De Nederlandse politie krijgt vanaf 2014 een nieuw, geïntegreerd systeem dat de huidige informatiesystemen voor handhaving en opsporing vervangt. De kosten worden begroot op 201,9 miljoen euro, plus een reservepot die gevuld is met nog eens 124,1 miljoen euro. Bij de opzet voor deze Basisvoorziening politie is gekozen voor de eenmalige invoer van gegevens. Daarmee moet het gebruiksgemak worden vergroot en de beheersbaarheid verbeterd.
Minister Opstelten van Veiligheid en Justitie heeft naar aanleiding van de grote ict-problemen en het laatste rapport van de Algemene Rekenkamer hierover het Aanvalsprogramma Informatievoorziening Politie opgesteld. De maatregelen in dit plan moeten het vertrouwen van agenten en burgers in de ict-systemen van de politie herstellen, aldus de bewindsman. Aad Meijboom leidt als eerste landelijke chief information officer (cio) van de politie het aanvalsplan. Hij krijgt de centrale regie over de informatievoorzieningen, van werkplek tot datacentrum.
Een van de maatregelen, waarmee het ministerie een aanbeveling van de rekenkamer volgt, is de invoering van een eenvoudiger, landelijke informatievoorziening bij de politie. Daartoe wordt vanaf 2014 de nieuwe Basisvoorziening Politie stapsgewijs ingevoerd waarmee politiemensen alle belangrijke landelijke gegevens kunnen opvragen. Daarmee verdwijnt het onderscheid tussen handhaving en opsporing. In de afgelopen jaren koos de politie er juist voor om gescheiden systemen in te voeren, namelijk de basisvoorzieningen voor handhaving (BVH), opsporing (BVO) en capaciteitsmanagement (BVCM).
Miljoenen euro
Bij dit nieuwe, geïntegreerde systeem hoeven gegevens slechts één keer ingevoerd te worden. Het systeem moet ook zorgen voor een betere gegevensuitwisseling binnen de politie en tussen de politie en andere instanties, zoals het openbaar ministerie. Ook verwacht het ministerie dat de nieuwe informatiehuishouding leidt tot lagere beheerskosten. Op dit moment gaat het overgrote deel van het ict-budget van de politie op aan het beheer van de bestaande systemen. Daardoor is er nu nauwelijks geld voor vernieuwing.
De kosten voor de aanpak van de ict-problemen bedragen in de huidige kabinetsperiode 201,9 miljoen euro. Minister Opstelten heeft voor de periode daarna tot 2017 nog eens 124,1 miljoen euro gereserveerd voor het aanvalsplan. Hij verwacht veel geld terug te kunnen verdienen door besparingen op het beheer van de informatievoorziening,
Gebruiksgemak
De nieuwe informatievoorziening moet het werkgemak van politiemensen vergroten. Ze moeten minder tijd kwijt zijn aan de invoer van gegevens en het raadplegen van informatie. Dit jaar en in 2012 neemt de politie al maatregelen om de gebruikersvriendelijkheid en de betrouwbaarheid van de ict te vergroten. De zestien meest gebruikte formulieren in de Basisvoorziening Handhaving (BVH) worden vereenvoudigd. Daardoor hoeven politiemensen minder gegevens in te voeren en minder administratieve handelingen te verrichten.
Verder wordt de Basisvoorziening Opsporing (BVO) vervangen door een tijdelijke oplossing, waardoor politiemensen eenvoudiger en beter dossiers kunnen maken en beheren, is de verwachting. Ook worden er technische voorzieningen verbeterd om de continuïteit en stabiliteit van de systemen te vergroten.
Bijzonder weer, Aad Meijboom is opgestapt als korpschef bij Rotterdam-Rijnmond na het Hoek van Holland debacle en nu weet hij ineens genoeg van ICT om als CIO de boel vlot te gaan trekken.
Zolang de heren elkaar de baantjes blijven toeschuiven in plaats van experts aan te nemen, zal het keer op keer fout blijven gaan. CIO zijn is een vak!
Zou iedereen even 1 januari 2015 in z’n agenda willen zetten: “landelijk informatiesysteem politie kost substantieel meer dan de € 202 mln, volgens CIO Aad Meijboom komt dit door de complexe omgeving”, ik kan het artikel nu al schrijven.
