Het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV) start een aanbesteding voor een standaard suite voor de primaire bedrijfsprocessen. Er loopt al een tender voor de aanschaf van een erp-pakket voor ondersteunende processen als personeelszaken en inkoop. In de aanbesteding wordt geen rekening gehouden met een opvolger voor het geflopte wia-systeem.
De aanbesteding voor de standaard suite start in het voorjaar van 2011 en moet nog eind van het jaar zijn afgerond. De begin 2011 aangetreden chief information officer (cio) Frans Haverkamp wil de standaardisatie die bij de uitvoeringsorganisatie al een aantal jaren aan de gang is verder doorvoeren.
'Voor mij staat kopen en hergebruik binnen de organisatie op nummer 1. Daarna komt er een hele tijd niets en als het echt niet anders kan, wordt er maatwerk ontwikkeld. Door een verdere vorm van standaardisatie willen we worden ontzorgd in alle aspecten van connectiviteit in de informatievoorzieningsketen: vanaf de portals en het contentmanagement tot aan de ontsluiting van de applicaties en data', aldus Haverkamp.
Geen nieuw wia-systeem
De aanbesteding heeft geen betrekking op het vervangen van het wia-systeem. Halverwege 2008 werd de nieuwbouw van het dit platform stilgelegd terwijl ict-dienstverlener Logica er al 2,5 jaar aan had gewerkt. Haverkamps voorganger, Thijs Vervaat, meldde begin 2010 dat hij een nieuw systeem pas na 2013 verwachtte.
De nieuwe cio verwacht niet dat dit er nog van komt. 'Dit ligt achter ons. Vanuit de politiek wordt er niet meer om gevraagd. Het UWV richt zich de komende tijd op het inrichten van een omgeving die een grootschalige e-dienstverlening kan ondersteunen.'
Geen vies woord
Haverkamp benadrukt dat niet alle legacysoftware kan worden vervangen door standaardoplossingen. Zo is er een aantal belangrijke backoffice-systemen, onder andere een Open VMS-toepassing voor WAO-uitkeringen.
'Legacy is niet per definitie een vies woord. Maar we onderzoeken in de aanbesteding wel de mogelijkheden om daar verdere standaardisatie op toe te passen, bijvoorbeeld met behulp van IBM- of Microsoft-technologie. Er zijn op de markt steeds betere oplossingen voorhanden. Wanneer een organisatie minder legacy gebruikt is het ook minder afhankelijk van de daaraan verbonden geclusterde expertise. Die kennis moet vaak van buiten worden gehaald waarbij de kans op een vendor lock in aanwezig is', zegt de cio.
Spanningsveld
Voor de sector sociale zekerheid bestaan geen nichepakketten, stelt Haverkamp vast. Hij kan niet overzien of het voor leveranciers commercieel aantrekkelijk is om nog zulke massieve oplossingen te ontwikkelen. 'Ik geloof eerder in de potentie van software as a service-oplossingen. Die zijn flexibel en schaalbaar en hebben hun volwassenheidsstadium inmiddels wel bereikt. Het UWV is prudent met experimenten. Het gaat uit van bewezen technologie.'
Hij schetst het spanningsveld tussen een 'best-of-breed'-aanpak, waarbij koppelingsvraagstukken kunnen ontstaan, en een software suite, met het gevaar van een vendor lock in. 'Hoe kun je je organisatie zoveel mogelijk ontzorgen en hoe vermijd je de ultieme vendor lock in? Dat is een lastige sleutel, maar een belangrijke om te vinden. '
Killen en migreren
De mono-uvi UWV ontstond op 1 januari 2002 uit de fusie van vijf uitvoeringsinstanties (GAK, Uszo, SFB Uitvoeringsorganisatie, GUO en Cadans) en hun opdrachtgever, het landelijk instituut sociale verzekeringen Lisv. De fusie leverde een versnipperde informatiehuishouding op. Die bestond aan het begin van de samenvoeging uit zo'n negenhonderd grote, vijfhonderd kleine applicaties en een paar honderd intranet-toepassingen.
Het UWV heeft dit applicatielandschap de laatste jaren flink opgeschoond. Dit programma, Killen en migreren, is bijna afgerond. In 2011 moeten er nog 24 systemen worden uitgezet en 16 worden gemigreerd naar het IBM-rekencentrum in Brussel. In totaal zijn er dan circa vijfhonderd applicaties gekild.
Kunnen we dat UWV “brug van (te)werk(stelling) naar bijstand” niet beter geheel opdoeken?
Voor werkzoekenden doen ze toch al geen moer, en het uitbetalen van uitkeringen kan volgens mij beter en centraler geschieden via de “Rijks-Uitkerings-Dienst” als known as De Belastingdienst?
Dan is de overheid weer een inefficente afdeling lichter geworden en een structurele bezuiningpost rijker 😛
Bezuinigen? Heb je zelf in de hand 🙂