Cegeka neemt KPN ICT Consulting uit Zoetermeer over, inclusief het onderdeel Call2. KPN ICT Consulting telt 750 medewerkers en 250 inhuurkrachten. De overnamesom wordt niet bekendgemaakt. Wel stelt Cegeka dat de omzet in Nederland, een slordige negentig miljoen euro, door de overname wordt verdubbeld. Het aantal medewerkers stijgt van 350 naar zo'n duizend.
KPN ICT Consulting levert ict-diensten op het gebied van advies, implementatie en ondersteuning. Dochteronderneming Call2 is een detacheringshuis voor ict-diensten aan het midden- en kleinbedrijf. In het kader van de overname treedt Cegeka voortaan op als voorkeursleverancier van KPN op het gebied van it-advies- en ondersteuningsdiensten.
Volgens Karim Henkens, algemeen directeur van Cegeka Nederland, de Duitstalige regio en Scandinavië, sluiten de consulting- en servicedesk-activiteiten van KPN ICT Consulting naadloos aan op de outsourcingpropositie van Cegeka in Nederland. Door de acquisitie worden de activiteiten in Nederland even groot als die in België, het moederland van Cegeka.
Getronics
De kern van KPN ICT Consulting gaat terug tot Getronics, dat in 2007 door KPN werd overgenomen. Daarna volgde een jarenlang proces van reorganisaties, integratie en het verkopen van onderdelen. Vanaf 1 september 2011 ging het Getronics-deel wat nog over was door het leven als KPN Corporate Market waarbij Getronics Consulting werd omgedoopt tot KPN Consulting (later KPN ICT Consulting). In 2013 veranderde de naam KPN Corporate Market in KPN IT Solutions.
Volgens Bob Bolte, bestuurder bij vakbond FNV, is KPN ICT Consulting het laatste grote ex-Getronics-deel dat nu wordt afgestoten. De verkoop hing al een tijdje boven de markt. ‘Deze consulting-tak was ook een wat vreemde eend in de bijt van het KPN-concern. Het stond nogal op zichzelf en hield zijn eigen broek op.’
Bolte beschouwt de verkoop aan Cegeka als een teken dat KPN geen ambities meer heeft om op de it-markt als generieke it-dienstverlener te willen concurreren met partijen als Capgemini of Atos. Het bedrijf richt zich als it-speler meer op het mkb, gespecialiseerd in it-beveiliging, digitale werkplekken en connectiviteit. In het kader van de ‘vereenvouding van de operatie’ heeft KPN dit jaar al verschillende onderdelen verkocht.
Reverse takeover
Hij gaat met andere vakbonden en de ondernemingsraad met KPN en Cegeka in gesprek over de afhandeling van de overname, onder meer de overgang van een cao-bedrijf naar een niet-cao-bedrijf, maar voorziet geen problemen. ‘KPN regelt dit soort trajecten doorgaans netjes. Wel ben ik benieuwd hoe de overname zal uitpakken. Cegeka in Nederland krijgt er toch ineens een veel grotere club bij. Wat doet dat bij de huidige medewerkers? Die moeten niet het gevoel krijgen dat ze onderdeel zijn geworden van een ‘reverse takeover’. Verder zal de technische ontvlechting nog wel een flinke klus worden.’
De FNV-bestuurder verwacht op korte termijn geen grote vervreemdingen meer bij KPN. Of het bedrijf moet besluiten om zich alleen nog op de consumentenmarkt te richten. Maar over dat soort strategische beslissingen gaan ze niet over een nacht ijs, aldus Bolte.
Cegeka
In 2018 behaalde Cegeka met het hoofdkwartier in Hasselt een omzet van 512 miljoen euro en momenteel telt Cegeka bijna vijfduizend medewerkers met vestigingen in de Benelux, Duitsland, Oostenrijk, Roemenië, Italië, Tsjechië, Slowakije, Frankrijk en sinds kort ook in Rusland. Deze week maakte het bedrijf ook al bekend dat het de Dynamics 365-activiteiten van het in Ede gevestigde CTB overneemt.
In september 2017 nam de investeringsmaatschappij GIMV een belang van 23,6 procent in het it-bedrijf. De kapitaalsinjectie moest dienen om extra overnames te doen.
KPN heeft nooit echt goed raad geweten met IT-zaken; na een ooit grensverleggende automatisering van de vroegere PTT Girodiensten met mainframe technologie heeft men binnen het KPN Telecom deel altijd geworsteld met in de steeds grotere aantallen voorkomende legacysystemen. Laat staan hoe men vanuit deze situatie raadgevend kon zijn voor klanten in de zakelijke markt. Door een grote schoonmaak is in de eigen systemen fiks gesnoeid, iets dat dus ook businesswise tot een beperktere portfolio leidt, denk aan het opheffen van hele merken als Telfort en XS4ALL en het opgeven van internationale aspiraties. Getronics is ooit in de tijd van Scheepbouwer overgenomen omdat er stapsgewijze via verkoop winst uit te halen, niet om wezenlijk anders met I(C)T om te gaan. Als zodanig logisch dat nu het laatste deel ook wordt afgestoten. Anders dan bij Microsoft die het Cloudprincipe nu als belangrijke inkomstenbron heeft omarmd, een activiteit die als “netwerkbased” juist perfect bij KPN gepast had en in de toen nog ASP genoemde tijdperk had kunnen worden opgebouwd. Ook Webhosting is nu de deur uit: beter was het geweest die in één dochter op afstand samen met XS4ALL onder te brengen. KPN is en blijft lijnenboer en kan zelf alleen maar verder richting low cost/low functionality gaan. Voor Nederland als geheel hoeft dit niet slecht te zijn overigens, KPN als defacto wholesaler met vele wel innovatieve andere ICT-partijen erom heen kan prima uitwerken. Eens heb ik vanuit één van de vele high level thinktanks bij KPN zelfs zoiets wel eens voorgesteld in een tijd dat dit nog vloeken in de kerk was…..
Kleine correctie: consulting en call2 zijn oorspronkelijk afkomstig van PinkRoccade. Daarvoor Pink Elephant.
Bij de fusie met getronics zijn deze onderdelen bij getronics terecht gekomen en door de overname van getronics bij KPN.