Spir-IT is de nieuwe naam van Ictro en Bistro, de twee ict-onderdelen van de rechterlijke organisatie die op 1 januari 2011 fuseren. Dat bevestigen verschillende medewerkers. De fusie werd begin december aangekondigd, maar de nieuwe naam was toen nog niet bekend. De nieuwe organisatie gaat door met het aanbieden van meer elektronische diensten voor burgers. Ook de diensten voor de advocaten blijft bestaan en worden verder uitgebreid.
Bistro (Bureau Internetsystemen en -Toepassingen Rechterlijke Organisatie) hield zich vooral bezig met het ontwikkelen en aanbieden van webdiensten voor advocaten en juristen, zoals de diensten van het Digitaal loket rechtspraak. Aangezien dat loket vanaf 1 oktober 2010 operationeel is, is Bistro in zijn huidige vorm overbodig.
De Raad van de Rechtspraak heeft daarom begin december 2010 beslist dat Bistro vanaf 2011 opgaat in Ictro (Ict-bedrijf van de Rechterlijke Organisatie). Die organisatie beheert, onderhoudt en ondersteunt de twaalfduizend werkplekken en meer dan vierhonderd applicaties van de Rechtspraak. Daaronder worden alle rechters en rechtbanken in Nederland geschaard.
Openbaar Ministerie
Tot januari 2011 verzorgt Ictro ook de infrastructuur van het Openbaar Ministerie, maar die organisatie trekt zich dan terug als eigenaar. Daardoor is in de loop van 2010 een deel van de taken van Ictro overgeheveld naar het OM. Ook verhuist 125 man personeel naar dit ministerie of naar een derde marktpartij. OM en vakbonden hadden daarover een geschil, dat later werd bijgelegd.
Bij de fusieorganisatie Spir-IT werken tenminste 450 medewerkers. De hoofdvestiging is in Utrecht. Er zijn negentien vestigingen door het hele land.
Alweer een nieuwe naam na de zoveelste reorganisatie.
Ooit gestart als CSO, FDRO, ICTRO worden twee organisatie samengevoegd onder de naam SPIR-IT.
De interne afdelingen van ICTRO hebben inmiddels de toevoeging “Excellence” gekregen. Voorbarig.
Laat SPIR-IT (lees ICTRO) nu eerst maar eens laten zien dat ze een hoogwaardige IT-dienstverlener is en niet alleen een andere naam voor een – tot op heden – niet echt geweldig presterend IT-bedrijf.
Het zal een forste mentaliteitsverandering vergen van dit bedrijf en zijn medewerkers: niet de IT-dienstverlener bepaalt, maar de klant!
@Eerst Zien Dan Geloven:
Jij werkt zeker voor zo’n lullig commercieel bureau, lekker veel geld verdienen en er een troep van maken waar je gedetacheerd wordt……….? “Niet echt geweldig presterend IT-bedrijf”: Nee, niet voor het OM, maar de rechtspraak wel!!!
Je weet niet waar je over praat!!! ICTRO is een hoogwaardige organisatie! Spir-IT gaat nog beter worden dan ICTRO.
Waarschijnlijk zal ‘ICT Spirit’ nog wel roet in het eten gooien.
@Dat is de geest:
Ik ben “de klant”, behorend bij de eigenaar.
Die CSO, FDRO, ICTRO en nu SPIR-IT al jarenlang betaalt.
En al zo lang wacht op de noodzakelijk kwaliteit.
@Eerst Zien Dan Geloven, 21-12-2010 19:29
Jij krijgt geen kwaliteit begrijp ik? Op welk noodzakelijk kwaliteit wacht je…?
@Eerst Zien Dan Geloven
Misschien kan je best een call aanleggen?
@Dat is de geest
Niet over de deadline laten gaan he? Als de SLA rapportage maar wordt gehaald!
🙂