe gaat het nu? Momenteel worden projecten als één groot geheel gezien en niet alleen de moeilijke dingen op de lange baan geschoven maar gewoon alles. En uiteindelijk wordt er (meestal) te laat iets opgeleverd dat niet werkt en/of niet voldoet aan de verwachting. Als er überhaupt al iets opgeleverd wordt.
We leren het nooit, vrees ik.
Er valt veel over dit soort projecten te zeggen, maar meneer Veldwijk is er in ieder geval ook niet armer van geworden…
Elke (overheids-) instantie die de zelfverklaarde messias en moeder Theresa van de ICT binnenhaalt weet nu wat ze krijgt. Een flinke rekening en een paar jaar later een online brief waarin personen met naam en toenaam worden vermeld (hoe chique is dat…).
Ik wens de commissie veel wijsheid en ik hoop dat ze ook hoor en wederhoor toepassen. Dat kan nog wel eens een verrassend licht werpen op deze brief.
@ex-capgemeni Uiteraard heeft Veldwijk er ook aan verdiend maar ik vond wel dat hij een aardig beeld schetste van het ICT-cultuurtje. Het lijkt me niet goed om nu de booschapper de maat te nemen. Ik vond dat hij een aantal hele zinnige dingen zei, over het minimaal aanpakken van projecten met zo weinig mogelijk mensen, de suggestie van open source bij de overheid, het benoemen van echte verantwoordelijken. En hij schetst ook een beeld wat iedere ICT-er wel gezien heeft; binnenkomen is een, er vervolgens een potje van maken en dan de meter laten lopen. Een van de conclusies is wat mij betreft dat je de budgetten voor ICT projecten van de overheid lachend kan halveren zonder dat het invloed op de uitkomsten heeft.
En Veldwijk staat niet alleen, lees dit net op de NRC site.
http://www.nrc.nl/nieuws/2014/05/13/topambtenaren-vertellen-minister-niet-over-falen-ict/
Deze meneer schetst eigenlijk een zelfde beeld als Veldwijk. Ben al benieuwd naar het verhoor van Leether.
Tijd voor een parlementaire enquête?
De wijze waarop Veldwijk dit vraagstuk aanvliegt is er m.i. op gericht om zijn eigen onderneming te kunnen profileren. Zoals er inmiddels meerdere geïnterviewden zijn geweest.
Bij de mGBA in 2007 is het misgegaan omdat elke gemeente elke uitzonderlijke situatie gespecificeerd wilde hebben en gebouwd, anders wilde men niet meer mee doen. Dit leidde tot een behoorlijke overrun en te complexe specs. In 2009 is het project na herziene specs en nieuwe business case opnieuw gestart. Omdat de overheid niet als één geheel opereert ontspoort het weer. Te veel partijen moeten ergens iets van vinden. Dan moet je m.i. Niet de ICTbedrijven het verwijt maken dat zij zich willen wapenen tegen wispelturigheid van de opdrachtgever.
Strakkere kaderstellende wetgeving rondom standaarden, beveiliging en governance is nodig. Pas-toe-leg-uit maar dan ook hierop sturen.