IBM heeft – na advisering door de centrale ondernemingsraad – besloten 334 arbeidsplaatsen te schrappen. Afgelopen maart was de sanering al aangekondigd; nu is het precieze aantal mensen die hun baan verliezen, bekend. Volgens vakbond De Unie is het sociaal plan dat de ondernemingsraad heeft gesloten met de directie onder de maat.
IBM voert dit jaar een grote Europese ontslagronde door, waarbij veel werk naar India wordt overgeheveld. Afgelopen maart werd al bekend dat in de Nederlandse organisatie maximaal achthonderd banen zullen verdwijnen. De kans is groot dat er na de inmiddels 334 geschrapte banen nog meer mensen hun baan kwijtraken. IBM wil de gehele operatie aan het einde van het jaar hebben afgerond.
Vakbond De Unie heeft in het kader van de ontslagronde contact opgenomen met IBM en de ondernemingsraad. De bond wilde duidelijkheid krijgen en – indien nodig – meepraten over de totstandkoming van een sociaal plan. Volgens de Unie vonden er pas na lang aandringen een aantal moeizame gesprekken plaats. ‘Al direct was duidelijk dat IBM zo min mogelijk bemoeienis van de bonden wenste. Dus geen rol voor ons bij de totstandkoming van het sociaal plan’, schrijft de Unie in een verklaring.
Bezwaren
De vakbond betreurt dit want het vindt het sociaal plan dat de ondernemingsraad heeft gesloten met de directie onder de maat. Zo wordt de mogelijkheid tot vrijwillig vertrek onvoldoende benut. Daarbij begrijpt De Unie niet goed waarom medewerkers die nu gedwongen ontslagen worden, in grote lijnen dezelfde vergoeding krijgen als medewerkers die in het verleden IBM vrijwillig hebben verlaten. ‘Als je gedwongen ontslagen wordt heb je immers geen keus! In dat kader vinden wij het ‘aftoppen’ van de vergoeding op 24 maanden ook niet juist.’
De bond heeft ook een groot probleem met het uitsluiten van medewerkers van het sociaal plan op het moment dat zij gebruik wensen te maken van het wettelijk recht voor een ontslagtoets door het UWV. ‘Indien het ontslag terecht is verliezen zij immers aanspraak op het sociaal plan en vallen zij terug tot het veel mindere wettelijke niveau van de transitievergoeding. Wij vinden het jammer dat de ondernemingsraad deze – in onze ogen – ernstige weeffout in het sociaal plan toch heeft geaccordeerd.’
De vakbonden hebben van IBM inmiddels een uitnodiging ontvangen voor een overleg in het kader van de WMCO (Wet melding Collectief Ontslag). In dat overleg zal De Unie haar bezwaren nogmaals kenbaar maken aan de automatiseerder.
Wat is mis in dit artikel is het percentage…
334 mensen ontslaan is veel meer als je 335 medewerkers in dienst hebt als 34.400. Tevens mis ik het vraagstuk FTE.
IBM: Indian Business Machines – ook mooi! Maken ze deze eigenlijk nog wel business machines?
Het enige wat ze dan nog hoeven doen is een rode stip verwerken in hun lelijke logo.
Op hun laptops hadden ze deze al verwerkt op/in hun toetsenbord, dus u had het kunnen zien aankomen voordat ze deze reeds verkochten aan Lenovo.
Wij zijn gelukkig al sinds begin jaren gestopt met IBM, dus ik voel me absoluut niet verantwoordelijk voor hun ‘business machines’.
Export-Kennis-Belasting-Regeling en betalen.
Ingaande op mijn eerdere bericht en NU eindelijk mijn belastinggeld terug:
…Het artikel zelf:
De werkzaamheden blijven – Quote: “IBM voert dit jaar een grote Europese ontslagronde door, waarbij veel werk naar India wordt overgeheveld.” … WHaaaaaT…, WTF?
Waar heb je dan eigenlijk een bond(je) voor – overhevelen naar India!
Moet niet gekker worden!
Bond (De Unie) grijp in en laat ze een export-kennis-belasting-regeling betalen van ~4 miljard, dat zal ze leren – per slot van rekening exporteren zij hun product met onze inzet en kennis! (…en nog veel meer!)
Maar goed, ik had toch al geen ‘hoog petje’ op van De Unie en bij IBM maakt De Unie totaal geen kans.
De Unie, bespaar je energie en leden veel geld en richt je op de provinciaalse fietsenmaker.
…Je zal maar bij die groep ontslagen werknemers behoren.
IBM (Nederland – Amsterdam) zet zichzelf voor AAP!
Wellicht had u, als werknemer het kunnen zien aankomen en had u een kroeg kunnen beginnen met 333 mogelijke klanten in Amsterdam.
Maar probeer dat maar eens.
Helaas handelt De Unie achteraf en rommelt verder (met uw contributie).
Uiteindelijk bent u het ‘haasje’ en dat is voor zo’n groot bedrijf een schande, net zoals de bond er weinig tot niets aan (kan) doe(n)t.
Note – betrekking op mijn voorgaande bericht:
1: eerste alinea – heb de cijfers gevonden.
2: laatste alinea – …wij zijn reeds al gestopt met IBM sinds begin 2000
India ligt buiten de EU, dus Brussel kan ingrijpen.
Operator: “…U belt naar een ons bekent adres buiten de EU, u kunt alleen collect call bellen, de telefoonkosten zijn voor uw geadresseerde 842 euro per minuut”.
(derhalve op kosten van IBM natuurlijk).
@Jasper
Inderdaad, kromme rechte bananen/ komkommers lost niets op.
Collect call enz. ik zie het wel als een ‘Rutte – Kans’.
Als deze het al begrijpen – laat staan Brussel.