De langdurige en complexe storing van de portal mijnUWV is verholpen. Het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV) laat weten dat het toch niet nodig was terug te schakelen naar de situatie van half december, toen het portaal nog in de lucht was. UWV is er in samenwerking met IBM en Unisys in geslaagd een nieuwe infrastructuur op te bouwen en snellere, zwaardere servers te plaatsen.
De storing werd veroorzaakt door een aanpassing die nodig was om de capaciteit van de portal te verhogen vanwege een groeiend aantal gebruikers. Volgens het UWV is de storing ontstaan door ‘timing problemen’ tussen de databaseservers en de applicatiesoftware. Deze problemen zijn tijdelijk opgelost door onde rmeer wijzigingen in de applicatie en de infrastructuur in te bouwen. Nu de portal weer online is, wordt gewerkt aan een structurele oplossing. Ook volgt een diepgaand analyse om een soortgelijke storing in de toekomst te kunnen voorkomen.
UWV heeft in samenwerking met leveranciers een nieuwe infrastructuur opgebouwd en snellere, zwaardere servers geplaatst. Mensen met een WW-uitkering kunnen wijzigings- en inkomstenformulieren weer digitaal doorgeven. Betaalspecificaties van de maand januari worden per post verstuurd, waardoor het niet nodig is om Mijn UWV te bezoeken om specificaties in te zien.
UWV biedt uitkeringsgerechtigden die getroffen waren door de storing excuses aan via de website. Wel waarschuwt de uitvoeringsinstantie dat de vernieuwde site een tijdje traag kan reageren doordat veel mensen tegelijk inloggen.