Wat doet de geldschieter en de politie denken dat het deze keer wel lukt?
“Ze moeten minder tijd kwijt zijn aan de invoer van gegevens en het raadplegen van informatie”
Hoeveel is het nu, hoeveel is het straks. Is er een duidelijk requirement dat bepaalt hoeveel de gewenste verbetering is voordat we het een succes kunnen noemen?
Bijvoorbeeld:
“Straks kosten de handelingen 10% van de tijd die ze nu kosten. Indien dit niet wordt gehaald, dan wordt er niet betaald.”
@Willem
Meijboom is al vanaf Oktober vorig jaar CIO. Het is geen ICTer maar wel een insider tussen de korpschefs. Dus in die zin zal de rol van hem dubbel politiek geladen zijn.
CIO zijn is idd een vak en Meijboom hoort in die rol daar niet thuis. Echter, het grootste probleem van de politie is wel de verdeeldheid van de verschillende onderdelen en het misbruik wat daar gemaakt wordt. Daar kun je miljarden tegenaan smijten en lukt het je nog niet om dat te veranderen. Wat dat betreft moet er van hogerhand vruchtbare samenwerking worden afgedwongen voor langere tijd dan dat er 2e kamer verkiezingen zijn.
Eens met Niels.
In het Aanvalsprogramma staat echter weinig over ‘acceptatiecriteria’ cq. SMART gemaakte requirements, dat lijkt binnen de deelprogramma’s te gaan gebeuren.
Alleen op pag.25 wordt o.a. gesteld “dat de tijd achter de computer met 10 tot 25% wordt verkort”, hetgeen mij rijkelijk onvoldoende lijkt.
Gesteld wordt (pag.12/13/21/22/29) dat het nodige gebruik gemaakt gaat worden van externe leveranciers.
Externe specialistische inhuur zal minimaal moeten zijn. Open deur sinds jaar-en-dag is dat de salariering dan wel eindelijk marktconform zal moeten worden gemaakt. Anders wordt het lastig die medewerkers te krijgen. Het Aanvalsprogramma stelt (pag. 12) dat extra budgetten binnen de politie-begroting moeten worden opgevangen.
Voor het Deelprogramma Continuiteit is VtsPN de opdrachtnemer, die ook de verdere invulling dient te regelen. Het Deelprogramma Continuiteit stelt de eisen op en maakt afspraken met VtsPN.
Het Deelprogramma Business stelt de FuncSpecs op (pag.23.24).
Voor de uitvoering van het Deelprogramma Vernieuwing zal gebruik gemaakt worden van ‘marktpartijen’ (pag.19).
Ik vind het Aanvalsprogramma een degelijk en helder stuk waarin governance&compliance – waaronder Gateway Reviews – nadrukkelijk plaats krijgen. Dat is al dikke winst.
Gesteld wordt dat Prince2 en MSP als methodieken zullen worden gehanteerd. Aangenomen mag worden dat medewerkers dan ook als zodanig een Practitioner-certificaat hebben. Jammer is dat de verwante methodieken MoP, MoV en MoR (voor par. 8.5 Risicobeheersing) niet worden genoemd.
Interessant is dat er een Landelijk Computercentrum Politie (LCP) komt. Wat langer geleden hadden we een Landelijk Automatseringsbureau Politie (LAP).
‘Times they are a-changing’.
Goh, ik dacht ik ga het aanvalsplan lekker lezen. Kreeg al bij de eerste alinea behoefte aan wat opmerkingen. Hieronder de citaten en mijn opmerkingen. Bij bij punt 1 van hoofdstuk 1 eerst maar opgehouden.
“De achterstanden in en de verschillen tussen de computercentra zijn zo groot, dat HEC heeft aanbevolen om de techniek en organisatie van de computercentra te vernieuwen en samen te voegen in één landelijk computercentrum”. Opm.: daarmee is de architectuur van de ICT Informatievoorziening Landelijke Politie in een pennestreek neergezet op basis van een niet onderbouwd argument. Een computercentrum is bovendien geen ICT-infrastructuur voor een organisatie. Kan daar hooguit een rol in spelen.
