Het budget van het Bijgesteld Aanvalsprogramma Informatievoorziening Politie (bAVP) 2011-2017 is met 39,6 miljoen euro verhoogd van 326 miljoen naar 365,6 miljoen euro. De aanpassing heeft te maken met een nieuwe boekhoudkundige eis van het ministerie van Veiligheid & Justitie waarbij de kosten voor applicatiebouw direct genomen moeten worden in plaats van verspreid over meerdere jaren als afschrijvingen. In latere jaren worden deze kosten terugverdiend, omdat de afschrijvingslast in die jaren met deze technische wijziging is vervallen.
De website Binnenlands Bestuur Digitaal merkte de boekhoudkundige wijziging op in de verklaring bij de meerjarenbegroting nationale politie 2014-2018. Een deel van de kosten voor het bouwen van nieuwe software had het ministerie oorspronkelijk na 2017 willen afschrijven.
Minister Opstelten van Veiligheid en Justitie liet naar aanleiding van de grote ict-problemen en een rapport van de Algemene Rekenkamer hierover een nieuw moderniseringsplan opstellen. De uitvoering van het inmiddels bijgestelde aanvalsprogramma bAVP 2011-2017 is een belangrijke randvoorwaarde voor de inrichting van de nationale politie. Het moet eindelijk zorgen voor een verbeterde functionaliteit en gebruiksgemak van de informatiesystemen van de politie.
Business case
Daarnaast verwacht de politie uiteindelijk te kunnen besparen op ondersteunend personeel. Daarvoor is een business case opgesteld die op termijn zou moeten leiden tot een verlaging van achthonderd voltijds arbeidsplaatsen bij de ict-divisie van de politie. Daar komt echter de komende jaren weinig van. Uit de meerjarenbegroting blijkt dat voor het in de lucht houden en verbeteren van de informatiesystemen de komende twee jaar ruim vierhonderd voltijds arbeidsplaatsen meer nodig zijn dan in de business case rekening is gehouden. Naar verwachting kan er pas in 2016 worden begonnen met het inkrimpen van de ict-organisatie.
Uit de meerjarenbegroting blijkt dat de nationale politie dit jaar 28 miljoen euro uitgeeft aan ict-personeelslasten; in 2014 en 2015 liggen de geschatte kosten op 27 miljoen euro, in 2016 op 25 miljoen en in 2017 en 2018 op 24 miljoen. De Dienst Informatie- en communicatietechnologie (ICT) van de politie telt 1528 voltijdsarbeidsplaatsen. Daarnaast is er ook nog een Dienst Informatiemanagement (615 voltijdsarbeidsplaatsen) en werkt de politie met de nodige inhuurkrachten.
Verbeteren
Een van de moderniseringsmaatregelen, waarmee het ministerie een aanbeveling van de rekenkamer volgt, is de invoering van een eenvoudiger, landelijke informatievoorziening bij de politie. Daartoe wordt vanaf 2014 de nieuwe Basisvoorziening Politie stapsgewijs ingevoerd waarmee politiemensen alle belangrijke landelijke gegevens kunnen opvragen. Daarmee verdwijnt het onderscheid tussen handhaving en opsporing. In de afgelopen jaren koos de politie er juist voor om gescheiden systemen in te voeren, namelijk de basisvoorzieningen voor handhaving (BVH), opsporing (BVO) en capaciteitsmanagement (BVCM).
Als we toch zaken gaan bijstellen dan zou ik ook de titel ‘aanvalsprogramma’ vervangen door ‘reductieprogramma’. Dat past beter bij de maatregelen die nu worden genomen.
