Het ministerie van Verkeer & Waterstaat vraagt aan ProRail vooralsnog geen uitleg over de herbouw van het verkeersleidingssysteem. De aanbesteding daarvan is stopgezet.
Het ministerie van Verkeer & Waterstaat kijkt tot dusver niet naar de gang van zaken rond de herbouw van het verkeersleidingssysteem van ProRail. Een woordvoerster stelt dat er met ProRail afspraken zijn gemaakt over de kaders waarbinnen de spoorbeheerder kan opereren zonder dat V&W zich met de operationele zaken bemoeit. Daaronder vallen ook de ict-operaties. Pas als er ict-problemen ontstaan die de continuïteit en de veiligheid van het spoorverkeer in gevaar brengen, kan het ministerie aan de bel trekken.
Dat ProRail, nadat het de samenwerking met Atos Origin heeft verbroken, nu zelf de herbouw van het verkeersleidingssysteem op zich neemt, is dus een zaak van de spoorbeheerder, stelt de zegsvrouw. Saillant detail is dat vorige maand McKinsey in een onderzoeksrapport concludeerde dat het ProRail aan een lange termijnvisie ontbreekt op het gebied van de vervanging van treindienstleidingsystemen. Het organisatieadviesbureau onderzocht in opdracht van V&W het reilen en zeilen van ProRail, onder andere de vraagstukken rondom ict- en beveiligingssystemen.
Volgens McKinsey hoeft ProRail niet per definitie voor zelfbouw te kiezen. "Op het gebied van treindienstleidingsystemen kiest ProRail ervoor om zelf systemen te blijven ontwikkelen, in tegenstelling tot andere Europese landen. Meerdere spoorbeheerders centraliseren momenteel de verkeersleiding en netwerkbesturing en gebruiken daarvoor softwareoplossingen die ontwikkeld zijn in samenwerking met commerciële partijen."
Aanbestedingspraktijk
De woordvoerster van V&W verwijst naar een brief van ProRail afgelopen juni aan minister Eurlings van V&W. Daarin verklaart Bert Klerk, voorzitter raad van bestuur, dat zijn organisatie bereid is zich actiever te oriënteren op de Europese ontwikkelingen op de markt van treindienstleidingsystemen. Hij stelt daarbij dat ProRail nog wacht op de bevindingen van een andere studie. Op verzoek van de Tweede Kamer loopt er namelijk een onderzoek naar de markt van toeleveranciers van ProRail, in het bijzonder de aanbestedingspraktijk rond de ontwikkeling en onderhoud van ict-systemen. BSL Lloyd's voert dit in opdracht van de NMA uit. Naar verwachting zal het rapport in augustus uitkomen. Begin oktober buigt de Kamer zich nog over de bevindingen van alle ProRail-rapporten.
Stoppen
Atos Origin kreeg in het najaar van 2007 de opdracht om de eerste fase van de herbouw van het twaalf jaar oude verkeersleidingssysteem uit te voeren. Na acht maanden is de samenwerking gestopt, omdat de kosten niet meer opwogen tegen de baten (het gunningsbedrag van 1,77 miljoen euro). Nu Atos Origin is afgehaakt als bouwer van het nieuwe systeem neemt ProRail de ontwikkeling voor zijn rekening.
Met het absoluut laagste bod proberen andere opdrachten binnen te halen. Vervolgens niet kunnen voldoen aan de eisen en dan maar terug trekken. Ongelooflijk dat dit nog kan Atos moet alles terug betalen. Ik zie het te vaak gebeuren ook in andere sectoren. De overheid moet maar harder optreden.
Het zou maar eens afgelopen moeten zijn met zo enorm laag inschrijven (wat eigenlijk niet kan) en dan vervolgens klagen en afhaken op het moment dat er niet voldoende winst gemaakt kan worden.
Misschien is er meer aan de hand maar ik zeg terugbetalen.
No Cure, no pay.
Dat krijg je als je meer gunt op prijs dan op kwaliteit. Die balans is bij de overheid de afgelopen jaren volledig doorgeslagen.