Procedures uit de tijd van de papieren aangifte zijn verantwoordelijk voor het onbruikbaar raken van 730.000 aangiften bij de Belastingdienst. Dat schrijft staatssecretaris Jan Kees de Jager in een brief aan de Tweede Kamer. Een aangepaste procedure en gegevensredundantie moeten deze problemen in de toekomst voorkomen.
Het zijn oude procedures die de Belastingdienst parten spelen bij de verwerking van elektronische aangiften. Dat schrijft staatssecretaris De Jager aan de Tweede Kamer in een brief over de problemen bij de Belastingdienst.
De kern van het probleem is de test van het verwerkingssysteem, die de Belastingdienst elk jaar in februari houdt. Die moet een vlekkeloze verwerking garanderen. Het moment voor de test werd gekozen in de tijd dat er alleen aangiften op papier bestonden.
Sinds de introductie van de elektronische aangifte in 1996 kunnen particulieren al vanaf 1 januari hun aangifte insturen. De zogeheten ketentest, waarbij het opstellen, verzenden, ontvangen en behandelen van aangiften wordt nagelopen, is nooit vervroegd.
De eerste aangiften werden dit jaar verwerkt door een ongetest systeem. Gevolg: door een fout in de keten raakten 730.000 aangiften onbruikbaar. Belastingplichtigen die hun aangifte vroeg in het jaar instuurden zullen dit daardoor nog eens moeten doen.
Back-ups
De Belastingdienst ontdekte de fout in het aangiftesysteem pas tijdens de test in februari. Door een programmeerfout in het programma dat belastingaangiften uitpakt en verwerkt zijn verschillende velden onbruikbaar geworden. Daardoor gingen de aangiften verloren.
Naar aanleiding van deze fout heeft staatssecretaris De Jager een aantal maatregelen bij de Belastingdienst aangekondigd. Om gegevensverlies in de toekomst te voorkomen, wordt het systeem zo aangepast dat er in elke fase van het verwerkingsproces een back-up wordt gemaakt.
Redundantie
Deze back-ups moeten leiden tot gegevensredundantie, zodat altijd kan worden teruggegrepen op gegevens uit een eerdere fase in de verwerking van een aangifte. De staatssecretaris hoopt dat hiermee het onbruikbaar raken van belastingaangiften tot het verleden behoort.
Backups maak je doorlopend, een backup maak je na een test ???
Ik heb het vermoede dat men iets vreselijk fout gedaan heeft met de gegevens. Mogelijk zijn alle gegeven doorverkocht aan derde of inzage tot, etc. Dit is geen zuivere koffie meer.
Men heeft nog altijd niet de oorzaak, dus verdere stappen zijn niet bevredigend. De belasting dienst heeft een andere bestuurder nodig (iemand die wel weet en durft te zeggen wat er fout gegaan is).
Zou een bedrijf/bank moeten presteren. Dan waren alle klanten weggelopen en bedrijf failliet. Welk overheidsproject heeft geen deceptie of verdrie/viervoudiging van kosten opgeleverd…
Sorry, maar dit is echt onzin, als ik het even ongenuanceerd mag uitdrukken. De oorzaak is dus niet de procedure uit het papieren tijdperk, maar het feit dat er geen back-up is gemaakt van de gegevens zoals die door de belastingdienst zijn ontvangen van de aangifteplichtge! Dit heeft niets te maken met het tijdstip waarop getest wordt.
Dit doet niets af aan het feit dat het natuurlijk verstandig is om productie te draaien met een getest en goed bevonden systeem, maar ga a.u.b. niet rare, en bovendien volkomen irrelevante smoesjes bedenken om de werkelijke domheid van je fout te verbloemen.
Nuchter bekeken; van 1 januari 2008 kunnen mensen hun belastingaangiften naar binnen schieten; en de final test is ergens in februari 2008 gedaan; OK; dom dom dom; wel te laat maar laten we even genuanceerd denken.
Elke ICT-afdeling werkt onder zeer hoge druk; (ik weet dat uit ervaring);de leiding en in dit geval de politiek stellen continue wisselende prioriteiten; de decision makers snappen weinig van ICT; ze denken van … dat doen ze wel even; die vlieger gaat niet op; softwarecodes kloppen is erg complex; testen en hierna het spul uitrollen op je netwerk idem dito; hierna het zaakje up en running houden vergt vaak kunst en vliegwerk.
Ik ga er vanuit dat ze bij de belastingsdienst slimme ervaren mannen
(en ook vrouwen) hebben die dat kunstje wel beheersen; dus er is iets anders aan de hand; wat weet ik niet precies; volgens mij gooien ze gewoon een rookbom op.
En zelfs na uitgebreid testen kunnen zaken uit de rails lopen; vaak zat meegemaakt; een test met goede resultaten zegt vaak dat de operationele risico’s beheersbaar zijn geworden; niet meer en niets minder
Ik weet wel dat veel zaken blijven liggen op ICT afdelingen; veel werk en te weinig ICT’ers en dus ook veel inhuur; die door het hele land moeten crossen naar klanten die ver uit de rook liggen; in mijn geval vanaf de grens naar Utrecht, Rotterdam, Heerlen, Leuven en Gent; daar wordt je niet vrolijk van en dus ook moe.
Moe en fouten maken gaan vaak hand in hand; achteraf kan je altijd een vingertje leggen op de verkeerde plekken; mag ook wel; maar hoe vaak heb jij iets op de server of netwerk gedaan wat verkeerd uitpakte??
Heleboel zaken kruisen elkaar communicatief; (vaak onder tijdsdruk);de een denkt dat hij dat wel regelt; hij denkt zij gaat dat op de rit zetten.
Ik denk dus dat er iets anders aan de hand is; echt weten doe je het nooit; en degene die hiervoor verantwoordelijk is zal heel veel nachtjes niet geslapen hebben; ik leef met hem mee!