Zoals zo vaak is ook hier een grote discrepantie tussen ambitie en realiteitszin. een niet onbelangrijk aspect is de vrijwel voortdurende reorganisatie waarin het politieapparaat al jaren zit. Als verantwoordelijke bewindspersoon zou ik me eerst richten op het formuleren van heldere, realistische doelen en het verminderen van de complexiteit in systemen en organisatie. Daarvan zie ik ook nu nog weinig concreets. Het feit dat de nu (in de plannen) gescheiden systemen in één systeem wordt ondergebracht geeft mij in ieder geval niet het vertrouwen dat het daarmee veel beter wordt. Als je eenmaal de weg kwijt bent (wat een beetje zo lijkt), dan is de beste oplossing terug te gaan naar je vertrekpunt. Dat heb ik nog niet kunnen ontdekken.
Mijn ervaringen als ICT programma- en projectmanager hebben mij geleerd dan de overheid veel wil, in te korte tijd en met te weinig continuïteit. De middelen zijn niet eens het grootste probleem. Het zijn de organisatie en de opeenstapeling van wensen en eisen die de (overheids) ICT parten spelen.
De politie is daarvan een sprekend voorbeeld. Je zult toch maar diender zijn en telkens weer moeten geloven in het zoveelste plan. Boeizaam.
Herman Timmermans/Tasclinx
Vrijwel direct na de publicatie van dit “aanvalsplan” heb ik een paar leden van de tweede kamer, waaronder de huidige minister van Defensie mevr Hennis, gewaarschuwd voor de matige opzet. Vooral de leidende rol van ICT zag ik als een enorm risico. Want dit s een programma voor de lijnorganisatie, geen ICT programma.
Van mevr. Hennis kreeg ik een vriendelijke, maar inhoudsloze reactie. Zij zou mijn mening meenemen in het beraad met de minister maar heeft er duidelijk niets mee gedaan.
Enige maanden na mijn advies kwam mijn eerste voorspelling uit: de CIO werd vervangen vanwege een gebrek aan beheersing. Logisch natuurlijk; dit kun je niet aan een (interne) leverancier overlaten. Dat leren “Best Practices” waaraan de overheid heel veel geld heeft uitgegeven ons toch? Zie o.a.: http://www.viergever.info/nl/prince2principle.aspx
Voor het overige is het bovenstaande slechts verbazingwekkend omdat de overschrijding beperkter is dan te verwachten was. Slechts verbazingwekkend als je de achterliggende politiek niet meetelt, die het echte verhaal nog niet vertelt.
@Rik Sanders: Was die 326 miljoen dan het hele projectbudget voor 2011-2017? Kennelijk niet, anders had het budget niet omhoog gehoeven, maar alleen anders verdeeld. Waren aanvankelijk alleen de kosten van applicatiebouw uitgesmeerd over meerdere jaren? Maar als het dus kennelijk om 326 miljoen per jaar gaat – en de totale kosten voor applicatie-ontwikkeling bedragen 39,6 (plus 1/6 of 1/7 die al opgenomen was voor in het eerste jaar?)- en de jaarlijkse personeelskosten liggen op 28 miljoen? Waar gaat al dat andere geld dan naartoe?
Verder lijkt het me dat dit aanvalsplan-budget helemaal los staat van de circa 13% IT-budget waar van de politie zich sinds 2006 tot taak heeft gesteld van het totaalbudget te besteden (13% = 526 miljoen).
Het is en blijft een politiek steekspel, waar het uitvoerende deel van de Politie het slachtoffer van is en blijft. Duidelijk is wel, en dat toont de geschiedenis aan, dat de personen die aan het stuur zitten geen idee hebben wat te doen en dat ook niet belangrijk vinden. Van belang is mooie verhaaltjes te verkopen en vervolgens de eigen stoep schoon maken en houden. Bij het uitvoerende deel van de Politie is er echt wel de drive en de know-how om goede keuzes te maken, maar daar wordt niet naar geluisterd. Een vorige reactie beschrijft eenzelfde geval. Misschien wel een goed idee om eens wat ervaren mensen vanuit het bedrijfsleven aan het stuur te zetten?? Ondertussen groot respect voor het uitvoerende deel van de Politie. Het is niet eenvoudig om onder dergelijk omstandigheden te werken. Maar naast het salaris is ook dit geaccepteerd door hun motivatie: idealisme.