Exxellence ziet er geen heil in de Dimpact-gunning aan Atos bij de rechter aan te vechten. Het softwarebedrijf uit Hengelo neemt zijn verlies. Exxellence viel af omdat zijn voorgestelde migratie niet voldeed aan de minimumvereisten. Het bedrijf toonde volgens de coöperatie Dimpact niet aan dat het voor een 'pijnloze migratie' zou zorgen tijdens de invoering van nieuwe software standaardsoftware voor front- en midoffice aan de lidgemeenten.
Dimpact ontving tijdens het aanbestedingstraject voor een nieuwe front- en midofficesuite uiteindelijk twee offertes: van Exxellence en Atos. Volgens de coöperatieve vereniging bleef na zorgvuldige inspectie van alle eisen alleen de offerte van Atos over. De offerte van Exxellence was concurrerend op het product, maar de voorgestelde migratie voldeed niet aan de minimumvereisten.
Volgens Dimpact kon Exxellence niet aantonen dat het voor een pijnloze migratie kon zorgen bij het overzetten van de huidige Atos-software, die de lidgemeenten gebruiken, naar de softwareoplossing van Exxellence. Directeur Michel Veenhuis zegt in een reactie dat zijn bedrijf, op basis van jarenlange ervaring met implementaties, in de aanbieding 'een zo realistisch mogelijk beeld geprobeerd heeft te schetsen. Dit om geen valse verwachtingen te scheppen. Exxellence betreurt het dat dit onderdeel vervolgens niet overtuigend genoeg is geweest voor Dimpact.'
Amputatie
Een pijnloze migratie is wat hem betreft te vergelijken met een beenamputatie waarna er vervolgens weer een ander been wordt aangezet. Met andere woorden: zo'n operatie kun je niet zonder pijn uitvoeren; het is een onmogelijke eis. Saillant detail is dat de uiteindelijke winnaar, Atos, ook de huidige leverancier is. Voor Atos is een migratietraject in deze situatie een stuk makkelijker.
Desalniettemin is de afwijzing geen reden voor Exxellence om naar de rechter te stappen, zegt Veenhuis. 'We wisten van te voren waar we aan begonnen. We voelen ons ook niet onheus bejegend. Misschien hadden we dit voor ons kritieke punt eerder in het voortraject moeten constateren. Maar we hadden de overtuiging dat we een goed migratievoorstel hadden neergelegd.'
Teleurstelling
Bovendien vindt hij het vervelend om juridische stappen te ondernemen tegen een groep potentiële klanten. De Exxellence Group is immers met zijn Emaxx-suite actief op het gebied van elektronische dienstverlening voor (semi-)overheden. 'Zo'n migratie-eis valt binnen de mazen van de aanbestedingswet. Maar we vinden het niet onze rol om de fundamenten en principes van het aanbestedingsrecht ter discussie te stellen.'
'Natuurlijk zijn wij teleurgesteld in het mislopen van de Dimpact-opdracht', vertelt hij. 'Het zou een grote order voor ons zijn geweest. Maar we zijn er ook trots op dat Exxellence tot de laatste ronde in het traject heeft kunnen participeren. De Emaxx-suite voldoet als product aan de verwachtingen.'
Ex-partners
Exxellence is betrokken geweest bij de realisatie van de eerste generatie frontoffice en midoffice-voorzieningen voor Dimpact. Die aanbesteding in 2006 won Atos Origin met zijn partners BMC, Emaxx en XL21. De laatste twee partijen fuseerden naderhand tot Exxellence.
Later kreeg Atos Origin ruzie met zijn partners Emaxx en XL21 (Exxellence). De automatiseerder mocht na een nieuw uitgeschreven tussenaanbesteding alleen verder met de afronding van de Dimpact-voorzieningen, omdat de oplevering ervan niet naar tevredenheid van de afnemende klanten verliep. De rechter een stokje voor: de onderaannemerscontracten konden niet zomaar worden opgezegd. De partijen kwamen tot een schikking waarbij Exxellence een schadeloosstelling kreeg. Atos introduceerde vervolgens nieuwe frontoffice- en midofficeproducten waarmee ook de producten en diensten van Exxellence werden vervangen. Volgens Exxellence zijn er geen Dimpact-gemeenten meer die met de Emaxx-software werken.
Deze uitslag was natuurlijk vantevoren al lang bekend, maar dat dit soort getructe aanbesteding in Nederland dus inderdaad niet aangevochten worden is schandalig. Wie zijn de dupe: de leden van Dimpact die meer van dezelfde problemen over zich heen krijgen.. ze waren natuurlijk lang niet allemaal tevreden met leverancier Atos en velen hadden hun hoop gevestigd op de selectie van een “goede” nieuwe leverancier… helaas….
Ik deel de mening van Exxellence dat het vervelend is om juridische stappen tegen potentiële klanten te ondernemen. Maar helaas zit er met de huidige aanbestedingsregels in sommige gevallen niets anders op.
Dit is weer een schoolvoorbeeld dat er snel iets aan de regelgeving inzake aanbestedingen moet gebeuren. Anders blijft het een oneerlijke concurrentiestrijd. En tevens dragen de huidige regels niet bij aan de kwaliteit.