Nu het gezamenlijke Tax-i voor het innen en heffen van belastingen is mislukt grijpen waterschappen naar alternatieven. Het Gemeenschappelijk belastingkantoor Lococensus-Tricijn (Gblt) heeft bijvoorbeeld gekozen voor een systeem van Centric. Stichting Waternet heeft een aanbesteding lopen voor de aanschaf en implementatie van een nieuwe belastingsapplicatie.
Een woordvoerder van Het Waterschapshuis, de ict- en regieorganisatie voor de waterschappen, kan niet bevestigen dat de stekker definitief uit Tax-i getrokken is. Dit systeem, bestaande uit een centrale inning- en heffingtoepassing en een waterschapsdatabase, komt al jaren niet van de grond. Met hoofdaannemer Logica wordt momenteel overlegd over een afbouw van het project. De schadepost wordt geschat op minimaal 25 miljoen euro, maar ook daarover wil de zegsman niets melden.
Tijdelijk?
Omdat er nog geen definitief einde is aan Tax-i spreekt de woordvoerster van Gblt nog van een tijdelijke oplossing als het om het nieuwe Centric-systeem gaat. Centric levert een toepassing waarmee Gblt zowel gemeentelijke als waterschapsbelastingen kan heffen en innen. Dat is de functionaliteit waarover Tax-i ook zou moeten beschikken. Gblt heft en int belastingen voor acht waterschappen in Nederland. Het kantoor wil de Centric-software medio 2012 gebruiken. De geschatte waarde van de order ligt tussen vier en acht miljoen euro.
Bij Stichting Waternet uit Amsterdam loopt nog een aanbesteding voor de aanschaf, implementatie en onderhoud van de belastingapplicatie. Het waterbedrijf regelt dit voor het Waterschap Amstel, Gooi en Vecht. Naar verluidt zou Centric hier ook de vijfjarige opdracht in de wacht slepen, maar dit is nog niet bevestigd door de stichting.
Als ik het dus goed begrijp heeft het Waterschapshuis in samenwerking met Logica 25 miljoen door het putje gespoeld en niks werkbaars opgeleverd. Dat geld is gemeenschapsgeld, dat is dus geld van u en mij. Gaat het OM nu het management van het Waterschapshuis strafrechterlijk vervolgen wegens grove nalatigheid (en eventueel fraude) en het geld bij Logica terug halen wegens wanprestatie?
Het is niet te verkopen aan de burgers dat ze meer waterschapslasten moeten betalen omdat het systeem om deze lasten te innen, niet opgeleverd is. Het moet echt niet krommer worden….
Als ik het goed begrijp heft en int Gblt belastingen voor acht waterschappen in Nederland. Lijkt mij ook niet supercomplex qua rating, billing en credit & collections. Hoe kan je daar dan 25M op verbranden..? Waarschijnlijk heeeeeeeeeeeeeeel veel overleg en workshops. Ik zal wel simpel zijn, maar voor max 1/10 van die 25M zou het ook moeten kunnen en voor veel minder zou ik het met een paar goede ZZP-ers ook doen. Maar ja, je hebt natuurlijk gevestigde namen nodig om geld ritueel te kunnen verbranden.
Zie hier het resultaat van een succesvolle lobby van de diverse waterschappen tegen hun eigen zgn. ‘regie’ organisatie. Het waterschapshuis is door de diverse waterschap koninkrijkjes nooit geaccepteerd als overkoepelende regieorganisatie en er heeft een continue achterhoedegevecht plaats gehad. Schoolvoorbeeldje van politiek rond projecten. Men had geen zin om zich naar het keurslijf van Tax-i te vormen.
Is het niet mogelijk om voor de incasso het systeem van de belastingdienst of dat van justitie (cjib) te gebruiken?
Ik ben blij als de waterschappen worden opgeheven. Het lijkt me niet meer dan logisch om een onderzoek in te stellen naar het wel en wee van Logica en de waterschappen gedurende de uitvoering van dit project. Volgens mij heeft Logica wel meer van dit soort blunders begaan. Vreemd dat organisaties gecharmeerd blijven van de inschrijvingen van Logica op de aanbestedingen. Iets als ’trackrecord’ zou toch ook een rol moeten spelen bij het bepalen van de gunning?
@LB, 07-12-2011 00:38
Het probleem is nu juist dat vanwege Europese aanbestedingsregels dat niet mag.
Dan kun je alle grote dienstverleners wel uitsluiten want iedereen heeft al een of meerdere mislukte projecten op haar naam staan. Beter is te zorgen voor een mechanisme waarbij slecht opdrachtgeverschap ook afgestraft wordt. Tevens moet het onaantrekkelijk worden voor grote parijen om in te schrijven op kansloze projecten.
Met het TAX-i project als voorbeeld wordt een kritische beschouwing gegeven over wat er structureel mis is met de realisatie van ICT projecten in zowel de publieke áls de private sector.
De analyse is voor een belangrijk deel gebaseerd op de informatie zoals deze is weergegeven in één van de landelijke dagbladen. Bij de interpretatie van deze informatie is gebruikt gemaakt van zowel de ervaringen uit de eigen praktijk als aan de geheel eigen visie die ten grondslag ligt aan goed opdrachtgeverschap van projecten. Deze visie en de daarbij behorende uitgangspunten en modellen zijn weergegeven in meerdere artikelen welke zijn gepubliceerd in een aantal vakbladen. Aan het einde worden enkele voorlopige conclusies gegeven. Alvorens deze voorlopige conclusies definitief gemaakt kunnen worden, zullen enkele interpretaties getoetst dienen te worden aan de feitelijke situatie bij het TAX-i project van de waterschappen.