“Belangrijk is dat bij de realisatie van het nieuwe landelijke computercentrum wordt voorkomen dat er weer verschillen ontstaan.” Opm.:Vanuit welke behoefte zijn die dan eerder ontstaan? Waaruit bestaan die kosten van beheer waardoor die verschillen zo onbetaalbaar worden? Wat zijn de risico’s bij het streven naar volledige uniformiteit? Kan één enkele ontwikkeling toekomstbestendig zijn? Is deze alles-of-niets aanpak uitsluitend trauma-gedreven of zit er ook een gedachte achter?
“Het gevolg van het achterstallige onderhoud in de techniek en organisatie is dat het beheer
van de huidige technische infrastructuur van de politie zeer arbeidsintensief en duur is” Opm.:Waarom laten die delen zich niet uitfaseren?
“Als de huidige ontwikkeling zich voortzet, dan zal het ICT-budget volledig opgaan aan beheer. Vernieuwing en innovatie zijn dan niet meer mogelijk, waardoor de politie niet meer slagvaardig kan inspelen op nieuwe veiligheidsvraagstukken in de samenleving.” Opm.: Waar je nu geen kans toe ziet, gaat je straks in een nieuw gebouwde omgeving zeker ook niet lukken. Dat is zoiets als een nieuwe mammoettanker laten bouwen omdat de huidige niet goed op koers ligt. Er zijn nooit technische redenen die dit soort beleidsmatige overwegingen in de weg staan. Over vijf jaar heb je dezelfde problemen in een nieuw jasje. Eerst nu aantonen dat de organisatie dit soort dingen kan waarborgen, dan pas opnieuw of verder gaan investeren/ontwikkelen.
“De tekortschietende informatie-uitwisseling tussen politiemensen en tussen eenheden van de politie is al lang een knelpunt. De oorzaken van dit knelpunt liggen onder andere in de verschillen in de werkprocessen, de ondersteuning van het politiewerk door ICT-systemen en de omgang met informatie door politiemensen.” Opm: Mijnheer Jansen, hoe kom u daar nou bij? Dat is echt een misverstand. Die dingen hebben helemaal niets met elkaar te maken. Dit gaat over interconnectiviteit. Wilt u daarom naar één uniform landelijk systeem?
Komende week tijdens mijn buitenlandreis maar het aanvalsplan verder lezen. Ik hoop dat de rest van het verhaal niet meer van hetzelfde is.
Leren van fouten blijft een probleem voor sommige organisaties.
Wanneer je een (interne) leverancier, zoals hier een CIO, de macht geeft, zullen dingen misschien goed worden gedaan. Maar de goede dingen worden waarschijnlijk niet gedaan.
Er is weinig zo dom en zinloos als de verkeerde dingen op een goede manier doen.
De verwachting is dan ook dat dezelfde problemen, misschien in een andere vorm, zullen terugkeren.
Reactie op het stukje van Peter Westerhof:
Het feit alleen al dat er een “deelprogramma Business” is dat de “FuncSpecs” opstelt, toont aan dat er NIET volgens MSP en/of PRINCE2 gewerkt wordt, slechts in naam. Deze aanpakken gaan namelijk uit van een klantgedreven GEINTEGREERDE aanpak (multi-functioneel).
Misschien is de gekozen aanpak heel “efficient” en ook acceptabel voor de Gateway Reviews, maar elke echte specialist op het gebied van Governance zal nu al kunnen voorspellen waar het mis zal gaan.
Corruptie in het tactisch werkveld en de leiding kan weinig anders dan wollige externe rapporten ophoesten om zich te vrijwaren. Dit bij de gratie van en ten koste van de belastingbetaler. Dit wordt zielig. Zie hier binnenkort een parlementaire enquête volgen.
Hoe lang blijven wij dit nog horen in Nederland?
“De Nederlandse politie krijgt vanaf 2014 een nieuw, geïntegreerd systeem dat de huidige informatiesystemen voor handhaving en opsporing vervangt. De kosten worden begroot op 201,9 miljoen euro, plus een reservepot die gevuld is met nog eens 124,1 miljoen euro. Bij de opzet voor deze Basisvoorziening politie is gekozen voor de eenmalige invoer van gegevens. Daarmee moet het gebruiksgemak worden vergroot en de beheersbaarheid verbeterd.
Misschien en communicatie fout(je)?