'De Nederlandse overheid raakt elk jaar vier tot vijf miljard euro kwijt aan ict-projecten die mislukken. Vooral met de grote technologieprojecten gaat het mis. Van die projecten – vanaf een budget van 7,5 miljoen euro – slaagt maar 7 procent. Van alle projecten bij elkaar is 30 procent succesvol.' Dat zei hoogleraar beleidsinformatica en directeur van Venture Informatisering Adviesgroep nv (VIAgroep) Hans Mulder tijdens het eerste openbare verhoor van de tijdelijke ICT-Commissie van de Tweede Kamer die onderzoek doet naar ict-projecten binnen de overheid.
Volgens Mulder mislukt ruim een derde van de grote projecten (36 procent) zodanig dat het nieuwe systeem nooit in gebruik wordt genomen en ruim de helft (57 procent) wordt betwist. Dat betekent bijvoorbeeld dat het butget wordt overschreden, de ict-oplossing te laat wordt opgeleverd of anders wordt dan aanvankelijk was gepland. Van alle projecten bij elkaar faalt een kwart en wordt 46 procent betwist.
Het gaat volgens Mulder om ruwe schattingen. Hij ziet de situatie wel verbeteren, tien jaar geleden ging de Rekenkamer volgens hem nog uit van schattingen van zo’n zes miljard euro per jaar. Ook vinden er meer ict-trajecten plaats in vergelijking met de situatie zo’n tien jaar geleden.
‘Kleinere projecten in plaats van doormodderen’
Volgens Mulder is de verspilling van overheidsgeld aan ict vergelijkbaar met andere Europese landen. ‘Als er een top-tien zou zijn van redenen waarom projecten falen, dan gaan de eerste drie over mensen en niet over de technologie zelf’, aldus Mulder. ‘Zo loopt de communicatie en het management eerder mis als er meer partijen bij zijn betrokken. De projecten van de overheid zijn per definitie groot, omdat die vaak voor veel burgers bestemd zijn.’
‘De projecten zijn ook echt ingewikkeld en leveranciers onderschatten dat nogal eens’, legde hij de kamer-commissie voor. Mulder pleit onder andere voor kleinere projecten. ‘Die zijn ook makkelijker te stoppen als het misloopt. Bij grote projecten moet de overheid vaak doormodderen’, zei hij volgens persbureau ANP.
@Henri Je hebt volkomen gelijk, niets lastiger dan in te schatten hoeveel iets gaat kosten fixed price in combinatie met de vraag wat wil je precies? Het laatste is heel lastig op voorhand te bepalen maar voor de opdrachtgever is het onprettig dat het met de kosten alle kanten op kan. Een dilemma met het risico van alsmaar oplopende kosten. Misschien is beschaafde uurlonen het antwoord.
@Henri
Eerst dacht ik dat je gek was geworden omdat bij jouw de cloud de oplossing voor alles is, kosten van een CRM systeem zijn daarin niet relevant omdat je alleen nog abonnementsgelden hebt. Toen zag ik de ironie omdat het om de overheid gaat welke geen klanten hebben en dus ook niets aan een CRM systeem.
@John, hoe wil je een Fixed-Price, Fixed-Date regelen bij de vaak langdurige megaprojecten van de overheid? Zelfs achteraf weet de overheid vaak nog niet eens wat ze had willen hebben en nog minder wat ze eigenlijk voor burgers en bedrijven nodig had.
Dat is de realiteit en dit komt onder andere door de niet haalbare beloften van politici bij verkiezingen, de vage vlees noch vis compromissen, het niet in de toekomst kunnen zien maar wel doen alsof visies. En daarnaast heb je regelmatig politieke verschuivingen, waardoor de targets veranderen (net als in het bedrijfsleven).
Politici zeggen niet voor niets zo vaak “met de kennis van nu” en verzwijgen dat ze veel meer wisten dan ze toegeven. Ze lijken wat dat betreft heel veel op die teflon bankdirecteuren en financiële adviseurs.
Alleen bij kleine overzichtelijke projecten met een Fixed omschrijving kan je een Fixed-Price, Fixed-Date afspreken. Het enige wat je mijn collega’s kan verwijten is dat ze net zo min open zijn als de overheid over de haalbaarheid. We spelen het spel mee. Doe je dat niet, dan verlies je de opdracht.
Commercieel gezien krijgt de klant altijd gelijk, ook als deze het niet heeft.
eens met michiel het kost de overheid niets het is de belastingbetaler die ervoor opdraait
Over het spel van vraag en aanbod is al veel geschreven en gezegd, hoe oa een leverancier hier mee om gaat is deels een aspect voor de ethiek, maar ook de opdrachtgever heeft hier een belangrijke rol!
Op 27 mei is er een congres over Ethiek en ICT, zijn dit twee verschillende grootheden? De VRI denkt al 30 jaar van niet! Maar wellicht is het goed om de discussie daarover straks eens live te voeren in aanvulling van deze discussie?
Op deze conferentie gaan in debat over deze vraagstukken en meer.
Het congres vindt plaats in Utrecht en wel op 27 mei van 12:00-20:00 de toegang is weliswaar gratis maar alleen in ruil voor uw opinie ! u kunt zich nog aanmelden via http://www.vri-ethiek.nl waar u ook de lijst van sprekers, het verdere programma en het adres vindt!
De volgende vier redenen wil ik aan de voorgaande reacties nog toevoegen:
1. Complexe wetgeving.
De politieke wil en urgentie ontbreken om deze allereerst te vereenvoudigen.
2. Het ontwikkelen van computersystemen voor het uitvoeren van deze complexe wetgeving, waarbij technologieën worden toegepast die de complexiteit eerder verhogen dan verlagen (3GL programmeertalen (oa. Java), BPM).
3. Kenniserosie als gevolg van outsourcing, etc.
4. In sommige gevallen wil de overheid voorop lopen in het toepassen van niet bewezen technologieën (BRM, BPM icm. SOA); zie bijvoorbeeld het drama Indigo.
@ jokoemm
Precies dat is dus de reden waarom ik destijds permanent afscheid heb genomen van overheden.
Ik stelde altijd al dat er vier gemene delers zijn die ten grondslag liggen aan IT debacles.
1. Incompetentie
2. Impotentie
3. Politiek
4. Commercie
Dan word er een ’tijdelijke’ ICT commissie ingesteld die de fails van I(C)T projecten bij de overheid onderzoekt. En wat denk je? Gewoon de cruciale fout maken die dus ten grondslag liggen aan die fails.
En dat terwijl je uit liefde voor je vak de moeite hebt genomen dhr. Elias van informatie te voorzien.
http://bit.ly/1jwrHLE
Te stom voor woorden. Tijd voor zinniger zaken me dunkt.